درحال بارگذاری...
درحال بارگذاری...

انواع پلتفرم آموزش آنلاین

۱۳
تیم تولید محتواتیم تولید محتوا
۱۴۰۰-۰۳-۱۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه:
۵ دقیقه
انواع پلتفرم آموزش آنلاین

پتانسیل صنعت آموزش آنلاین بسیار زیاد است. اگر شما هم اهل حساب و کتاب باشید با آماری که ارائه می‌دهیم، اهمیت این موضوع را درک خواهید کرد. پیش بینی شده است که تا سال ۲۰۲۲ نرخ سود بازار از این صنعت به چیزی حدود ۲۴۳ میلیارد دلار خواهد رسید و نکته حائز اهمیت این است که انتظار می‌رود CAGR (نرخ رشد سالانه مرکب) از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ بیشتر از 5% رشد کند. به نظر شما این آمار برای یک شروع عالی قانع کننده نیست؟

اکنون موضوع اصلی انتخاب بهترین بستر آموزش آنلاین برای میزبانی دوره‌های آنلاین است. البته باید توجه داشته باشید که بین پلتفرم آموزش آنلاین و نرم افزار آموزش آنلاین تفاوت‌های زیادی وجود دارد که در مقاله "تفاوت پلتفرم آموزش آنلاین و نرم افزار آموزش آنلاین" به صورت مفصل در این باره بحث شده است.

 

 

معرفی 8 پلتفرم برتر آموزش آنلاین خارجی

1. Edmodo

Edmodo دومین شبکه آموزش جهانی در بحث آموزش آنلاین است، که در این پلتفرم ابزارهای تعاملی و آموزشی فراهم شده تا مربیان و دانش‌آموزان حتی والدین بتوانند با هم در ارتباط باشند. مربیان و معلمان منابع آموزشی را به اشتراک می‌گذارند و دانش آموزان نیز می توانند در بحث و گفتگو‌ها شرکت کنند. همچنین مربیان پس از تدریس می ‌توانند نتایج یادگیری را ارزیابی نموده و محتوای آموزشی خود را بروزرسانی نمایند.

2. Showbie

هدف showbie تشکیل کلاس‌هایی است که بر آموزش تمرکز دارد نه فناوری و تکنولوژی. Showbie تمام ابزار‌های ضروری مورد نیاز برای آموزش را فراهم آورده است. بنابراین مربیان با صرف تمرکز بر آموزش می توانند به تدریس بپردازند. همچنین امکاناتی مانند تشکیل گروه‌های معلمان و دانش‌آموزان جهت تبادل نظر و همفکری وجود دارد. از دیگر ویژگی‌های این پلتفرم می توان به ابزار حاشیه‌نویسی، دفترچه راهنما، ایجاد تکالیف جدید، نمونه کارهای دانشجویی و افزودن یادداشت‌های صوتی به کارهای دانشجویی اشاره کرد.

3. iTunes U

می توان گفت رقیب اصلی showbie پلتفرم آموزش آنلاین iTunes است، که بیشتر امکانات خود را برای افرادی که از سیستم عامل IOS استفاده می کنند به صورت رایگان ارائه می‌دهد. در هر دو پلتفرم استفاده از نسخه موبایل بسیار راحت است، اما تفاوت هایی هم با هم دارند. iTunes بیشتر بر روی دانشگاه‌ها تمرکز دارد، همچنین دانش‌پذیران می توانند از دوره‌های آموزشی موجود در سایت نیز استفاده کنند و در این سایت یک کتابخانه بزرگ با دوره های مختلف برای عموم نیز وجود دارد.

4. Moodle

moodle هم یکی از سیستم‌های مدیریت یادگیری آنلاین رایگان است که مورد استقبال قرار گرفته است. این پلتفرم به صورت منبع باز برای آموزش آنلاین در اختیار مربیان قرار گرفته است که قابل توسعه و تنظیم است. ابزار‌های متنوعی برای مدیریت و توسعه دارد که می توانید در داشبورد با یک نگاه تمام کار‌ها و پیام های فعلی تان را مشاهده کنید و با استفاده از ابزار تقویم میتوانید تقویم تحصیلی و جلسات گروهی را مدیریت کنید. همچنین هشدار‌ها و اعلان ‌های از قبل برنامه ریزی شده را برای امورات روزانه و تنظیم جلسات در انجمن ها  و غیره را می توانید دریافت و تنظیم کنید.

 

5. Schoology

Schoology یک سیستم مدیریت یادگیری برای مدارس و موسسات آموزش عالی و حتی شرکت‌های بزرگ است. با این پلتفرم می توانید کلاس خود را مدیریت کنید تکالیف را ایجاد و ارسال کنید، در بحث‌های تعاملی و ارزیابی و نظر سنجی‌ها شرکت کنید. هدف اصلی این پلتفرم اتصال افراد برای تعامل و یادگیری است. مربیان می توانند اطلاعات و منابع را با دانش آموزان خود ایجاد، مدیریت و به اشتراک بگذارند و دانش‌آموزان نیز می توانند باهم تعامل و  تبادل اطلاعات داشته باشند.

6. Sakai

Sakai یک پلتفرم آموزش آنلاین است که با طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها و ابزار‌هایی که در اختیار معلمان و دانش آموزان قرار می‌دهد امکان ایجاد یک کلاس آنلاین با کیفیت را فراهم می‌کند. مجموعه استاندارد Sakai از ابزارهای اصلی، قابلیت بحث و گفتگو، اعلان ها، پیام رسانی، مدیریت پرونده، تحویل تکالیف، ارزیابی و بسیاری موارد دیگر را ارائه می‌دهد. Sakai موسسات آموزش عالی و دانشگاهی را هدف قرار داده است. همچنین sakai  دارای گروه‌های فعال است که به قابلیت دسترسی، بین المللی سازی اسناد و ابزار‌ها و قابلیت‌های خاص اختصاص یافته است.

7. Canvas

Canvas پلتفرم آموزش آنلاین قابل اطمینان و قابل تنظیمی است که نسخه موبایل آن نیز موجود است. رابط کاربری این پلتفرم بسیار ساده است و مانند سایر سیستم‌های مدیریت یادگیری ویژگی‌ها و قابلیت‌های زیادی دارد از جمله ویژگی‌های اساسی مانند تکالیف، ابزارهای گفتگو ، اعلان ها و گزینه های بازخورد و ... . همچنین دارای یک موتور گزارشکر تجزیه و تحلیل گرافیکی است. این تجزیه و تحلیل به معلمان کمک می کند تا نتایج را بهتر مشاهده کنند و در صورت نیاز با دانش آموزان ضعیف‌ بیشتر کار کنند.

 

8. Google Classroom

یکی دیگر از سیستم عامل‌های یادگیری آنلاین google classroom است، که دارای بستری مبتنی بر وب است و با داشتن اکانت G suite for education  گوگل شما را با تمام سرویس های خود از جمله Gmail ،Docs ،Google Calander و .. ادغام می کند و از این طریق می توانید از تمام اسناد، فرم ها و اسلاید‌های گوگل استفاده کرده و آن‌ها را در جای مناسب ذخیره کنید. Google Classroom ایجاد کلاس‌ها، انجام تکالیف، برقراری ارتباط و سازماندهی را آسان می‌کند. معلمان می توانند به سرعت ببینند چه کسی کار را به اتمام رسانده یا نپذیرفته است و بازخورد و نمرات مستقیم و واقعی را در Google Classroom ارائه می‌دهند.

معرفی پلتفرم های برتر آموزش آنلاین ایرانی

بستر آموزش آنلاین آسان سمینار

آسان سمینار، پلتفرم آموزش آنلاین و بستر برگزاری وبینار آنلاین و ویدئو کنفرانس می‌باشد. هرآنچه که به عنوان بستر آموزش آنلاین نیاز دارید، در اینجا می‌یابید و علاوه بر آن، از مهم‌ترین مزایای پلتفرم آموزش آنلاین آسان سمینار، پنل اختصاصی برای بهتر دیده شدن در گوگل و همچنین تیم پشتیبانی قوی برای رفع مشکلات در کلاس آنلاین برای کاربران و اساتید است.

در پلتفرم آموزش آنلاین آسان سمینار تمام برنامه ریزی‌های روزانه هفتگی و ماهانه و ابزارهای لازم برای تدریس آنلاین و همچنین تخته سفید چندکاربره برای تدریس به صورت گروهی و بسیاری از امکانات و تجهیزات دیگر را می توانید به راحتی و بدون پیچیدگی به کار ببرید.

حال در ادامه مقاله به چند مورد از سامانه های ایرانی اشاره می کنیم که در برخی از موسسات و آموزشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. 

سامانه شاد

سامانه شاد یکی از بسترهای آموزشی ویژه دانش‌آموزان و مدارس است. شاد مخفف عبارت سامانه شبکه های اجتماعی دانش‌آموزان است. تمامی دانش‌آموزان و دبیران مدارس برای استفاده از این سامانه ابتدا باید در آن ثبت‌نام نمایند سپس کد احراز هویت برای آن‌ها ارسال می‌گردد. دانش‌آموزان و دبیران امکان ارسال فایل‌های صوتی و عکس و ... را دارند.

سامانه شاد امکان استفاده از تخته سفید را ندارد. بنابراین دبیران برای تدریس دروسی مانند ریاضی و ... که نیاز به نوشتن و توضیح بیشتر در کلاس وجود دارد، با مشکل مواجه هستند و به ناچار فایل از قبل ضبط شده را هنگام تدریس در سامانه بارگزاری می کنند.

سامانه فراروم

سامانه جلسات مجازی فراروم به عنوان بستری برای مدیریت جلسات اینترنتی با سامانه های مختلف می‌باشد. کاربرد این سامانه بیشتر به منظور برگزاری جلسات آنلاین مشاوره‌های تحصیلی است.

فراروم به تازگی سامانه خود را گسترش داده و برای مدیریت و برگزاری جلسات آنلاین در بخش خصوصی و دولتی و همچنین برای موسسات آموزشی، دانشگاه‌ها و مدارس نیز آماده ارائه خدمات می باشد.

 

اسکای روم

اسکای روم هم جزو نرم‌افزارهای آموزش آنلاین است که برای برگزاری وبینار و کلاس‌های آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله قابلیت های اسکای روم، ارتباط تصویری و صوتی و ارسال و به اشتراک گذاری فایل‌ها و اسلاید‌ها و همچنین تخته سفید است. اما اسکای روم قابلیت ضبط و بازپخش جلسه را ندارد و شما برای بازبینی مجدد با مشکل مواجه خواهید شد. که برای حل این مشکل، باید از نرم‌افزار‌های جایگزین استفاده کنید و این باعث افزایش بار سیستم و کندی در ارائه آنلاین خواهد بود.

سی روم

سی روم هم به عنوان سامانه آموزش مجازی برای برگزاری وبینار و کلاس‌های مجازی فعالیت می نماید. از قابلیت‌ها و ویژگی‌های سی روم می توان به ضبط و اشتراک‌گذاری جلسه، ارسال و دریافت فایل‌های صوتی و تصویری، تنظیمات کنترل دسترسی، اشتراک‌گذاری دسکتاپ و گفتگوی عمومی و خصوصی اشاره کرد.

نیما

سامانه و نرم‌افزار آموزش مجازی نیما در سال ۱۳۸۸-۱۳۸۹ توسط محققان و طراحان دانشگاه امیرکبیر پیاده‌سازی شد و برای برگزاری کلاس‌های مجازی این دانشگاه اختصاص یافت. در سال ۱۳۹۲ این نرم‌افزار توسط شرکت خصوصی رایا‌پردازش هوشمند امیرکبیر به عنوان مالک نرم‌افزار نیما، فرآیند تجاری‌سازی این نرم‌افزار را آغاز نمود. بسیاری از قابلیت‌های سامانه آموزش مجازی در این نرم‌افزار گنجانده شده است.

نکات بسیاری برای انتخاب یک پلتفرم مناسب و بستر آموزش آنلاین وجود دارد. اگر بخواهید از تمامی امکانات پلتفرم آموزش آنلاین بهره ببرید، ما به شما پلتفرم آموزش آنلاین آسان سمینار را پیشنهاد می کنیم. دلایل زیادی برای ارائه این پیشنهاد وجود دارد که می توانید تمامی آن‌ها را در مقاله چند دلیل مهم برای انتخاب آسان سمینار مطالعه نمایید.

 

اگر هنوز نتوانسته‌اید پلتفرم ایده‌آل و مناسب کسب و کار خود را بیابید میتوانید با گروه مشاوره آسان سمینار در ارتباط باشید و راهکارهای لازم برای انتخاب پلتفرم آموزش آنلاین خود را دریافت کنید. پلتفرم آموزش آنلاین آسان سمینار صرفا جهت آموزش آنلاین در مدرسه نیست و شما می توانید برای ارائه سمینار‌ها، جلسات و برگزاری وبینارها از آن استفاده نمایید.

آسان سمینار پر از ایده‌های جالب و جذاب و خلاقانه همراه با همفکری، برای توانمند‌سازی مجموعه‌هایی است که با ما همکاری می‌کنند. شما هم می توانید در این همفکری سهیم باشید و نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای این مقاله یا در صفحات لینکدین و اینستاگرام برای ما ارسال فرمایید. 

 

۰
۱۳
برچسب ها
دیدگاه ها
اولین نفری باشید که نظر می دهد!
جهت ارسال نظر باید ابتدا وارد سایت شوید