درحال بارگذاری...
درحال بارگذاری...

سیستم مدیریت یادگیری LMS چیست

۸
تیم تولید محتواتیم تولید محتوا
۱۴۰۰-۰۳-۲۵
زمان مورد نیاز برای مطالعه:
۵ دقیقه
سیستم مدیریت یادگیری LMS چیست

همه چیز در مورد مدیریت سیستم های یادگیری LMS

 

در این پست می خواهیم مطالب تازه و متنوعی در مورد سیستم مدیریت یادگیری در اختیار شما بگذاریم اجازه دهید در ابتدا یک تعریف کامل و جامعی از سیستم مدیریت یادگیری lms داشته باشیم. سپس به توضیح کامل و جامعی از انواع و نسخه های کاربردی و پرطرفدار سیستم مدیریت یادگیری LMS خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

 

سیستم مدیریت یادگیری lms چیست؟

 

به زبان ساده میتوان گفت سیستم مدیریت یادگیری lms یک کانال ارتباطی بین مربیان و دانش پذیران ایجاد می کند و به مدرسان کمک می کند تا یادگیری آنلاین را مدیریت کنند. برنامه های نرم افزاری lms قادر هستند انواع محتوا از جمله ویدیو، دوره ها و اسناد و... را مدیریت کنند و به دانش پذیران این امکان را می دهند که با هر دستگاهی بتوانند با نرم افزارهای سیستم مدیریت یادگیری ارتباط برقرار کنند. همچنین مربیان هم می توانند با استفاده از ویژگی هایی مثل دریافت گزارش از تکالیف، وضعیت پیشرفت و ...  دانش پذیران را ارزیابی کنند.

Lms ستون فقرات بسیاری از موسسات آموزشی است خصوصا برای موسساتی که کلاس های آنلاین برگزار می کنند و به این ترتیب افراد زیادی می توانند در هر کجا که باشند از کلاس های آنلاین بهره مند شوند. همانطور که eLearning در همه مقاطع تحصیلی در سطح برجسته ای قرار گرفته است، LMS هم به بخشی از مرکز آموزش دیجیتال تبدیل شده است. مدرسان برای مدیریت محتوا، ایجاد تنوع در فعالیتهای یادگیری و کنترل بیشتر دانش آموزان بر روند یادگیری، به این ابزارها اعتماد می کنند.

انواع سیستم مدیریت یادگیری LMS

سیستم مدیریت یادگیری اختصاصی (Proprietary LMS) 

در این مدل سیستم مدیریت یادگیری به صورت منبع بسته است و توسط خریدار نگهداری و شخصی سازی می شود. در این شرایط lms توسط سرور اختصاصی میزبان نگهداری می شود و مسئولیت مدیریت و نگهداری سیستم عامل را بر عهده دارد. تنها نکته ای که در نوع اختصاصی lms وجود دارد یکپارچه سازی و سفارشی سازی محدود است و امنیت و ثبات آن نیز برعهده میزبان خواهد بود. در این مدل میتوانید با پرداخت یک هزینه اضافی از پشتیبانی قوی محصول نیز بهره مند شوید.

 

سیستم مدیریت یادگیری منبع باز (Open-source LMS)

این نوع از lms به صورت آزاد توزیع می شود و نیازی به هزینه اضافی ندارد یعنی میتواند توسط کاربر نگهداری و سفارشی سازی شود. دسترسی و کنترل بیشتر نقطه قوت این نوع از lms است و کاربران میتوانند با وجود پلاگین ها و قابلیت های جدید پلتفرم را متناسب با نیاز خود شخصی سازی کنند. برای راه اندازی این مدل یک تیم فنی نیاز دارید که با این سیستم عامل آشنا باشد.

 

ویژگی های مشترک در سیستم های مدیریت یادگیری LMS

 

 

در سیستم مدیریت یادگیری LMS نرم افزار های مختلفی وجود دارد که اکثر نرم افزار ها از این ویژگی ها بهره مند هستند:

  • مدیریت و ایجاد دوره : با استفاده از این گزینه مربیان می توانند تصاویر، فیلم، آزمون و اسلاید های مدنظر خود را بارگذاری کنند همچنین در طول دوره برای کاربران مختلف مجوز های دسترسی متفاوتی اعمال کنند و گزارش های منفرد مربوط به هر دانش پذیر را مشاهده کنند. و دانش آموزان در پایان جلسه نیز می توانند از فایل ضبط شده آن جلسه نیز بهره مند شوند.
  • تقویم آموزشی دوره : مربیان میتوانند تمامی دوره های خود را بر طبق تقویم آموزشی از قبل تنظیم کنند و این باعث می شود دانش پذیران تمام تکالیف و آموزن های آینده را قبل از موعد مقرر مشاهده کنند همچنین در صورت تغییرات تقویم آموزشی بروز رسانی خواهد شد.
  • آزمون آنلاین : مربیان می توانند انواع آزمون های آنلاین را در سیستم مدیریت یادگیری lms پیاده سازی کنند مثل ارزیابی به صورت حضوری در LMS یا به صورت فایل سوالات بارگزاری شده که اکثر سیستم عامل ها انواع متخلفی از سوالات (انتخاب چند گزینه ، درست یا غلط و ... ) را پشتیبانی می کنند.
  • مدیریت حضور و غیاب : برخی از محصولات lms به مدرسان امکان حضور و غیاب دانش آموزان را فراهم می کنند و به این ترتیب معلمان می توانند گزارشات حضور و غیاب دانش آموزان را دریافت کنند.
  • ارتباطات مستقیم دانش آموزان و معلمان : اکثر نرم افزار های lms به تعاملات هرچه بیشتر دانش آموزان و معلمان اندیشیده اند و این فیلد باعث می شود ارتباط بین دانش آموز و معلم به صورت خصوصی برقرار شود و در مورد موضوع خاصی تبادل نظر کنند. همچنین مربیان می توانند یاد آوری ها و اعلان ها را تنظیم کنند تا هر وقت که دانش آموزان به LMS دسترسی داشته باشند از آخرین مهلت انجام تکالیف و ... مطلع شوند.

به قدرت می توان گفت سیستم مدیریت یادگیری LMS راه نجاتی است برای رهایی از قطع ارتباطات در شرایط منحوس کرونا.

LMS یک مخزن متمرکز برای محتوای دیجیتال فراهم می کند و به دانش پذیران اجازه می دهد تا از هر دستگاهی در هر مکانی به همه مطالب درسی مورد نیاز به صورت یکجا دسترسی داشته باشند. همچنین هیچ راه حلی بهتر از LMS نمی تواند امکان سنجی  و پیگیری پیشرفت دانش آموزان را برای معلمان و والدین فراهم کند. همچنان که مشاهده می شود نیاز به سوی تعاملات دنیای مجازی بیش از پیش رو به پیشروی است.

در ادامه در مورد مزایای LMS صحبت خواهیم کرد و اینکه این سیستم تا چه حد توانسته است رضایت کاربران را به خود جلب کند؟

مزایای استفاده از سیستم مدیریت یادگیری LMS

  • تلفیق محتوای دیجیتال : دلیل اصلی استفاده از LMS یک مخزن زنده برای تمام محتوای یادگیری دیجیتال است و به این ترتیب معلمان قادر هستند اسناد را بارگذاری کنند و به کلیه مطالب دوره به صورت مستقیم اشرافیت داشته باشند و آن ها را دراختیار دانش پذیران خود قرار دهند.
  • ارزیابی پیشرفت دانش پذیران: مربیان می توانند با بارگذاری نمرات، پیشرفت دانش پذیران را پیگیری کنند. اکثر سیستم عامل ها دارای درجه بندی خودکار هستند که باعث می شود فعالیت کاربران را علامت گذاری کنند و امتیازات را مستقیما وارد کنند.
  • توزیع محتوا: مربیان می توانند مطالب جلسه آینده را بارگزاری کنند تا دانش پذیران تمام آنچه که برای درک بهتر مطالب جلسه آینده نیاز دارند را از قبل مشاهد کنند.
  • تشویق همکاری : LMS در ایجاد یک جامعه دیجیتال بسیار موثر است که در این جامعه از یک سو همکاری بین معلمان برای به اشتراک گذاری مطالبشان و تبادل اطلاعات با یکدیگر و از سوی دیگر تعامل و ارتباطات دانش آموزان با هم و تبادل نظر درباره مطالب درسی بسیار کمک می کند و همچنین ایجاد روابط بین دانش آموزان و معلمان به صورت گروهی و انفرادی را نیز محیا کرده است و مرزهای ارتباطات را بیش از پیش گسترش داده است.

گسترش ارتباطات در آموزش

به راستی آیا Lms توانسته است نیاز بشریت برای ورود به دنیای آموزش مجازی را برآورده کند ؟

از گذشته اولین گام برای آموختن، ارتباط با مربیان و معلمان بوده و هست حال این ارتباط می تواند مستقیم باشد یا غیرمستقیم. بیشتر پیشرفت های آموزشی و فناوری مدیون ارتباطات است و امروزه که ویروس منحوس کرونا که علیه ارتباطات مستقیم قد علم کرده است ناگزیر ارتباط در دنیای دیجیتال تنها راه تعاملات است و دراین میان آموزش که مستثنی از امر ارتباط نیست باید خود را با دنیای مجازی وفق دهد که نه تنها در این راه موفق نبوده بلکه پیشرفت های بسیار چشمگیری نیز دراین راستا رخ داده است.

 برگزاری انواع وبینار های آموزشی و مهارت های علمی و عملی از دستاورد های ارتباطات دیجیتال است که بشر را در راستای آموختن از قید و بند مکان رها کرده است. پس سیستم مدیریت یادگیری را میتوان چراغ راهی در راستای آموزش در دنیای دیجیتال دانست. بیشترین استفاده از LMS مربوط به معلمان، دانش آموزان و مدیران مدارس و موسسات آموزشی بوده است.

 

چالش های سیستم مدیریت یادگیری LMS

در مقایسه با lms منبع باز، سیستم مدیریت یادگیری اختصاصی با چالش هایی روبروست :

ادغام : محصولات LMS اغلب با انواع دیگر نرم افزار های آموزشی ادغام می شوند که امکان بهبود ارتباط و اشتراک داده ها را فراهم می کند. در این بین کابران lms اختصاصی ممکن است با ابزارهایی روبرو شوند که با ورژن آنها مطابقت ندارد و برای دریافت و ادغام با آن ها ناچارند هزینه اضافی بپردازند.

انتقال داده ها : به دلیل انحصار سیستم عامل میزبان، انتقال lms اختصاصی به محصول lms دیگر کار بسیار دشواری است کاربران ممکن است در انتقال موفقیت آمیز داده های خود به LMS اختصاصی با مشکل رو به رو شوند.

امنیت و ثبات : مدیران و موسسان LMS اختصاصی در مورد تمامیت، پایداری و امنیت محصول خود به کاربران مسئولیت دارند اگر LMS  پلتفرم اختصاصی دچار مشکل شود کاربران در بازیابی ایمن و کارامد تمام داده های خود دچار مشکل خواهند شد.

 مقیاس پذیری : محصولات اختصاصی LMS به ازای هر کاربر هزینه دریافت می کنند و با افزایش کاربران با گذشت زمان هزینه ثبت نام و نگهداری نیز افزایش می یابد و از طرف دیگر محوصلات LMS منبع باز اغلب رایگان بوده و گنجایش سرویس دهی به هزاران کاربر را دارند.

 

کدام مجموعه ها باید سیستم مدیریت یادگیری LMS را خریداری کنند ؟

هر موسسه آموزشی که نیاز به مدیریت محتوای دوره های آموزشی به صورت آنلاین و بهبود ارایه آموزش دارد باید از LMS استفاده کند. این سیستم عامل ها وظایف اداری را به صورت خودکار انجام میدهند و معلمان می توانند با ذهنی آسوده و وقت بیشتری برای بهبود برنامه های درسی تمرکز کنند.

همچنین سازمان های شرکتی که به دنبال بستر مشابهی برای مدیریت محتوای آموزشی خود هستند می توانند محصولات مرتبط را در گروه سیستم های مدیریت یادگیری از نوع شرکتی پیدا کنند. برخلاف LMS دانشگاهی، محصولات LMS سازمانی برای پشتیبانی از برنامه های پردازشی، آموزش کارمندان و انطباق یک کسب و کار طراحی شده اند.

چطور می توانیم سیستم مدیریت یادگیری LMS را تهیه کنیم؟

محصولات lms منبع باز به صورت کد منبع در اختیار عموم قرار می گیرد. اگر مدارس به دنبال LMS منبع باز هستند میتوانند پلتفرم را از طریق سرورهای اختصاصی خود بارگیری و شخصی سازی کنند. اما از آنجا LMS اغلب گرانترین نرم افزار در یک مدرسه محسوب می شود روند خرید بیشتر اوقات استرس و نگرانی را به همراه دارد. ضمن اینکه مدیریت آن به مراتب پیچیده تر از خرید آن است.

بنابراین منطقی ترین راه حل این است که یک پشتیبان اختصاصی برای مدیریت کلاس های آنلاین خود داشته باشید و بدون دغدغه و با تمرکز بر بهبود مطالب آموزشی، کلاس های آنلاین خود را برگزار کنید.

مدارس همچنین باید با استفاده از LMS اهداف فعلی و آینده را در نظر بگیرند. اگر مدرسه ای به دنبال رشد گسترده دانش آموزان خود در بازه زمانی مشخص باشد، برخی از محصولات LMS ممکن است فقط در مدت زمان خاصی برای آنها مفید باشند.

همچنین ممکن است یک مدرسه تمایل داشته باشد که توانایی های کلاس مجازی خود را افزایش داده و بیشتر به سمت برگذاری کلاس های آموزش آنلاین و آزمون آنلاین و... سوق یابد، در این صورت داشتن بستری که تمام این خدمات را پشتیبانی کند، اهمیت بیشتری خواهد داشت.

تمام تلاش آسان سمینار ایجاد بستر همکاری و ارتباط آنلاین همراه با آرامش خاطر است زیرا تیم آسان سمینار برای راحتی کار با نرم افزار های مدیریت سیستم یادگیری، پلتفرم  کاربرپسندی را جهت سهولت در امر آموزش به کار گرفته است و به این ترتیب می توانید به راحتی و بدون نگرانی به آموختن مطالب درسی بپردازید.

 

۰
۸
برچسب ها
دیدگاه ها
اولین نفری باشید که نظر می دهد!
جهت ارسال نظر باید ابتدا وارد سایت شوید