درحال بارگذاری...
درحال بارگذاری...

آموزش آنلاین چیست

۱۶
تیم تولید محتواتیم تولید محتوا
۱۴۰۰-۰۳-۲۷
زمان مورد نیاز برای مطالعه:
۵ دقیقه
آموزش آنلاین چیست

آموزش آنلاین چیست ؟

 

امروز میخواهم در مورد واژه ای صحبت کنم که همه ی ما حتی بچه ها هم با این واژه تا حدودی آشنا شده اند و کمتر کسی هست که این واژه به گوشش نرسیده باشد، همه ی ما کم و بیش با این نوع آموزش آشنایی داریم. البته امروزه به دلیل پاندمی کرونا که سراسر جهان را در بر گرفته، این واژه بیشتر رواج یافته است. در سراسر جهان از آموزش آنلاین استفاده میکنند، چه در مدرسه، چه دانشگاه، چه شرکت ها، چه سازمان های دولتی و ارگان ها.

مراکز آموزشی زیادی آموزش خود را به روش آنلاین برگزار می‌کنند، تا همه ی علاقه مندان به آسانی یاد بگیرند. در واقع یکی از شاخه های آموزش مجازی، آموزش آنلاین است که این روزها بیش از پیش استفاده می شود.

تابحال به این موضوع فکر کرده اید که مفهوم و معنی آموزش آنلاین چیست و چرا به وجود آمده است؟ آیا آموزش آنلاین بهترین گزینه برای یادگیری است؟

آموزش آنلاین چیست؟

آموزش آنلاین یادگیری برنامه ریزی شده است، که آموزش ها و یادگیری ها در محیط های جدا از هم و به واسطه وسایل ارتباطی مانند اینترنت و گوشی هوشمند صورت می گیرد.

 

آموزش آنلاین ارتباط دو طرفه است یا یک طرفه ؟

در آموزش آنلاین باید دو طرف باهم ارتباط داشته باشد یعنی اولی مدرس، کسی که مطالب و آموزش ها را ارائه می‌کند و دومی یادگیرنده، یعنی کسی که مطالب و آموزش های ارائه شده را یاد می گیرد.

 

ارتباط آموزش آنلاین و اینترنت

اینترنت یک منبع با ارزش در آموزش آنلاین به حساب می آید که به وسیله ی لپ تاپ و کامپیوتر برای همه در هر زمان و مکان، در هر محیطی، قابل دسترسی است چه دانش آموز باشد، چه استاد دانشگاه، چه کارکنان سازمان ها و شرکت ها.

همانطور که شما هم شاهد آن هستید آموزش آنلاین روز به روز در حال توسعه و گسترش است تا عموم مردم از سیستم آموزش آنلاین بهره مند شوند و در آینده ای نه چندان دور بیشتر بیشتر مشاغل با اینترنت تمامی کارهای خود را انجام خواهند داد.

 آموزش آنلاین به دو صورت وجود دارد:

به طور همزمان

آموزش همزمان به آموزشی گفته می شود که اطلاعات و مطالب آموزشی به طور زنده بین افراد رد و بدل می شود به طور مثال: کلاس آنلاین در دانشگاه ها که بین دانشجویان و استاد یا مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی به طور آنلاین برگزار می‌شود و همه در آن شرکت دارند. استاد تمامی مطالب آموزشی را ارائه می دهد و دانشجویان هم پرسش های خود را مطرح می کنند.

به طور غیر همزمان

آموزش غیر همزمان هم آموزشی است که تمامی مطالب آموزشی قبلا در سایت مورد نظر آپلود و ذخیره شده و کاربران در زمان های مختلف به صورت دلخواه می توانند وارد سایت شده و مطالب آموزشی را دانلود و مطالعه سپس پرسش ها و مشکلات خود را از طریق راه های ارتباطی مانند ایمیل، تلگرام، اینستاگرام و واتساپ یا به طور حضوری بپرسند.

 

مزیت های آموزش آنلاین

 

 

بدون محدودیت

با آموزش آنلاین می‌توانیم برای هزاران نفر در انواع پلتفرم های آموزش آنلاین مانند پلتفرم آموزش آنلاین آسان سمینار آموزش دهیم و آموزش ببینیم. با آموزش آنلاین محدودیت زمان و مکان مفهوم ندارد و هرکس از هر جای کشور و یا سراسر جهان هم می تواند در دانشگاه مورد علاقه خود تحصیل کند. همینطور در مورد اساتید هم به این طریق است که فقط محدود به دانشجویان شهر خود نیستند و از هرجای دنیا می‌تواند دانشجو داشته باشد.

 

انعطاف پذیر بودن

 امکان برگزاری کلاس های آنلاین را در هر ساعت از شبانه روز داریم و در صورت خستگی می توانیم قدم بزنیم یا نوشیدنی میل کنیم و بعد یادگیری را ادامه دهیم.

 

قابلیت ضبط و بازپخش

یکی از مزیت کلاس های آنلاین قابلیت ضبط و بازپخش است که در کلاس های آفلاین وجود ندارد و اگر به هر دلیلی نتوانستید در کلاس شرکت کنید نگران از دست دادن مطالب آموزشی نباشید. بیشتر نرم افزار های آموزش آنلاین مانند نرم افزار بیگ بلو باتن قابلیت ضبط کلاس و بازپخش آن را دارند بنابراین بدون هیچ نگرانی چند ساعت بعد می توانید به تمام مطالب آموزشی تدریس شده در کلاس آنلاین دسترسی داشته باشید.

 در پلتفرم آموزش آنلاین آسان سمینار نیز این امکان با هماهنگی مدرس، در اختیار تمامی کاربران کلاس قرار می گیرد.

 

مقرون به صرفه بودن

آموزش آنلاین باعث صرفه جویی در هزینه های رفت و آمد، آموزش، زمان و ...  برای اساتید و هم برای دانش آموختگان شده است. در آموزش آفلاین بیشتر افراد برای تحصیل باید مسافت زیادی را از خانه تا مدرسه یا دانشگاه طی کنند که مشکلات خاص خود را به همراه دارد.

البته هرچیزی در کنار مزایای که دارد معایبی هم خواهد داشت.

 

معایب آموزش آنلاین

 پایین بودن سرعت اینترنت

سرعت شبکه اینترنت یکی از عوامل مهم در کیفیت برگذاری کلاس های آنلاین هست که بعضی اوقات به دلیل سرعت پایین برخی کاربران اظهار نارضایتی از آموزش آنلاین را دارند اما این مشکل به راحتی با استفاده از خطوط پرسرعت اینترنت قابل حل است.

 

نداشتن ارتباط حضوری

برخی افراد به ارتباطات چشمی معتقدند شاید یکی از معایب آموزش آنلاین عدم ارتباط چشمی و حضور فیزیکی باشد که برخی افراد بنابر عادت از طریق حضور فیزیکی در کلاس مطالب آموزشی را بهتر یاد میگیرند. آیا شما هم جز این افراد هستید؟

 

نگرانی در مورد سلامت

یکی دیگر از معایب آموزش آنلاین آسیب های مربوط به سلامت جسمی افراد است که در صورت رعایت نکردن ممکن است نگران کننده باشد. یادگیری آنلاین با استفاده از رایانه و لپ تاپ و اینترنت و دستگاه های دیگر به مرور زمان آسیب های جسمی را در بیشتر افراد به همراه دارد از جمله حالت های بد در  نشستن پشت میز، اثرات روی چشم ها و مشکلات فیزیکی دیگر.

 

موجب انزوا می شود

از دیگر معایب آموزش آنلاین انزوا و تنهایی است. یادگیری آنلاین معمولا یک فعالیت انفرادی است که ممکن است یادگیرنده احساس کند که به تنهایی عمل می‌کند. اما امروزه ابزارهایی مانند رسانه های اجتماعی و انجمن های گفتگو و کنفرانس های ویدیویی باعث شده تا افراد به شکل های متنوع با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

 

کاربرد آموزش آنلاین در ادارات

علاوه بر کلاس های درس، بیشتر ادارات و شرکت‌ها و یا حتی مشاوره های کسب و کار و مشاوره های تحصیلی هم به آموزش آنلاین روی آورده اند. به این طریق که تمامی جلسات خود را می‌توانند آنلاین برگزار کنند و همانند آموزش استاد و دانشجو اگر که جلسه ای را از دست دادند یا در دوره های آموزشی نتوانستند شرکت کنند بعدا از ویدیو های ذخیره شده استفاده کنند.

 

همانطور که مطالعه فرمودید آموزش آنلاین مزایا و معایبی دارد اما آنچه مهم است این است که آموزش آنلاین برای همیشه باقی خواهد ماند زیرا بر روی انرژی و ارتباطات اثر مثبتی به جا گذاشته و هر آنچه که بر این دو اثرگذار باشد برای همیشه ماندنی است.

آسان سمینار به عنوان یک سیستم مدیریت آموزشی، میزبان برگزاری کلاس های آنلاین می باشد و خدمات گسترده ای به ارگان ها، سازمان ها، مدارس و آموزشگاه های مختلف ارائه می دهد، آنچه که نیاز دارید به عنوان یک برگزارکننده کلاس ها و رویدادهای آموزشی، در آسان سمینار خواهید یافت.

۱
۱۶
برچسب ها
دیدگاه ها
جهت ارسال نظر باید ابتدا وارد سایت شوید

نویسنده: امین اسمخانی آده
۱۴۰۰-۰۳-۲۹
۱۱:۰۷:۱۵
مقاله بسیار عالی بود