درحال بارگذاری...
درحال بارگذاری...

پیش بینی شروع مدارس سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱

۱۶
تیم تولید محتواتیم تولید محتوا
۱۴۰۰-۰۳-۱۷
زمان مورد نیاز برای مطالعه:
۵ دقیقه
پیش بینی شروع مدارس سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱

مقاله تحلیلی برای پیش بینی زمان شروع مدارس 1400

 

با توجه به اظهارات یک ماه پیش جناب آقای محسن حاجی میرزایی، وزیرآموزش و پرورش  درروز معلم که اعلام داشتند در صورت رسیدن به مصونیت جمعی بازگشایی مدارس در سال 1400 انجام خواهد گرفت و در غیر این صورت روش آموزش غیر حضوری را در پیش خواهیم گرفت و نیز با توجه به اظهارات امیدوارکننده ای که ایشان در شهریور پارسال در مورد بازگشایی مدارس داشتند و در واقعیت به علت مصوبات ستاد ملی کرونا محقق نگردید تیم آسان سمینار بر آن شد که یک تحقیق و بررسی تحلیلی روی موضوع شروع مدارس و ارتباط آن با مصونیت جمعی و تاثیر ستاد ملی کرونا بر این موضوع انجام دهد و پیش بینی منطقی از وضعیت در این تحلیل انجام دهد.

این تحلیل با مطالعه مقالات منتشر شده در یک سال اخیر و با تاکید بر آخرین اطلاعات منتشر شده در یک ماه  گذشته انجام گرفته است.

یکی از موضوعات مورد تحقیق این مقاله بررسی پیش بینی ها در مورد وضعیت کرونا و همینطور رسیدن به مصونیت جمعی در جهان و کشور است.

 

اظهارات وزیر آموزش پرورش در مورد شروع مدارس 1400

آقای محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش پرورش در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد بازگشایی مدارس چند نکته کلیدی را مطرح نمودند :

  • من هم یک پدر هستم و دغدغه های والدین دانش آموزان را درک می کنم.
  • تصمیمی بدون نظر مسئولان بهداشتی ( منظور ستاد ملی کرونا است ) انجام نمی گیرد.
  • اگر مصونیت جمعی ایجاد شد بازگشایی مدارس در 1400 انجام خواهد شد.
  • اگر مصونیت جمعی ایجاد نشد بازگشایی نسبی مدارس راه حل بهتری است.
  • سناریو های محسن حاجی میرزایی برای ورود دانش آموزان به مدارس
  • تصمیمات یک جانبه محسن حاجی میرزایی درباره بازگشایی مدارس در روزهای آخر

تیم آسان سمینار در این مقاله قصد دارد با بررسی مقالات منتشر شده و پیگیری روند اتفاقات و مستندات این موارد را بررسی کند:

 

دغدغه های والدین دانش آموزان را درک می کنم

موضوعی که در این گزاره باید مورد توجه قرار گیرد این است که پدر بودن وزیر آموزش و پرورش با پدر بودن خیلی ها، خیلی متفاوت است و جنس و شدت دغدغه های این پدر با والدین دانش آموزان همخوانی ندارد. قطعا دغدغه های والدین دانش آموزانی که کودکانشان در مدارس غیر انتفاعی منطقه 1 تهران مشغول به تحصیل هستند هم با دغدغه های والدینی که در شرایط دیگری قرار دارند بسیار متفاوت تر است.

برای مثال باز گشایی نسبی مدارس شاید برای یک پدر که راننده خصوصی و سرویس مخصوص مدارس دارد دغدغه چندانی نباشد ولی برای والدینی که کارمند هستند به شدت دردسر ساز می شود. همینطور دغدغه ها و نگرانی های یک موسس و یا مدیر و یا معلم مدارس غیر دولتی با همین سمت ها در مدارس دولتی بسیار متفاوت است.

 

تصمیمی بدون نظر مسئولان بهداشتی انجام نمی گیرد

این موضوع بدیهی است که در صورتی که مصوبات ستاد ملی کرونا نظر به شروع مدارس در مهر ماه بدهد این تصمیم قابل انجام خواهد بود ولی سوال این است که آیا اوضاع به نحوی پیش خواهد رفت و شرایط کرونایی کشور و یا استان ها اجازه خواهد داد که مصوبات ستاد ملی کرونا به نفع بازگشایی مدارس باشد یا بازهم کشمکش بین طرفداران بازگشایی مدارس و اعضای نگران ستاد ملی کرونا منجر به تصمیماتی دیگر خواهد گردید. همینطور وزیر آموزش و پرورش اعلام کردند به طور قطع مهر 1400 با برنامه ریزی بهتری نسبت به شهریور 99 پیش خواهیم رفت.

 

باز گشایی مدارس به شرط مصونیت جمعی

این از آن موضوعاتی است که نیاز به بررسی بیشتری دارد.

در کل باید گفت که محسن حاجی میرزایی هر جا که صحبت از تصمیمات سخت است موضوع را به ستاد ملی کرونا و مصونیت جمعی ارجاع می دهد. ایشان عنوان می کند که در صورتی که مصونیت جمعی ایجاد شود، شروع مدارس در اول مهر ماه امکان پذیر می باشد ولی سوال این است که مصونیت جمعی چیست و چگونه در یک جامعه این مهم بدست می آید. نکته مهم تر این که آیا می توانیم پیش بینی کنیم که در سه ماه آینده امکان رسیدن به مصونیت جمعی و بازگشایی مدارس وجود دارد؟ 

 

اصرار بر شروع مدارس از نظر وزیر آموزش پرورش

وزیر آموزش پرورش در نشست روز معلم با تاکید بر مواردی مثل نظر جمعی اجلاس وزرای آموزش پرورش جهان و همینطور این موضوع که آموزش حضوری معلمان و مدرسه جایگزین ندارد این موضوع رو عنوان کرد که به ستاد ملی کرونا پیشنهاد داده است که حتی اگر برای یک ساعت هم که شده بتوانند مدارس را به صورت حضوری برگزار کنند.

همینطور علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی کرونا ابراز امیدواری کرده است که با واکسیناسیون معلمان و اساتید در مرداد ماه 1400 امکان بازگشایی مدارس و دانشگاه ها فراهم شود و امکان تدریس این عزیزان به صورت آموزش حضوری فراهم گردد.

همینطور دست اندر کاران دیگر این حوزه باعنوان این موضوع که با توجه به شرایط سنی پایه اولی ها حتی پیشرفته ترین امکانات فناوری هم نمی توانند جایگزین آموزش حضوری شوند ضرورت این موضوع را بیان کرده اند قطعا یکی از موارد تاثیرگزار بر اصرار و تاکید بر بازگشایی مدارس نارضایتی اولیای دانش آموزان از آموزش غیر حضوری است.

رئیسی همچنین بر اجرای طرح های مختلف برای مدارس به ویژه مدارس غیرانتفاعی نیز تاکید کرده است که جزئیات آن را می توانید در مقاله اهمیت بازگشایی مدارس برای مراکز آموزشی غیردولتی، مطالعه فرمایید.

زمان واکسیناسیون معلمان و دست اندرکاران مدارس

آیا دست اندرکاران مدارس نیز واکسینه می شوند؟

محسن  بیگی، مدیر کل تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش علاوه بر واکسیناسیون معلمان، از واکسیناسیون دست اندرکاران مدارس نیز خبر داد. تمامی دست اندرکاران مدارس از جمله (راننده سرویس و غیره) که حدود 100 هزار نفر هستند تا پایان مرداد ماه باید واکسیناسیون انجام دهند. همچنین معلمان مدارس دولتی و غیر انتفاعی حدود یک میلیون و 200 هزار نفر برآورد شده اند که این تعداد نیز باید تا آخر مرداد ماه واکسیناسیون شوند.

واکسیناسیون دانش آموزان

آیا دانش آموزان قبل از بازگشایی مدارس واکسینه می شوند؟

این سوالی است که بیشتر والدین از مدیران مدارس دولتی و مدارس غیرانتفاعی می پرسند. درواقع دغدغه واکسیناسیون علیه کرونا بعد از معلمان مربوط به دانش آموزان می شود.

بیشتر شرکت های تولید کننده واکسن، حداقل سن تزریق برای واکسیناسیون کرونا را 18 سال اعلام کرده اند که طبق نظرات آن ها افراد زیر 18 سال که بیماری زمینه ای ندارند نیازی به تزریق واکسن کرونا نیز ندارند.

اما این موضوع نیز قابل تامل است که کودکان زیر 18 سال اگرچه احتمال شدت بیماری در آن ها کم است اما می توانند عامل انتقال باشند. با این حال تاکنون در هیچ کشوری واکسیناسیون علیه کرونا برای کودکان انجام نشده است.

بنابراین با توجه به این موضوع ضرورت رسیدن به مصونیت جمعی قبل از بازگشایی مدارس بیش از پیش حس می شود.

تعطیلی های موقت مدارس با وجود واکسیناسیون معلمان

آیا بعد از واکسیناسیون معلمان و اساتید امکان تعطیلی مدارس و استمرار آموزش آنلاین وجود دارد؟

آقای محسن بیگی، مدیر کل تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در خصوص نحوه بازگشایی مدارس اعلام کرد: در سال تحصیلی 1400 بنابر شرایط غیر قابل پیش بینی ویروس کرونا در برخی مدارس یا کلاس ها امکان تعطیلی مدارس به صورت موقت وجود دارد. برخی از درس های مدرسه نیز در سال تحصیلی جدید به صورت مطالعه آزاد به دانش آموزان ارائه خواهد شد.

بنابراین در چنین شرایطی تمامی مدارس باید آمادگی برگزاری کلاس ها به صورت آموزش آنلاین را نیز داشته باشند. در شرایطی که برخی مدارس یا کلاس ها به صورت موقت تعطیل شوند، نباید آموزش از روند طبیعی خود جا بماند و آموزش ها باید به صورت آموزش آنلاین مدیریت شوند.

 

سوالات متداول در مورد شروع مدارس ۱۴۰۰

  • سوال مهم این است که آیا واکسیناسیون معلمان و اساتید برای رسیدن به مصونیت جمعی و رفع خطر شیوع و پیک کرونا و بازگشایی مدارس و دانشگاه ها کافی خواهد بود؟
  • واکسیناسیون معلمان بر اساس نظر ستاد ملی کرونا چه زمانی صورت می گیرد؟
  • آیا دانش آموزان هم واکسینه می شوند ؟
  • پیش بینی ها در مورد وضعیت کرونا که بر بازگشایی مدارس تاثیردارد چیست؟

 

آخرین اخبار بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 1400

 

اهمیت باز گشایی مدارس برای مدارس غیر انتفاعی

چالش هایی که مدارس غیر انتفاعی و غیر دولتی در آموزش غیر حضوری دارند و نیز اهمیتی که باز گشایی مدارس برای آنها دارد بسیار متفاوت تر از مدارس دولتی است. به طور مثال :

  • آموزش پلتفرم های مختلف کلاس آنلاین
  • نارضایتی اولیای دانش آموزان
  • چالش شهریه بالا
  • هزینه های بالای آموزشگاه های غیر دولتی
  • مشکل از دست دادن دانش آموزان و خدشه دار شدن اعتبار مدرسه
  • عدم آشنایی معلمان و مسئولین به ساز و کار پلتفرم های آموزش آنلاین
  • پشتیبانی آموزش آنلاین و حل مشکلات آن

 

نتیجه این تحقیق تا کنون

علی الرغم تمایل و اصرار وزیر آموزش پرورش و ستاد ملی کرونا و سایر مسئولین و همینطور تمایل مدارس غیر انتفاعی و مراکز آموزشی غیر دولتی به بازگشایی مدارس و شروع آموزش حضوری با این حال مطالعات تیم آسان سمینار نشان می دهد که پیش بینی های وضعیت کرونا در ماه های آینده مبهم و نامشخص است و ممکن است با پیک شیوع دیگری مواجه شویم.

 همینطور احتمال بازگشایی نسبی مدارس و یا تعطیلی های مکرر در طی دوران تحصیل در سال آینده مطرح است. رسیدن به مصونیت جمعی تا اواخر شهریور ماه نیز غیر محتمل به نظر می رسد و احتمال شروع مدارس به شکل آموزش حضوری و در کل استان های کشور غیر محتمل به نظر می رسد. با این حال بعد از انجام انتخابات ریاست جمهوری، نظر دولتمردان برای بازگشایی مدارس همچنان پابرجاست.

اما در این بین بعد از اوج گیری موج پنجم کرونا، اینبار فرهنگیان شرط بازگشایی مدارس را تعیین کرده اند که جزئیات آن را میتواندی در مقاله آیا واکسیناسیون معلمان برای بازگشایی مدارس کافی است؟ مطالعه فرمایید.

 بنابراین توصیه می شود مدارس بالاخص مدارس غیر دولتی و مدارس غیر انتفاعی که دغدغه های متفاوتی نسبت به مدارس دولتی دارند آمادگی لازم در صورت عدم بازگشایی مدارس و یا تعطیلی های ناشی از شیوع کرونا در طی سال تحصیلی را داشته باشند و راهکارهایی را برای جلب رضایت اولیای دانش آموزان و نیز ارتقای کیفیت آموزش غیر حضوری خود داشته باشند.

تیم آسان سمینار راهکارهایی را که با توجه به تجربه سه ساله خود در امر آموزش آنلاین و پشتیبانی آموزش آنلاین در مدارس و آموزشگاه ها حتی پیش از دوران کرونا داشته است را در مقاله ای جداگانه مطرح کرده است که مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود.

آموزش آنلاین به دلیل اینکه موجب حذف محدودیت های فیزیکی و زمانی و کاهش چشمگیر انرژی می شود و نیز به دلیل قابلیت معرفی و اثر برند سازی قوی که دارد برای همیشه یک تحول رو به توسعه باقی خواهد ماند در صورتی که شما نیاز به مشاوره و یا راه اندازی آموزشگاه آنلاین خود هستید می توانید با تکمیل فرم ثبت نام این را به آسان سمیناراعلام فرمایید مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

۶
۱۶
برچسب ها
دیدگاه ها
جهت ارسال نظر باید ابتدا وارد سایت شوید

نویسنده: مرضیه قاسمی ورنامخاستی
۱۴۰۰-۰۳-۱۸
۱۰:۰۱:۳۰
سلام خسته نباشه بنده سابقه چهل ساله دارم بسیار خوشحال هستم بابت آموزش آنلاین وبه روز شدن اطلاعات خودم ولی کامل بلد نیستم که از این راه درامد زایی کنم ولی میدونم درآینده موفق خواهم شد وچون همه بلاگرها ومدیرهای انلاین جوان هستند ومن۶۵ ساله خیلی دوست دارم الگو بشم برای جوونایی که حال کار ندارندوبه باور رسیدم اگر نخواهم خودم را به روز کنم عقب خواهم ماند فقط نیاز به کمک دارم مربیان حرفه ارایشی من از طریق آنلاین در آمد دارند وهمکاری با من ندارند وتک روی دارند حالا من چرا یجا نشینی را انتخاب کنم میخواهم موفقتراز آنان شوم با کمک شما به هدفم خواهم رسید از افرادی که بوجود اورنده اسان سمینار هستند تشکر کنم
نویسنده: ز. ط
۱۴۰۰-۰۵-۱۶
۲۱:۰۳:۲۱
لطفا آنلاینش کنید ب فکر جون ما دانش آموزا باشید مگه نمیگین جون دانش آموزا برامون اولویت داره الان کرونا همه جورش اومده. درسته با آموزش حضوری بهتر یاد میگیریم ولی ارزش جونمونو داره اموزش آنلاین ما ک باید بخونیم حضوری و غیر حضوریش چ فرقی داره فقط حضوری به قیمت جونمون تموم میشه
نویسنده: Hvgbkbfcgun
۱۴۰۰-۰۵-۲۲
۱۲:۳۳:۵۰
لطفا مدارس رو آنلاین کنید میخوایم مثل سال ۹۹ بشه که یهو وسط یال اذیتمون کردین تعطیلم کردین لطفا مدارس رو آنلاین کنید بابا مگه نمیفهمید مگه نفهمید الان تست بیشتر کودکان و نوجوانان مثبت شده لطفا مدارس رو آنلاین کنید
نویسنده: آتنا شفیعی
۱۴۰۰-۰۵-۲۳
۱۴:۴۲:۱۵
توروخدا مجازی کنید واکسن که کرونای دلتا با دلتا پلاسو جواب نمیده فقط برای چینی هست وقتی واکسن میزنیم‌بازم کرونا رو میگریم تازه بیماری قارچ سیاه اومده که از کرونا بدتره یهو مغرو درگیر میکنه خیلی ها واکسن زدن باز کرونا گرفتن مردن داشتیم توی فامیل که میگم واکسن زد کرونای دلتا گرفت فوت کرد توروخدا مجازی کنید
نویسنده: پریسا مطهری
۱۴۰۰-۰۵-۳۱
۱۳:۴۳:۱۲
آموزش حضوری نه من فرزندم را به مدرسه نمی فرستم مگر از جون بچه مون سیر شدیم
نویسنده: زهره خوری
۱۴۰۰-۰۶-۰۱
۲۲:۲۱:۰۱
سلام من امسال ورودی یازدهم هستم و پارسال که غیر حصوری بود هیچی یاد نگرفتم و هم خودمو میخواستم برای کنکوری آماده کنم لطفا مدارس رو حضوری کنین ولی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی