درحال بارگذاری...
درحال بارگذاری...

راه های موفقیت دانش آموزان در آموزش آنلاین و کلاس مجازی

۷
تیم تولید محتواتیم تولید محتوا
۱۴۰۰-۰۴-۰۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه:
۵ دقیقه
راه های موفقیت دانش آموزان در آموزش آنلاین و کلاس مجازی

قوانین کلاس آنلاین

 

وقتی حرف از آموزش آنلاین می شود ناخود آگاه حس جذابیت و انعطاف پذیری در ذهن شکل می گیرد. حس راحتی و دوری ازشلوغی و دغدغه های رفت و آمد بیشترین انگیزه آموزش آنلاین را در دانشجویان و دانش آموزان و حتی افراد شاغل ایجاد کرده است. اما آیا واقعا همه افراد مهارت های لازم برای حضور در کلاس های آنلاین را می دانند؟ آیا مربیان و معلمان استراتژی های لازم برای تدریس آنلاین را فراگرفته اند؟ آیا باید به همان سبک سنتی، کلاس ها و جلسات آنلاین را برگذار کرد؟

در مقاله ویژگی ها و مزایای آموزش آنلاین  مواردی که باعث می شود دانشجویان و دانش آموزان به سمت آموزش آنلاین سوق پیدا کنند را مورد بررسی قرار دادیم. اکنون می خواهیم درانتهای مقاله به این پرسش مهم پاسخ دهیم که آیا همه افراد آمادگی حضور در جلسات آنلاین را دارند؟ چه استراتژی هایی برای موفقیت در آموزش آنلاین و تدریس آنلاین باید به کارگرفته شوند؟

 

عوامل تاثیر گذار در موفقیت آموزش آنلاین

با یک دوره آنلاین مانند یک دوره "واقعی" رفتار کنید

وقتی نوبت به کلاس های آنلاین می رسد، برخی افراد توجه لازم را به آموزش آنلاین نمی کنند و چون در مکان آموزش حضور ندارند به مانند یک دوره واقعی و آموزش آفلاین رفتار نمی کنند و این بزرگترین قدم آن ها برای شکست و عدم موفقیت است. برای رسیدن به یک نتیجه ایده آل شما باید نظم و ترتیب خود را داشته باشید و بگویید، "من می خواهم روی این موضوع کار کنم". پس باید مصمم در مورد دوره هایی که ثبت نام کرده اید برنامه ریزی کنید. اگرچه می توانید زمان مطالعه در طول هفته را تغییر دهید که این ویژگی انعطاف پذیری در آموزش آنلاین می باشد، اما نباید آن را به طور نامحدود به تعویق بیندازید.

یکی از ساده ترین راه ها برای اطمینان از ادامه کار این است که به یاد داشته باشید که برای شرکت در دوره آنلاین هزینه می کنید، دقیقا همانطور که برای دوره های آفلاین انجام می دهید. اگر به خود و هزینه و زمانی که میگذارید ارزش قائل هستید باید با کلاس های آنلاین به همان روشی که در یک کلاس حضوری رفتار می کردید، عمل کنید یا حتی برخی اوقات بهتر از آن نیز رفتار کنید. این یک شروع صحیح و یک استراتژی درست در آموزش آنلاین است.

 

حس مسئولیت پذیری را افزایش دهید

اهداف خود را در ابتدای دوره تعیین کنید. همانطور که در کلاس های آفلاین پروژه ها و تکالیف عملی یا تئوری را انجام می دادید و خود را در قبال آن مسئول می دانستید، در دوره های آنلاین نیز حس مسئولیت پذیری خود را بالا ببرید. با سازماندهی و ابتکار عمل، از نرم افزار های جدید برای انجام پروژه ها و ارائه های خود در کلاس استفاده کنید.

برای زمان انجام پروژه ها و آزمون های آنلاین برنامه ریزی کنید. در گروه های گفتگو تیم هایی برای انجام پروژه های گروهی ایجاد کنید. مطمئن باشید در فضای آموزش آنلاین بهتر می توانید برنامه ریزی کنید و محدودیت زمان ندارید. به این ترتیب می توانید بیشترین بهره را از کلاس آنلاین خود ببرید.

 

مدیریت زمان را تمرین کنید

انعطاف پذیری در ایجاد برنامه های شخصی، اغلب یکی از بزرگترین جذابیت های شرکت در کلاسهای آنلاین است. اگر مهارت کافی در مدیریت زمان نداشته باشید، این آزادی عمل به ضرر شماست!

اگرچه نحوه مدیریت زمان، به برنامه، سبک یادگیری و شخصیت شما هم بستگی دارد، اما در اینجا چند نکته ارزشمند برای کمک به شما در تمرین و بهبود مهارت های مدیریت زمان را خدمتتان عرض می کنیم:

  • برنامه ریزی ماهانه: در ابتدای ترم و یا دوره های آموزش آنلاین به برنامه درسی نگاه کنید و تکالیف اصلی را یادداشت کنید. آنها را در تقویمی که مرتبا بررسی می کنید علامت گذاری کنید تا بدانید که در هفته های آینده چه تکالیفی در انتظار شما است. در همان ابتدا تاریخ و ساعت های تفریحات و شرکت در مراسمات مختلف را نیز در تقویم مشخص کنید تا به صورت دقیق زمان های اوقات فراغت و زمان مطالعه را از هم تفکیک کنید.
  • برنامه ریزی هفتگی: یک برنامه هفتگی ایجاد کنید و از آن پیروی کنید، ساعات خاصی را هر هفته برای مطالعه، انجام تکالیف، بازبینی فایل ضبط شده کلاس (در صورت نیاز) و شرکت در گروه های گفتگو تعیین کنید. برای انجام برنامه های هفتگی و ماهانه خود می توانید یادآوری هایی را نیز برای خود تنظیم کنید.
  • تنظیم تایمر: برای هر کار زمان مشخصی اختصاص دهید. مثلا هنگام انجام تکالیف خود، سعی کنید زمان را تنظیم کنید و براساس تایمر پیش بروید.
  • پرسش و پاسخ کلیدی: در طول کلاس های آموزش آنلاین، به صورت دوره ای نحوه عملکرد خود را بررسی کنید. از خود بپرسید: چقدر زمان را به خواندن دوره و تکالیف اختصاص دهم؟ پرسش و پاسخ به این سوالات در برنامه و نظم فردی شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود. گاهی اوقات اتفاقات و کارهایی که انتظار انجام آن را نداشتید پیش می آید لذا برای انجام آن ها نیز باید وقت اضافی داشته باشید. بنابراین برنامه ریزی یکی از اصول بسیار مهم در موفقیت آموزش آنلاین است.

 

 

فضای مطالعه منظم ایجاد کنید

یک محیط آموزشی برای مطالعه ایجاد کنید. فضایی که با آرامش و تمرکز بتوانید مطالعه کنید و تکالیف را انجام دهید. فضای مطالعه شما میز آشپزخانه باشد، کتابخانه یا غرفه، گوشه ای در کافی شاپ، مهم نیست. مهم این است که تعیین کنید چه نوع محیطی برای شما مناسب تر و باعث آرامش و افزایش تمرکز شما می شود. برای کشف اینکه چه محیطی باعث افزایش بهره وری شما می گردد، باید آزمایش کنید در کجا احساس راحتی و تمرکز بیشتری دارید؟

هر کجا را انتخاب کردید، مطمئن شوید که در آنجا اینترنت پرسرعت وجود دارد، به هیچ وجه یک دوره آنلاین را با برقراری ارتباط ضعیف و سرعت اینترنت کم تجربه کنید زیرا تجربه بسیار تلخی خواهد بود.

فراهم کردن یک محیط منظم و با آرامش نیز به شما کمک می کند تا نظم فردی را رعایت کنید. همانطور که در مقاله "تفاوت آموزش آنلاین و آموزش آفلاین" بیان کردیم ایجاد نظم فردی یکی از ارکان اصلی در آموزش آنلاین می باشد. دانستن دقیق برنامه های درسی، کتاب ها و تکالیف، به شما در جهت رسیدن به اهدافتان کمک می کند و باعث نتیجه بهتر و حس خوب در پایان دوره برای شما می گردد.

 هنگام تنظیم فضای مطالعه خود، اطمینان حاصل کنید:

  • اتصال اینترنت پرسرعت داشته باشید.
  • کتابها، مطالب و نرم افزارهای مورد نیاز دوره را داشته باشید.
  • هدفون برای گوش دادن در کلاس و شرکت در بحث ها و گفتگو های عمومی را داشته باشید.

 

حواس پرتی ها را از بین ببرید

هنگام آموزش آنلاین باید تمرکز زیادی داشته باشید تا به نتیجه دلخواه برسید و لازمه این کار از بین بردن مواردی هستند که باعث حواس پرتی و عدم تمرکز شما می شوند به طور مثال هنگام مطالعه سعی کنید موبایل خود را کنار بگذارید تا پیام های رسانه های اجتماعی توجه شما را جلب نکند و یا اگر با موبایل وارد جلسه شده اید، هشدار ها و آلارم های مربوط به رسانه های اجتماعی را غیر فعال کنید.

اینکه چقدر عوامل محیطی و اطرافیان و غیره تمرکز شما را از بین می برد به شخصیت و موقعیت منحصر به فرد شما بستگی دارد. در نهایت، شما باید استراتژی خاصی پیدا کنید که برای شما مناسب باشد.

 

چگونه بهتر یاد می گیرید؟

هنگامی که مکان آموزش و مطالعه خود را تعیین کردید، در مورد زمان و چگونگی انجام آن فکر و برنامه ریزی کنید. اگر فرد سحرخیزی هستید، برنامه ریزی و زمان آموزش آنلاین را در صبح انجام دهید. اگر فردی هستید که تا نیمه های شب بیدار می مانید زمان مطالعه را به بعد از شام موکول کنید و اگر درگیر خانواده هستید و مسئولیت فرزندان بر عهده شماست در اوقات خواب و استراحت فرزندانتان به مطالعه و یادگیری آنلاین بپردازید. اینجاست که انعطاف پذیری آموزش آنلاین بیشتر از هر زمان دیگری به برنامه ریزی شما کمک می کند.  

همه افراد با یک روش و متد خاص یاد نمی گیرند، بنابراین باید در این مورد تحقیق کنید که چه نوع متد آموزشی و مطالعه ای باعث افزایش میزان یادگیری و درک مفاهیم جدید به بهترین شکل ممکن می شود. می توانید از استراتژی های مربوط به مطالعه استفاده کنید.

به طور مثال، اگر فردی هستید که با تماشای فیلم ها و ویدئو های آموزشی و گوش دادن به آن ها بهتر مطالب را درک می کنید، می توانید آموزش های ویدئویی را بررسی و از آن ها نوت برداری کنید. حتما سعی کنید در حین تماشای فیلم مطالب و نکات مهم گفته شده را یادداشت کنید این کار میزان یادگیری شما را چندین برابر افزایش می دهد.

 

در بحث ها و گفتگوهای جلسات آنلاین شرکت کنید

برای کمک به درک بهتر مطالب دوره و تعامل با همکلاسی های خود، در قسمت گفتگو ها نظرات خود را بنویسید و یا اگر حین آموزش قسمتی را متوجه نشدید با میکروفن سوال خود را مطرح کنید. حتی درباره نظرات و سوالات همکلاسی های خود نظر دهید و در بحث ها و گفتگو های جمعی شرکت کنید این کار باعث رفع ابهام و تثبیت مطالب آموزشی خواهد شد.

 

حرف آخر

دوره های آموزشی آنلاین یک گزینه و فرصت عالی برای به دست آوردن مدرک مورد نیاز و تحقق اهدافتان است. اگرچه دوره های آنلاین چالش های منحصر به فرد خود را دارد، اما پیروی از توصیه ها و مطالب گفته شده در این مقاله به شما کمک می کند تا بیشترین بهره وری و بهترین نتایج را از آموزش آنلاین دریافت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آموزش آنلاین و مطالب مربوط به آن می توانید به سایر مقاله ها در قسمت بلاگ آسان سمینار مراجعه کنید و نظرات خود را نیز ثبت نمایید.

 

۰
۷
برچسب ها
دیدگاه ها
اولین نفری باشید که نظر می دهد!
جهت ارسال نظر باید ابتدا وارد سایت شوید