درحال بارگذاری...
درحال بارگذاری...

آموزش مجازی چیست

۸
تیم تولید محتواتیم تولید محتوا
۱۴۰۰-۰۴-۰۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه:
۵ دقیقه
آموزش مجازی چیست

آموزش مجازی چیست؟

 

در دنیای امروز اینترنت منبع بسیار بزرگی برای آموزش مجازی است. با استفاده از اینترنت می توان در هر کجای دنیا، از کامپیوتر یا لپ تاپ به عنوان منبع آموزش مجازی گسترش یافته استفاده کرد. فعالیت های آموزشی با عرضه کتاب های الکترونیکی به بازار آغاز شده اند.

هدف آموزش مجازی این است که دانش آموختگان در هرجایی از کشور یا حتی دنیا می توانند از دوره های فراگیر مجازی استفاده کنند چرا که راه خوبی برای آن است که از راه دور و به طور غیر مستقیم از دوره مورد نظر خود استفاده کنند و مطالب آموزشی را فرا بگیرند.

در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با معنای آموزش مجازی آشنا کنیم. آموزش مجازی چیست؟ مزایا و معایب آموزش مجازی چیست؟ با چه روش‌ هایی و چگونه به کار گرفته می شود ؟

 

تعریف آموزش مجازی

آموزش و یادگیری توسط منابع دیجیتال مانند گوشی تلفن همراه، اینترنت، لپ تاپ و تبلت انجام می گیرد و روشی است که در هرجایی به آسانی قابل اجراست. آموزشی که به حضور فیزیکی در کلاس درس نیاز نباشد، نوعی از آموزش مجازی به حساب می آید. بر فرض مثال فیلم هایی که در رسانه های اجتماعی توسط افراد به اشتراک گذاشته می شوند، نوعی آموزش مجازی به حساب می آیند.

 

 

تفاوت آموزش آنلاین و مجازی

در ایران مفهوم آموزش آنلاین و مجازی گاهی به جای هم استفاده می شود. در آموزش مجازی، فیلم یا هر مطلب آموزشی به طور غیر همزمان در اختیار دانشجو قرار می گیرد و دانشجو می تواند آن را در هر زمانی ببیند و بعدا برای رفع اشکال یا پرسش به استاد خود مراجعه کند.

اما در آموزش آنلاین، آموزش به طور همزمان انجام می گیرد. بر فرض مثال استادی در دانشگاه مشغول به تدریس است، دانشجویان دیگری می توانند با سیستم آنلاین به کلاس درس متصل شوند و همزمان از تدریس استاد مربوطه استفاده نمایند.

در محیط اینترنت، به صورت کلی دو نوع  آموزش داریم یک نوع آموزش تحت وب به این صورت که محتوای آموزشی روی سایت قرار می گیرد و دانش پذیر محتوا را دانلود می کند به این نوع آموزش، آموزش مجازی گفته می شود.

نوع دوم آموزش استفاده از یک نرم افزار آموزش آنلاین است که به صورت وبیناری و زنده استاد می تواند با دانش پذیران صحبت کند و یا ویدیو به اشتراک بگذارد این نوع دوم را هم خیلی ها آموزش مجازی می دانند ولی فکر می کنیم باید بین این دو تفاوت قائل باشیم حتی در نام گذاری! ما آن را آموزش آنلاین می نامیم.

برای درک بهتر این بخش از مقاله می توانید به مقاله "آموزش آنلاین بهتر است یا آموزش مجازی؟"مراجعه فرمایید.

 

کلمات رایج از آموزش مجازی

کلاس مجازی


کلاس مجازی همانطور که از نامش پیداست در واقع یک فضای آنلاین است نه آفلاین، که استاد و دانشجو در زمان های مشخصی با یکدیگر در ارتباط هستند. استاد تمامی مطالب مورد نظر را در کلاس آنلاین ارائه می کند و دانش آموختگان می توانند سوالات و مشکلات خود را در کلاس آنلاین مطرح کنند و با استاد و دیگر دانش آموختگان به بحث و تبادل بپردازند.

 

دانشگاه مجازی

دانشگاه مجازی دانشگاهی است که دانشجویان به طور غیر حضوری مشغول به تدریس هستند و از طریق وب سایت، دانشگاه درس مورد نظرشان را انتخاب می کنند و ساعات و روزهای کلاس را هماهنگ می کنند.

 

استاد مجازی

اگر که کلاس و دانشگاه مجازی وجود نداشته باشد به طبع استادی هم نخواهد بود که در فضاهای مجازی (دانشگاه و کلاس) تدریس کند. پس در آموزش مجازی استاد به صورت فیزیکی تدریس نمی کند ولی به طور آنلاین پاسخ تمام کاربران و دانش آموختگان را می دهد و با تهیه فایل آموزشی تدریس مطالب آموزشی را به عهده دارد.

 

دانشجو مجازی

دانشجوی مجازی هم همانند استاد مجازی است. فردی است که بدون حضور فیزیکی درکلاس های درس مشغول به تحصیل است و باید با روش های کار با سیستم های کامپیوتری و اینترنت و سایت های اینترنتی آشنا باشد.

 

آزمون مجازی

اگر که هیچ یک از موارد بالا وجود مجازی نداشته باشند آزمون مجازی هم نخواهد بود و بدین صورت هست که دانشجو در ساعت و مدت زمان معین در یک آزمون شرکت می کند و کلیه مطالبی را که در دانشگاه مجازی توسط استاد مجازی در کلاس های مجازی ارائه شده است را مورد سنجش قرار خواهد داد.

 

آسان سمینار به عنوان یک ابزار و سیستم مدیریت آموزشی برای ارائه خدمات آموزش آنلاین و هم آموزش مجازی که در مطالب بالا گفته شد، استفاده می شود. در آسان سمینار امکاناتی مانند تعریف دوره ها و جلسات آنها، امکان برگزاری آزمون های آنلاین و سایر خدمات ویژه برای سازمان ها و ارگان ها و مدارس ارائه می شود.

 

 

۰
۸
برچسب ها
دیدگاه ها
اولین نفری باشید که نظر می دهد!
جهت ارسال نظر باید ابتدا وارد سایت شوید