درحال بارگذاری...
درحال بارگذاری...

نحوه ایجاد تعامل در طول وبینار

۱۰
تیم تولید محتواتیم تولید محتوا
۱۴۰۰-۰۴-۲۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه:
۱۲ دقیقه
نحوه ایجاد تعامل در طول وبینار

چگونه بیشترین تعامل را در وبینار ایجاد کنیم؟

به نظر شما چگونه می توانید وبینار های خود را تعاملی تر کنید تا جذابیت بیشتری داشته باشند؟

این مهم ترین سوالی است که بیشتر سخنران ها و ارائه دهنده های وبینار و آموزشگاه های آنلاین از تیم مشاوره آسان سمینار می پرسند. برآن شدیم تا دراین باره راهکار های موثر برای جذابیت بیشتر و نحوه ایجاد تعامل در طول وبینار را شرح دهیم.

اگر در حال برنامه ریزی برای ارائه یک وبینار هستید به شما تبریک می گوییم. این نشان دهنده این است که شما اهداف، مطالب و هر آنچه ک در مقاله 10 گام برای ایجاد وبینار موفق را گفتیم رعایت کرده اید. اما با وجود تمام این آمادگی ها، مهم ترین دغدغه ای که یک سخنران باهوش دارد این است که چطور مخاطبان خود را در طول وبینار مشغول کند و چگونه تعامل خوب و عمیق با آن ها برقرار نماید؟!

عناوین سرفصل های وبینار

به یاد داشته باشید که عناوین نقش کلیدی را در وبینار شما دارند. عناوینی که برای سرفصل ها انتخاب می کنید باید کوتاه، آموزنده و چالش برانگیز باشند. مهم تر از آن عنوان کلی است که برای وبینار انتخاب می کنید زیرا این اولین چیزی است که همه به آن توجه می کنند و مخاطبان بالقوه شما را به خود جلب می کند. وقتی افراد می بینند که نام وبینار جذاب است آن را به حافظه می سپارند و کنجکاو می شوند که درباره آن بیشتر بدانند بنابراین در آن وبینار ثبت نام می کنند.

 

چگونه میتوان یک وبینار تعاملی را طراحی کرد؟

بسیاری از نرم افزارهای وبینار دارای ویژگی های داخلی هستند که به میزبان کمک می کند تا با شرکت کنندگان خود ارتباط برقرار کند. از جمله نرم افزاری که در پلتفرم آسان سمینار قرار دارد. به عنوان مثال از ویژگی تخته سفید موجود در نرم افزار آسان سمینار بیشترین بهره گیری را میتوانید داشته باشید زیرا به راحتی می توانید با استفاده از آن توجه مخاطب را به خود جلب نمایید.

اگر برای اولین بار از یک نرم افزار وبینار استفاده می کنید، ارزش این را دارد که قبل از ارائه وبینار بنشینید و بدانید که با چه نرم افزاری کار می کنید. به این ترتیب شما در طول برگزاری وبینار خود خطا نخواهید داشت زیرا به تمام امکانات و ابزارهای آن مسلط خواهید بود و ریسک خطر از دست دادن شرکت کنندگان را با مانور دادن روی امکانات و ابزارها به صفر می رسانید، در بهترین وجه مخاطب شما را با یک نگرش و دید سخنران حرفه ای نگاه می کند.

 

محتوا پادشاه است

به یاد می آورید که چگونه در مدرسه برخی از معلمان به طرز جادویی دانش آموزان را به خواب می انداختند و برخی دیگر توانستند چنان توجه و علاقه دانش آموزان را به خود جلب کنند که هیچ کس نمی خواست کلاس را ترک کند حتی زمانی که کلاس دیگر تمام شده بود! مطمئنا شما نیز می خواهید جزو دسته دوم باشید. به نظر شما علت این موضوع چیست و به چه چیزی بستگی دارد؟

نحوه ارائه اطلاعاتی که آماده کرده اید طوری که اگر هرچه بیشتر واضح و روشن آن ها ارائه دهید، و به طریقی فریبنده و علاقه مند به شرکت کنندگان در این زمینه، افراد را درگیر وبینار خود کنید و یا با آنها پرسش و پاسخ انجام دهید، میبینید که توانسته اید مانند معلمان ابتدایی که روی بچه های کوچک اثرگذاری بسیار بالا دارند، شما هم روی مخاطبانتان تاثیر زیادی بگذارید.

هیجان مدرسه ابتدایی را به خاطر بیاورید وقتی معلم ابتدایی فیلم یا کارتونی آموزنده به بچه ها نمایش میداد همه بچه ها در سکوت به آن توجه میکردند. شما نیز با استفاده از فیلم های کوتاه و جذاب در راستای موضوع ارائه می توانید همان اثربخشی را روی مخاطبان خود داشته باشید. 62 درصد از کسانی که در وبینار شرکت می کنند واکنش بسیار بالایی برای تماشای فیلم نشان داده اند.

 

استفاده از نرم افزار های متنوع

آیا تا به حال به فکر درست کردن اسلاید های انیمیشنی و یا اسلاید های گرافیکی جذاب برای جذابیت ارائه تان فکر کرده اید؟ آیا همیشه از اسلاید های با پس زمینه های تکراری برای ارائه مطالب آموزشی استفاده می کنید و انتظار دارید که همیشه توجه مخاطب را به خود جلب کنید!

با استفاده از نرم افزارهایی مثل prezi  یا مالتی مدیا یا افتر افکت و ... جذابیت وبینار را دوچندان کنید و تعامل با مخاطبان خود را افزایش دهید. این نرم افزارها به مانند یک ابزار پشتیبانی هستند که اگر از آن ها به نحو احسنت استفاده کنید یک ابزار قدرتمند و یک نقطه قوت برای شما محسوب می شود که اعتماد به نفس شما را در ارائه نیز بالا می برد.

نکته ای که بسیار مهم است این است که حتما از تصاویر و اشکال زیادی در اسلاید های خود به جای تایپ متن های طولانی استفاده کنید.

 

به زمانبندی بیشتر توجه کنید

برای تمام ارائه خود تقسیم بندی زمانی انجام دهید. برای مقدمه، ارائه عناوین، نمایش اسلاید ها یا نمایش فیلم و حتی پرسش و پاسخ و تمام اعمالی که میخواهید در طول وبینار انجام دهید یک جدول زمانبندی ایجاد کنید و آن ها را یادداشت نمایید. به جدول زمانبندی توجه کنید تا از زمان بندی خود جلو یا عقب نیفتید.

 

قصه گویی در وبینار!

شاید از این عنوان تعجب کنید اما به جدیت می گویم که این یک ابزار قوی برای برگرداندن حواس مخاطبان و جلب توجه دوباره آن ها به مطالب وبینار است و این نیز یکی از ابزارهای تعامل است.

تمام انسان ها با داستان سرایی متولد و بزرگ شده اند. دوران کودکی خود را به یاد بیاورید که چگونه با قصه گویی پدر و مادر و یا پدر بزرگ و مادربزرگ محو آن ها می شدید و چشم از آن ها برنمی داشتید. در طول وبینار اگر احساس می کنید که مطالب آموزشی برای مخاطبانتان سخت و سنگین شده است می توانید با مطرح کردن داستانی کوتاه و جالب در موضوع آموزشی خود دوباره توجه مخاطبان را به خود جلب کنید.

 

 

چگونه میتوان مخاطبان را در وبینار درگیر تعامل کرد؟

برای درگیر کردن بهتر شرکت کنندگان، آزمایش دانش آنها یا جمع آوری نظرات در مورد وبینار خود، یکی از راه های تعاملات در وبینار است یا اینکه می توانید آزمایشات یا نظرسنجی هایی را انجام دهید. شما می توانید در ابتدای وبینار خود اعلام کنید که یک مسابقه کوتاه در پایان وبینار شما برگزار می شود. از آنجا که افراد به طور کلی می خواهند در تست ها و مسابقات نتیجه خوبی بگیرند ، این می تواند راهی آسان برای اطمینان از توجه شرکت کنندگان به شما باشد.

 

وزن یک خرس قطبی چقدر است؟ آیا وزن او برای شکستن یخ سطح دریاچه کوچک کافی است؟

شاید وبینار خود را با طرح یک سوال جذاب و اصطلاحا یخ شکن شروع کنید تا همه افراد را به خود مشغول کند و ناخوداگاه ذهنشان و تمام حواسشان به سمت شما جمع می شود. می توانید سوالاتی بپرسید که مربوط به موضوع وبینار شما باشد، یا شاید چیزی کاملاً غیرمرتبط از آن ها بپرسید اما با طرح سوالات چالش برانگیز مغز شرکت کنندگان آماده تعامل با شما خواهد بود.

یکی از سوالات جذاب برای شرکت کنندگان می تواند این باشد که "مهارت منحصر به فرد شما در کارشما چیست؟" یا  " یک هدف مرتبط با کارخود که می خواهید در پنج سال آینده به آن برسید چیست" برخی از سوالات خوب عمومی می توانند این موارد باشند: "اگر شما ابرقهرمان بودید ، آرزو می کنید چه ابرقدرتی داشته باشید و چرا؟"  

چند پاسخ از شرکت کنندگان خود را بخوانید تا نشان دهید که پاسخ های آن ها را می خوانید و آماده ارتباط با آنها هستید. با این حال ، به یاد داشته باشید که مطرح کردن این سوالات فقط باید به عنوان وقفه های کوچک باشد و بیش از یک یا دو دقیقه طول نکشد.

 

استفاده از ابزار تعجب مخاطبان

برای ایجاد تعاملی متفاوت با مخاطبان، متعجب کردن و شگفت زده کردن آن ها می تواند یک استراتژی حرفه ای باشد. سورپرایز کردن مخاطبان با دعوت کردن یک مهمان مشهور و معروف در وبینار که در تثبیت ارائه مطالب شما را یاری کند یک حرکت بسیار مفید و موثر است یا انجام یک قرعه کشی کوچک برای کسانی که پاسخ مسابقه را درست جواب داده اند. یا ارائه بلیط رایگان برای وبینار بعدی و ... این ها همه ایده های جالب و جذاب برای تعامل موفق و موثر با مخاطبان تان است.

تنوع در ارائه مطالب و استفاده از ابزار ها

محققان گفته اند که مغز انسان می تواند هر بار به مدت 20 دقیقه روی یک کار معین متمرکز شود ، پس از آن زمان، توجه مخاطبان به محیط اطراف خود و یا چیز دیگر پرت میشود و دیگر به مانند 20 دقیقه اول ارائه آن مطلب به شما توجه نخواهند کرد. بنابراین چاره چیست؟

با محتوای مطالبی که میخواهید ارائه دهید به عنوان یک جعبه ابزار رفتار کنید و ابزارهای خاصی را در صورت نیاز خارج کنید. اگر پس از مدتی احساس می کنید ذهن شرکت کنندگان شما به سمت محیط اطراف خود منحرف می شود، با مطرح کردن یک داستان یا نظرسنجی آنها را درگیر کنید.

بهترین کار این است که با استفاده از این ابزارها در کل طول وبینار خود برنامه ریزی کنید و با توجه به اینکه چه مدت زمان می خواهید به هر یک اختصاص دهید در جدول زمانبندی آن ها را یادداشت کنید تا تمام طول وبینار را بر اساس زمانبندی و به صورت برنامه ریزی شده حرکت کنید.

 

حرف آخر

به یاد داشته باشید که نیازی نیست از همه این ابزارها به صورت همزمان استفاده کنید. تیم مشاوره و پشتیبانی  آسان سمینار هر آنچه که در مورد ارائه وبینارهای عمومی و تخصصی نیاز داشته باشید در اختیار شما قرارخواهد داد. ما برای پیشرفت و تعالی شما و برقراری ارتباط صمیمانه و عمیق با مخاطبانتان تمام تلاشمان را خواهیم کرد. اگر این مطالب برایتان مفید و کاربردی بود نظرات و پیشنهاد های خود را از طریق کامنت در کانال اینستاگرام آسان سمینار یا در صفحه وبلاگ آسان سمینار برای هر مقاله دلخواه ارسال فرمایید.

۰
۱۰
برچسب ها
دیدگاه ها
اولین نفری باشید که نظر می دهد!
جهت ارسال نظر باید ابتدا وارد سایت شوید