درحال بارگذاری...
درحال بارگذاری...

مزایا و معایب آموزش آنلاین و مجازی

۱۶
تیم تولید محتواتیم تولید محتوا
۱۴۰۰-۰۴-۱۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه:
۵ دقیقه
مزایا و معایب آموزش آنلاین و مجازی

 مزایا و معایب آموزش آنلاین برای دانش آموزان

 

مانند بسیاری از روش‌های آموزشی، یادگیری آنلاین نیز دارای مجموعه‌ای از نکات مثبت و منفی است. رمزگشایی و درک این نکات  به مؤسسات در ایجاد استراتژی هایی برای ارائه کارآمدتر درس ها کمک می کند و از یک سفر یادگیری بدون وقفه برای دانش آموزان اطمینان می دهد.

پیش تر در مقاله "آموزش آنلاین چیست"  در مورد معنا و مفهوم آموزش آنلاین صحبت کردیم. در این مقاله به سوالات مهم و کلیدی که در ذهن شماست پاسخ خواهیم داد. بسیاری از افراد می پرسند چرا باید از آموزش آنلاین استفاده کنیم؟ چه سودی برای کسب و کار ما دارد؟

به راستی آیا در این باره اندیشیده اید که اگر اینترنت و بستر آموزش آنلاین نبود با وجود بیماری کرونا، در عرض این مدت چه بر سر دنیای آموزش می آمد؟ شاید در این مواقع باید نیمه پر لیوان را دید! گاهی اوقات موانع و مشکلات باعث پیشرفت و تحولی نو می شوند.

 

مزایای آموزش آنلاین

 

 

انعطاف پذیری در آموزش آنلاین

فناوری به طور مداوم به روزرسانی های جدید و سیستم های سریع را می طلبد و این تنها با آموزش و یادگیری مداوم حاصل می شود. اگر مجبور باشید قبل یا بعد از کار به یک مرکز آموزشی بروید، بعد از مدتی ادامه دوره ها خسته کننده به نظرتان خواهد رسید. بعضی اوقات رفتن به مرکز آموزش ممکن است آخر هفته های شما را خراب کرده و اوقات فراغت شما را نیز بهم بریزد!

اما دوره های آموزش آنلاین را می توان در هر زمان و هر مکان شرکت کرد، کافی است لپ تاپ یا گوشی خود را به اینترنت متصل کنید. حتی در هنگام استراحت یا خوردن قهوه و نشستن روی کاناپه نیز می توان از آموزش لذت برد و این را مدیون آموزش آنلاین هستیم. گذراندن دوره های آنلاین به جای تماشای تلویزیون و گوش دادن به فایل های صوتی و تصویری هنگام مسافرت یا در زمان رفت و آمد به محل کار، برخی از راه های استفاده از دوره های آموزش آنلاین است. به همین راحتی انعطاف پذیری در آموزش آنلاین تحول چشمگیری را در عرصه آموزش رقم میزند.

صرفه جویی در زمان و هزینه 

یکی از بارزترین مزایای آموزش آنلاین این است که می توانید در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید. شما می توانید برنامه خود را مدیریت کنید و دوره های آنلاین را در راحت ترین زمان خود، چه در اوایل صبح، چه هر زمان دیگری که آماده هستید شرکت کنید. شما در هزینه های خود نیز صرفه جویی می کنید، زیرا مجبور نیستید هزینه حمل و نقل بپردازید یا زمان زیادی را صرف رفت و آمد کنید.

کمک به حفظ محیط زیست

در روش یادگیری به صورت سنتی و با حضور در مکان آموزش، شما مجبور به تهیه کتاب، چاپ جزوه آموزشی و یادداشت برداری نکات مطرح شده در کلاس و استاد هستید. از طرف دیگر، وقتی صحبت از آموزش آنلاین است علاوه بر عدم نیاز به چاپ جزوه و تهیه کتاب، کتابهای الکترونیکی و یادداشت ها برای همیشه در هارد دیسک ذخیره می شوند. گواهینامه هرکارآموز به صورت آنلاین صادر می شود که می تواند در سایت های کاریابی، رسانه های اجتماعی و غیره به اشتراک گذاشته شود.

فیلمهای مرجع، مطالب درسی و نمرات امتحانات ذخیره می شوند و می توانند چندین بار و بدون محدودیت مشاهده شوند. دوره های آنلاین بسیار مقرون به صرفه هستند و می توان از آنها به طور کارآمد استفاده کرد. آموزش الکترونیکی همچنین دوستدار محیط زیست است زیرا به آلودگی ناشی از تولید کاغذ کمک نمی کند. 

ارتباط مستقیم با گروه های مختلف در آموزش آنلاین

برقراری ارتباط با افراد مختلف و عضویت در انجمن ها و سایت ها و همچنین پیوستن به گروه های مختلف در شبکه های اجتماعی هیچ وقت پایان نمی یابد. افرادی که علایق یکسانی دارند و یا اهداف یادگیری یکسانی دارند به گروه هایی می پیوندند که نظرات و تجربیات خود را باهم به اشتراک می گذارند و سوالات و ایده های نو را مطرح کرده و باهم تبادل نظر می کنند.

با شرکت در این دوره ها هر فرد نگرش بهتری در مورد اینکه کجا و در چه دوره های آموزشی شرکت کند، می یابد. از طرف دیگر، تبادل ارتباط و پرسش و پاسخ در انواع انجمن ها و سایت ها نیز خود گونه ای از آموزش مجازی که جزوی از آموزش آنلاین است، محسوب می شود.

پشتیبانی آنلاین

مدیران سایت های حرفه ای همیشه به دنبال ایجاد انگیزه در کاربران از طریق پاسخگویی به سوالات و پیشنهاد های آن ها از طریق ارسال و دریافت ایمیل به کاربران هستند. اما اکنون کاربران هر زمانی در صورت بروز مشکل و یا سوال در مورد دوره های آنلاین می توانند نه تنها از طریق ایمیل بلکه از طریق چت های داخل سایت و پاسخگویی آنلاین و یا ارسال پیام در شبکه های اجتماعی با مدیران مجموعه های مختلف ارتباط برقرار کنند.

لذا آموزش آنلاین نیازمند پشتیبانی آنلاین نیز هست. پلتفرم آموزش آسان سمینار علاوه بر برقراری راه های ارتباطی مختلف از 8 طریق، دارای تیم پشتیبانی 24 ساعته برای رفع مشکلات و سوالات کاربران نیز هست و این همان چیزی است که در آموزش آنلاین لازم و ضروری است.

گزارش پیشرفت کاربران در آموزش آنلاین

نحوه ارزیابی آنلاین کاربران و سنجش میزان درک آن ها از موضوعات مختلف بسیار مهم است بررسی ها نشان می دهد بیشتر ارزیابی های آموزش آنلاین باعث شده است کاربران بدون استرس و فشار در امتحان آنلاین شرکت کنند. زیرا هیچ فضای محیطی که باعث ایجاد استرس و فشار در دانش آموزان و یا دانشجویان شود، وجود ندارد.

در برخی مکان های آموزشی اگر دانش آموزان از نمرات خود راضی نباشند، برخی از ارزیابی ها نیز مجددا مورد بازبینی قرار می گیرند. ارزیابی های آنلاینی که به درستی توجیه و مشخص شده باشد، یک سیستم نمره دهی عادلانه ایجاد می کنند که به کاربران آنلاین کمک خواهند کرد درک خود را از یک موضوع مشخص ارزیابی کنند.

دسترسی آسان در آموزش آنلاین

در دنیایی که به سرعت در حال توسعه است، تقریبا همه چیز به راحتی قابل دسترسی است. کاربران یادداشت ها و فایل های دوره های آنلاین را دانلود کرده و ذخیره می کنند. پشتیبانی آنلاین ، تعامل آنلاین و گفتگو در گروه های مختلف، فیلم های آموزشی با قابلیت پخش مجدد، ارزیابی ها و آزمونهایی که می توانند در هر زمان گرفته شوند، به حرفه ای ها کمک می کند تا بهتر و سریعتر یاد بگیرند.

هرچه دوره های آموزش آنلاین در دسترس عموم باشد، عرصه آموزش نیز روز به روز در حال پیشرفت بوده و دانش و آگاهی سطح جامعه نیز رشد می کند. همچنین دستیابی به اهداف برای متخصصان و صاحب نظران حرفه های آموزش آنلاین نیز آسان تر خواهد بود.

ذخیره اطلاعات در آموزش آنلاین

دوره های آنلاین به کارآموزان کمک می کنند تا اطلاعات را با تصاویر جذاب، فونت های خوانا، فیلم ها و کلیپ های متنوع، انیمیشن ها و.... حفظ کنند و به خاطر بسپارند. بررسی ها نشان می دهد برای توضیح بهتر مفاهیم نمایش اطلاعات به روشهای گفته شده تاثیر مثبتی در ذهن دانش آموزان می گذارد و باعث حفظ اطلاعات در حافظه بلند مدت می شود.

در یک نظرسنجی گروهی ثابت شده است درصد به خاطر سپاری مطالب در آموزش آنلاین به واسطه فیلم و عکس و ... بسیار بیشتر از آموزش حضوری و تک محوری توسط مربی است. آموزش حضوری گاهی اوقات می تواند دانش آموزان را مجبور به انحراف از موضوع به دلیل سخنرانی های طولانی مدت کند که این باعث ایجاد تاثیر منفی در ذهن شونده می شود.

معایب آموزش آنلاین

معایب اموزش آنلاین

فاقد تعامل اجتماعی است

آموزش آنلاین یکی از دلایل انزوای اجتماعی است زیرا دیگر اساتید و دانشجویان یا دانش آموزان یکدیگر را رو در رو نمی بینند و تعامل بسیار محدود است. و این موضوع باعث منزوی شدن افراد می گردد که ممکن است تأثیر بدی روی آنها داشته باشد.

غیر قابل دسترس برای بعضی افراد

اگر در منطقه ای هستید که اتصال اینترنت سریع و پایدار است، خود را خوش شانس بدانید. متاسفانه برخی از افراد دسترسی بسیار محدودی به اینترنت دارند. آنها باید به کافی نت ها بروند یا از وای فای عمومی استفاده کنند که بسیار ناراحت کننده است.

نیاز به انگیزه فردی و مهارت های مدیریت زمان 

شما اساساً در آموزش آنلاین تنها هستید و باید انگیزه خود را برای مطالعه سخت، یادداشت برداری و جمع آوری اطلاعات بیشتر ایجاد کنید. شما همچنین باید زمان خود را به خوبی مدیریت کنید و یاد بگیرید که چگونه با مطالعه در حین انجام کارهای دیگر مانند کارهای خانه یا کسب درآمد پاره وقت به خوبی مطالعه کنید.

بیشتر بر نظریه تمرکز می کند

ممکن است شما بیشتر وقت خود را صرف گوش دادن به پادکست ها، تماشای ویدیوها و تماشای ارائه های اسلاید کنید. هیچ تجربه عملی مانند انجام آزمایش وجود ندارد. این مدرن ترین روش یادگیری است که فقط به یک ابزار و دسترسی به اینترنت نیاز دارد. با این حال، این برای همه نیست. آگاهی از مزایا و معایب آموزش الکترونیکی می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این برای شما مناسب است یا خیر.

حرف آخر

برخی از افراد آموزش حضوری را ترجیح می دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است آموزش آنلاین را ترجیح دهند. طبق آمار انجمن آموزش و پژوهش در آمریکا ، تقریبا یک سوم از کل مطالب آموزش آنلاین در دسترس است و توسط دانش آموزان و دانشجویان دنبال می شود. آموزش آنلاین بدون شک بسیار مقرون به صرفه برای سازمان ها و مجموعه ها است.

استفاده از اینترنت برای ارتقا مهارت های شما بهترین راه برای بالارفتن از نردبان موفقیت است، زیرا بهترین سرمایه گذاری که می توانید انجام دهید سرمایه گذاری روی خودتان است. مجموعه آسان سمینار برگذار کننده انواع دوره های آنلاین، بهترین بستر آموزش آنلاین را برای کاربران و انواع مجموعه ها و سازمان ها فراهم می نماید. برای اطلاعات بیشتر از سایت آسان سمینار دیدن فرمایید.

 

۱
۱۶
برچسب ها
دیدگاه ها
جهت ارسال نظر باید ابتدا وارد سایت شوید

نویسنده: پارسا
۱۴۰۱-۰۹-۱۲
۱۹:۳۸:۰۴
سلام منابعتان از کجا است