درحال بارگذاری...
درحال بارگذاری...

تفاوت کلاس آنلاین و آفلاین

۷
تیم تولید محتواتیم تولید محتوا
۱۴۰۰-۰۴-۱۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه:
۵ دقیقه
تفاوت کلاس آنلاین و آفلاین

مقایسه آموزش آنلاین و آموزش آفلاین

 

همانطور که فناوری پیشرفت کرده است راه های یادگیری مهارت های جدید نیز به همین ترتیب در حال پیشرفت و تغییر است. با پیشرفت فناوری تمام زمینه ها نیز به ناچار دستخوش تغییر و تحول می شوند که عرصه آموزش نیز از این امر مستثنی نیست. همچنین الگوهای آموزشی نیز بر اساس مشکلات و نیازهای دانش آموزان در حال تغییر هستند.کسانی که علاقه مند به افزایش دانش و مهارت های خود هستند و همیشه در حال تحقیق و پژوهش به سر می برند موفقیت های خود را مدیون اینترنت می دانند.

اما وقتی صحبت از آموزش آنلاین و یا آموزش آفلاین و یا آموزش مجازی می شود هرکدام موافقان و مخالفان خود را دارند. برخی از مدارس و موسسه ها انجام کلاسهای آنلاین و برخی دیگر کلاسهای آفلاین و یا حضوری را ترجیح می دهند و برخی دیگر نیز تواما هر دو را پیش می برند. به نظر شما کدام متد بهتر است؟ آیا می توان برای همه افراد یک نوع متد آموزشی را ارائه داد؟

 در مورد هر فرد این تصمیم گیری متفاوت است زیرا هر روش تدریس برای همه افراد مناسب نیست و بنا به توانایی های هر فرد باید در مورد نوع آموزش تصمیم گرفته شود و این رقابت سنگینی است که در بین آموزش آنلاین و آموزش آفلاین وجود دارد. به نظر شما کدام یک پیروز میدان خواهد شد؟

برای پاسخ به این پرسش مزایا و معایب هر کدام را مورد بررسی قرار می دهیم و در انتهای مقاله می توانید پاسخ خود را دریافت کنید. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

تفاوت اصلی آموزش آنلاین و آفلاین چیست؟

آموزش آنلاین : آموزش آنلاین دارای سیستم و استراتژی یادگیری بسیار انعطاف پذیری است. منظور از انعطاف پذیری این است که به دانش آموزان امکان می دهد از طریق اتصال اینترنت به کامپیوتر شخصی خود در خانه یا هرجایی که می خواهند آموزش ببینند. یادگیری آنلاین به شما امکان می دهد هر کجا که بخواهید و هر زمان که بخواهید مطالعه کنید.

اساسا در جلسات آموزشی لازم نیست حتما از وبکم استفاده شود بنابراین نیازی به پوشش رسمی برای شرکت در جلسات آموزشی نیز لازم نیست. پس آموزش آنلاین تماما ابتکار عمل را به دست دانش آموز می سپارد و از این رو بسیار انعطاف پذیر است.

آموزش آفلاین : از آموزش آفلاین به عنوان آموزش سنتی نیز نامبرده می شود. آموزش آفلاین به این معنی است که دانش آموز باید در مدرسه و یا در مکان آموزشی مورد نظر در ساعات مشخص حضور داشته و به کلاس درس برود و به صورت حضوری با سایر همکلاسان و معلم در کلاس شرکت کند.

تفاوت اول : محل آموزش و انعطاف پذیری

بنابراین تا اینجا متوجه می شویم که تفاوت اصلی بین آموزش آنلاین و آموزش آفلاین، محل فرآیند یادگیری است و تفاوت کلیدی دیگر بین یادگیری آنلاین در مقابل یادگیری آفلاین، انعطاف پذیری کلاس ها است.

تفاوت دوم : ارتباط دانش آموزان با معلم

تفاوت دیگر بین یادگیری آنلاین در مقابل یادگیری آفلاین، تعامل دانش آموزان با معلم است.در یک فضای آفلاین، برخی از دانش آموزان به سخنرانی های طولانی گوش می دهند و یادداشت برداری می کنند اما بیشتر اوقات سخنرانی های طولانی و تک محوری کسل کننده است و به این ترتیب بیشتر دانش آموزان مطالب گفته شده را به راحتی فراموش می کنند زیرا فقط در حال گوش دادن هستند.

اما در کلاس های آنلاین و تکنیک های آموزش جدید مانند تخته سفید و فیلم های تعاملی، دانش آموزان با کلاس و فعالیت های ارائه شده توسط معلم وارد بحث و گفتگو می شوند و به این ترتیب تعامل بین دانش آموزان و معلم افزایش می یابد.

 

 

مزایا و معایب آموزش آنلاین

تقریبا مثل همه چیز در این کره خاکی دارای موافقان و مخالفانی است که آموزش آنلاین و آفلاین نیز از این موضوع مستثنی نیست و هیچ کدام را نمی توان به صورت مطلق به کار برد. در عصر امروز آموزش آنلاین آخرین روش آموزش است و روز به روز بر محبوبیت آن نیز افزوده می شود. ابتدا با یک نگاه اجمالی، مزایا و معایب آموزش آنلاین را مشاهده کرده و سپس هر کدام را بررسی می کنیم.

مزایای آموزش آنلاین

معایب آموزش آنلاین

مهم نبودن مکان آموزشی

یادگیری در انزوا

انعطاف در ساعات آموزش

عدم رقابت

صرفه جویی در زمان

عدم رشد مهارت های فردی

ارزان تر

بحث در مورد موضوعات محدود

راحت

رعایت نظم فردی

ضبط کلاس و مرور به دفعات

-

 

در ادامه نیز نگاه اجمالی به مزایا و معایب آموزش آفلاین خواهیم داشت و سپس هر کدام را مورد بررسی قرار می دهیم.

مزایای آموزش آفلاین

معایب آموزش آفلاین

نظارت فردی

مکان ثابت

ساختار سازمان یافته و منظم

برنامه ثابت

گفتگو به صورت رو در رو

مطالعه به روش سنتی

توسعه مهارت های بین فردی

وابسته به معلم

فضای رقابتی

حضور فیزیکی در مکان آموزشی

 

هر دو حالت آموزش آنلاین و آفلاین دارای مزایا و معایب زیادی هستند و حتی اگر بعضی موارد را "مزایا" و "معایب" می نامیم باز هم به دیدگاه شخصی بستگی دارد به طور مثال ممکن است از دیدگاه شخص دیگری حضور فیزیکی در مکان آموزشی جزو مزایای آموزش آفلاین باشد!

در ادامه با جزئیات بیشتر به مزایا و معایب اصلی می پردازیم:

زمان و مکان آموزش آنلاین

مکان و زمان اصلی ترین و بزرگترین مزیت یادگیری آنلاین است. آموزش آنلاین به شما امکان می دهد در هر کجا و هر زمان مطالعه کنید. اما این به معنی بی نظم بودن و نداشتن برنامه ریزی نیست! شما مختار هستید ساعات آموزش خود را تنظیم کنید و در حالت اجبار قرار نمی گیرید. در حالی که در نقطه مقابل آن آموزش آفلاین در یک مکان ثابت، با یک برنامه مشخص و ثابت انجام می شود و شما را ملزم به حضور فیزیکی در آن مکان می کند و بیشتر اوقات شما اختیاری برای تغییر در زمان و مکان ندارید.

هزینه ها

همه ما این را می دانیم، دریافت آموزش با کیفیت، گران است اما تنها مورد بحث ما در مورد هزینه های ثبت نام در کلاس ها و مکان های آموزشی نیست! بلکه گاهی اوقات شما مجبور هستید برای کسب مهارت و افزایش دانش و اطلاعات خود به شهر و یا کشور دیگری سفر کنید و یا مدام در حال رفت و آمد باشید همچنین محل اقامت در آن مکان نیز یکی از هزینه ها است و علاوه بر آن برای تکمیل آموزش مجبور به تهیه کتاب ها، جزوات و یا انجام  فعالیت های اضافی دیگری نیز هستید که همه این ها جزء هزینه های آموزش آفلاین محسوب می شود.

اما در نقطه مقابل، یادگیری آنلاین بسیار به مقرون به صرفه است زیرا مطالب آموزشی همه بصورت آنلاین است و دیگر نیازی به خرید کتاب و چاپ جزوات آموزشی ندارید و از آنجا که در خانه یاد می گیرید، هزینه ای بابت اقامت و رفت و آمد نیز نخواهید داشت.

تعاملات اجتماعی

وقتی حرف از تعاملات و ارتباطات می شود عموما همه ارتباطات آنلاین را بسیار گسترده تر از ارتباط منوط به چند نفر یا افراد یک کلاس می دانند اما از طرفی در ارتباطات آنلاین و آموزش آنلاین کم کم دانش آموزان و کودکان نحوه برخورد در اجتماع و یک محیط آموزشی و احترام به اساتید و همکلاسان را فراموش می کنند و این شاید از منظر صاحب نظران مشاوران اجتماعی یک خلل بزرگ محسوب می شود.

بیشتر روانشناسان معتقدند تربیت کودکان و دانش آموزان و آموزش نحوه برخورد آن ها در اجتماع، مهم تر از افزایش سطح علمی آن ها است. از این منظر آموزش آنلاین می تواند یک آموزش منزوی و گاهی اوقات به دور از تعاملات اجتماعی باشد.

نظم و انضباط

نظم و انضباط شخصی طبق تعریف، توانایی کنترل و ایجاد انگیزه در خود است. که اگر صادقانه بگویم، همیشه آسان نیست! آموزش در مدرسه به خودی خود چالش برانگیز است. در محیط مدرسه غالبا برنامه ثابت و مشخصی داده می شود که طبق آن ساعات آموزش و اوقات استراحت همیشه ثابت است و گاهی اوقات این نیز خود یک نظم محسوب می شود.

در فضای آموزش آفلاین و در کلاس درس معلم همیشه بررسی می کند که آیا دانش آموزان واقعا در کلاس تمرکز دارند و مطالب گفته شده را دریافته اند یا خیر و اینکه کار دیگری به غیر از تمرکز در کلاس و گوش دادن انجام نمی دهند. این موضوع نیز کلاس را نظم می دهد. در نقطه مقابل، یادگیری آنلاین نیاز به انضباط شخصی زیادی دارد زیرا دانش آموزان به انگیزه قوی تری نیاز دارند زیرا باید نظم را در اوقات آموزش و یادگیری ایجاد کنند.

 

آیا آموزش آنلاین به همان اندازه یادگیری آفلاین موثر است؟

در حقیقت پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد. زیرا کارآیی یک کلاس، آنلاین یا آفلاین ، بیشتر به علاقه و انگیزه فرد بستگی دارد. همانطور که گفتیم یادگیری آنلاین نیاز به نظم و انضباط زیادی دارد. بدون اینکه کسی همیشه به شما تذکر دهد، باید تمرکز بالایی در جلسات آنلاین داشته باشید در غیر این صورت خیلی سریع عقب خواهید افتاد. اینجاست که خود انضباطی و نظم فردی اهمیت زیادی می یابد.

از طرف دیگر در آموزش آنلاین این فرصت را دارید که با منابع بیشتری به عنوان منابع مطالعه اضافی آشنا شوید و آنها را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

در آموزش آنلاین از طریق منابع یادگیری دیجیتال مثل فیلم و عکس و انیمیشن و ... تعامل و ضریب یادگیری هر فرد افزایش می یابد، دانش آموزان از درس خواندن بیشتر لذت می برند و در نتیجه، بهتر و سریعتر از آموزش آفلاین یاد می گیرند.

 

حرف آخر

همه انسان ها متفاوت هستند و همه زمینه و سرعت مطالعه یکسانی ندارند. روش های خاص مطالعه برای برخی بسیار کارآمد و برای برخی به هیچ وجه موثر نیست، افراد در محیط های مختلف زندگی می کنند و همه دسترسی یکسانی به آموزش ندارند. در نهایت با پاسخ به این سوالات شاید بتوانید بهتر در مورد انتخاب متد آموزشی خود تصمیم بگیرید.

آیا محقق هستید؟ آیا علاقه زیادی به افزایش مهارت و کسب اطلاعات دارید؟ آیا بیشتر وقت خود را صرف تحقیق و بررسی می کنید و با افراد مربوطه در حوزه کاری خود از سراسر دنیا می خواهید ارتباط برقرار کنید؟ آیا فرصت بیرون رفتن از خانه را ندارید؟ در این صورت آموزش آنلاین بهترین گزینه برای شماست.

در غیر این صورت آموزش آفلاین را برای مدت محدود انتخاب کنید و کم کم سعی کنید خود را به سمت آموزش آنلاین و خط و مشی های این متد نزدیک کنید زیرا بیشتر مراکز آموزشی به سمت آموزش آنلاین حرکت می کنند.

در این راستا سیستم مدیریت آموزش آسان سمینار خدمات ارزنده ای در راستای متد آموزشی آنلاین نهاده است اگر کنجکاو هستید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید، به مقاله های ما در صفحه بلاگ سایت آسان سمینار سر بزنید یا در صفحه لینکدین و اینستاگرام آسان سمینار نظرات و پیشنهاد های خود را ارسال فرمایید.

 

۰
۷
برچسب ها
دیدگاه ها
اولین نفری باشید که نظر می دهد!
جهت ارسال نظر باید ابتدا وارد سایت شوید