درحال بارگذاری...
درحال بارگذاری...

برگزاری وبینار

۱۵
تیم تولید محتواتیم تولید محتوا
۱۴۰۰-۰۷-۲۶
زمان مورد نیاز برای مطالعه:
۸ دقیقه
برگزاری وبینار

همه چیز در مورد برگزاری وبینار

فهرست عناوین

تمامی افراد علاقه مند به برگزاری وبینار، یک هدف نهایی دارند و آن هم برگزاری یک وبینار شگفت انگیز و در نتیجه کسب سود است. اما رسیدن به این هدف آنقدر هم آسان نیست و نیاز به یکسری استراتژی های هوشمندانه دارد. حتما می پرسید راز موفقیت برگزاری وبینار موفق چیست؟

تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با ۴۰ استراتژی قدرتمند در برگزاری وبینار آشنا شوید و سپس با اعتماد به نفس کامل یک اجرای وبینار موفق و پرمخاطب را تجربه کنید تا به نتیجه دلخواه خود دست یابید. اجرای گام به گام استراتژی های برگزاری وبینار در این مقاله، تضمین موفقیت شماست.

 

استراتژی های برگزاری وبینار

استراتژی های برگزاری وبینار به بخش های مختلفی تقسیم می شود که از صفر تا صد برگزاری وبینار را شامل خواهد شد. به جرات می توان گفت اقدامات قبل از برگزاری وبینار بسیار مهم تر از اقدامات بعد از برگزاری وبینار است که در مقاله صفر تا صد برگزاری وبینار به صورت کامل و تفکیک شده توضیح داده شده است.

استراتژی های برگزاری وبینار شامل برنامه ریزی برگزاری وبینار، تبلیغات برگزاری وبینار، نحوه میزبانی برگزاری وبینار و ارائه وبینار و سپس اقدامات لازم در مورد پیگیری های بعد از برگزاری وبینار است. تمامی این عملیات به صورت زنجیر پیوسته و گام به گام باعث موفق شما و برند شما خواهد شد و عدم اجرای هریک از آن ها باعث می شود نتیجه مطلوب را دریافت نکنید.

 

وبینار ها قدرتمند هستند

برگزاری وبینار ها اگر با توجه به اصول و استراتژی درست انجام شوند، یک ابزار قدرتمند برای پیشرفت مجموعه شما خواهند بود. می پرسید چرا؟

با برگزاری وبینار موفق می توانید :

  • مجموعه خود را به یک برند تبدیل کنید
  • اقتدار مجموعه خود را به رقیبان اثبات کنید.
  • سرنخ های بیشماری ایجاد کنید
  • وبینار ها می توانند در وبلاگ ها و انواع محتواها مورد استفاده مجدد قرار گیرند. یعنی یک بار تولید برابر است با چند بار استفاده مجدد.

 

اما یک مشکل وجود دارد...

۷۲٪  وبینار ها کمتر از ۵۰ نفر شرکت کننده دارند.
به نظر شما این یک مشکل بزرگ است؟

آمار تعداد نفرات شرکت کننده در وبینارها

 

اما با اطمینان می گوییم نگران این موضوع نباشید!

در مقاله برگزاری وبینار، ۴۰ نکته برای نجات وبینار خود از منطقه بحرانی و بدون شرکت کننده را خواهید آموخت. و وبینار شما به یکی از وبینار های به یاد ماندنی در ذهن مخاطبان شکل خواهد گرفت.

اما اجازه دهید ابتدا کمی بیشتر در مورد معنا و مفهوم وبینار ها باهم صحبت کنیم.

 

وبینار چیست؟

به زبان ساده، وبینار یک سمینار آنلاین است. همه عناصر و چارچوب لازم برای ایجاد سمینار عبارتند از : میزبان برگزاری سمینار ، مجری یا سخنران سمینار و فایل ارائه سمینار که می تواند فایل اسلاید یا ویدئویی باشد و در نهایت مخاطبان شرکت کننده در سمینار.

تفاوت اصلی این است که وبینارها کاملاً آنلاین برگزار می شوند.

 

 

قالب برگزاری وبینار

به هر صورتی که وبینار برگزار کنید باید قالب و چارچوب وبینار را رعایت نمایید. اجزا و قالب برگزاری وبینار معمولی به این شکل است:

  • داستان الهام بخش.
  • محتوای وبینار (شامل ویدئوی صحبت مجری ، به علاوه اسلایدها).
  • بخش پرسش و پاسخ ، که در آن سوالات شرکت کنندگان به صورت آنلاین و بدون فوت وقت پاسخ داده می شود.

تفاوت اصلی بین وبینارها و ویدئوهای آنلاین این است که وبینارها تعامل مستقیم بین مجری و مخاطب را ارائه می دهند. در وبینار ها روابط دوستانه و تجاری ایجاد می شود که به نفع شرکت کنندگان و برگزار کننده وبینار است. به همین علت وبینار ها باعث سود دهی و رشد مجموعه می شوند.

 

چرا باید وبینار برگزار کنید؟

به نظر شما ضرورت برگزاری وبینار چیست؟ هم اکنون در سراسر جهان چرا افراد و مجموعه ها برای برگزاری وبینار موفق تلاش یا سرمایه گذاری های کلان انجام می دهند؟ اگر قبلاً هرگز وبینار اجرا نکرده اید، چرا اکنون باید شروع کنید؟

 

 

۵ دلیل مهم برای برگزاری وبینار

 

  • برقراری ارتباط بدون محدودیت : شما می توانید از هر نقطه در جهان با مردم صحبت کنید، تماس بگیرید و روابز خود را گسترده تر کنید. محدودیت های جغرافیایی و مکان برگزاری وبینار دیگر اهمیت ندارد.

  • ارتباط بی واسطه : مخاطبان شما می توانند مستقیماً با شما ارتباط برقرار کنند. این موضوع برای مخاطبان بسیار شگفت انگیز است. به خصوص اگر شما یک سخنران معروف و یا یک فرد موفق در زمینه مشاوره های اقتصادی و تجاری و حتی خانواده ای باشید.

  • اعتماد سازی برای مخاطبان : اعتماد ایجاد می کنید. اگر وبینار رایگان شما قدرتمند و شگفت انگیز است، از نظر شرکت کنندگان ااین به نظر می رسد که محصولات پولی شما فوق العاده هستند. نظر شما در این مورد چیست؟

  • آشنایی با مخاطبان جدید : شرکت کنندگان جدید به مانند سرنخ ها و مشتریان جدید محسوب می شوند و این باعث پیشرفت و کسب امتیاز مجموعه شما خواهد بود. از آنجا که افراد برای ثبت نام باید مشخصات فردی را وارد کنند، بنابراین در هر رویداد آنلاین شما بانکی از اطلاعات را بدست خواهید آورد.

  • تقویت محتوا سازی : برای برگزاری وبینار موفق به بیان نافذ و ذهن خلاق برای جلب مخاطب نیاز دارید. بنابراین مجبورید محتواهای شگفت انگیز برای جلب توجه مخاطبان ایجاد کنید. اما فراموش نکنید، محتوای وبینار تازه شروع کار است. مخاطبان با لمس خلاقیت شما، در وبینار های آتی نیز شرکت خواهند کرد. و حتی ممکن است از محتواهای شما در وبلاگ ها، محتواهای ویدیویی خود استفاده کنند. اما به آن ها توصیه کنید که این کار را حتما با ذکر منبع انجام دهند.

 

اگر این دلایل در تصمیم شما برای برگزاری وبینار قانع کننده بود و می خواهید یک وبینار موفق اجرا نمایید، حال وقت آن رسیده است که قبل از برگزاری وبینار، 41 نکته مهم و شگفت انگیز در اجرای وبینار موفق را بخوانید.

 

نکات مهم برگزاری وبینار

در این قسمت اسرار و استراتژی های مهم در برگزاری وبینار موفق را با شما در میان میگزاریم که فقط میزبانان قدرتمند در سراسر دنیا از این نکات مهم مطلع هستند و دلیل موفقیت وبینار های آن ها نیز رعایت این استراتژی های مهم است.

 

 

۱- شرکت کنندگان خود را قبل از برگزاری وبینار بشناسید.

قبل از برگزاری وبینار و آماده سازی متن سخنرانی باید از خود چند سوال مهم بپرسید:

  • چه کسانی ممکن است در وبینار ثبت نام کنند؟
  • آنها با چه چالش ها/مشکلاتی روبرو هستند؟
  • اهداف آنها چیست؟

پاسخ به این سوالات مهم، پایه و اساس استراتژی های شما برای آماده سازی متن محتوایی و اجرایی شما را تعیین خواهد کرد. این استراتژی در واقع به شما کمک می کند تا وبیناری را طراحی کنید که شرکت کنندگان پس از وبینار شما، احساس ارتقا در دانش و تجربه خود را داشته باشند.

 

۲- برند سازی کنید.

به برند سازی فکر کنید و در این راه ثابت قدم باشید. سعی کنید تمام اقدامات و برنامه ریزی های خود را براساس برند سازی مجموعه خود انجام دهید. اگر در اول راه هستید، با این هدف برنامه ریزی کنید.
 به عنوان مثال، مطمئن شوید که لوگوی خود را در جایی که منطقی و بیشتر در دید مخاطبان است، قرار دهید. حتی در تبلیغات کوچک و بزرگ خود این موضوع را در نظر بگیرید. همچنین باید از فونت ها، رنگ ها و سایر عناصر بصری متناسب با سبک کلی نام تجاری خود استفاده کنید.

این جزئیات کوچک برای ایجاد یک تجربه منسجم درمورد طرز نگرش شرکت کنندگان در وبینار شما ضروری است.

جزئیات کوچک کم کم تبدیل به قانون در طرح ها و پوستر های شما می شوند و در دید شرکت کنندگان همیشه ماندگار می ماند. بنابراین سعی کنید از یک سبک خاص در تمامی طرح های خود استفاده نمایید. حتی اگر در جای دیگر تبلیغات شما دیده شود، شرکت کنندگان با اطمینان بدانند که این تبلیغ مختص برند و مجموعه شماست.

به عنوان مثال، استفاده از رنگ های زرد و آبی در طرح های آسان سمینار در نظر مخاطبین به رسمیت شناخته شده است.

 

۳- انتخاب پلتفرم مناسب برگزاری وبینار

شرکت کنندگانی که با دستگاه های موبایل یا تبلت در وبینار شما شرکت می کنند را فراموش نکنید. همه کسانی که وبینار شما را مشاهده می کنند، با استفاده از لپ تاب یا سیستم کامپیوتری وارد وبینار شما نمی شوند.

اگرچه فقط ۷ درصد بینندگان، مشاهده وبینار آنلاین را با موبایل ترجیح می دهند و تمایلی به استفاده از رایانه ندارند، اما هنوز هم این احتمال وجود دارد که تعدادی از شرکت کنندگان در وبینار با تلفن های همراه وارد وبینار آنلاین شما شوند. بنابراین برای ارائه یک تجربه بی عیب و نقص به آنها باید:

  • اندازه متن و تعداد تصاویر خود را افزایش دهید.
  • پلتفرم وبیناری را انتخاب کنید که از تلفن همراه پشتیبانی می کند. یک مثال عالی پلتفرم وبینار آنلاین آسان سمینار است. اگر می خواهید وبینار را در تلفن همراه خود اجرا کنید یا مشاهده نمایید. پلتفرم وبینار آنلاین آسان سمینار یکی از بهترین گزینه هاست. می پرسید چرا؟ مقاله چند دلیل برای انتخاب آسان سمینار را مطالعه فرمایید.

 

۴- محصولات و خدمات خود را به عنوان یک افزودنی ارائه دهید.

برای ارائه محصولات و خدمات خود نباید کل مدت زمان وبینار یا حتی نصف آن را به تبلیغات اختصاص دهید.
یعنی مخاطب نباید احساس کند که شما به صورت مستقیم محصول خود را تبلیغ می کنید. باید ابتدا مشکلات عمده مخاطبان را بیان کنید و سپس آن ها احساس نیاز به رفع مشکل را داشته باشند و به عنوان راه حل، محصول یا خدمات شما را بپذیرد.

در واقع شما خدمات خود را به مانند یک چاشنی که می تواند طعم غذا را کاملا عوض کند و یا به عنوان یک چتر نجات برای رهایی از چالش ایجاد شده مطرح می کنید. اطمینان حاصل کنید که محصول و خدمات خود را در زمان مناسب و به صورت منطقی ارائه دهید.

 

۵- وبینارهای پولی را در نظر بگیرید

بازاریابی وبیناری می تواند پرهزینه باشد. اما برگزاری برخی وبینارها سود آوری بالایی هم دارند.

درخواست از شرکت کنندگان برای پرداخت هزینه در وبینار، انتظارات آنها را برای برگزاری وبینار با کیفیت، بالا می برد. باید به آن ها اطمینان دهید که انتظارات آن ها را برآورده خواهید کرد.

پس از اطمینان از ارزش و کیفیتی که می توانید ارائه دهید، تولید یک سری وبینار پولی برای درآمد اضافی را در نظر بگیرید.

مهم ترین نکته در این قسمت این است که برای برگزاری وبینار های پولی عجله نکنید. باید منتظر بمانید تا مطمئن شوید که مخاطبان هدف شما مایل به پرداخت هزینه محتوای وبینار شما هستند.

 

برنامه ریزی و آماده سازی برگزاری وبینار

 

 

۶- از افراد با تجربه کمک بگیرید

برگزاری وبینار توسط خودتان امکان پذیر است، اما اجرای صفر تا صد برگزاری وبینار به تنهایی، می تواند شما را دیوانه کند.

برگزاری وبینار موفق، نیازمند یک کار گروهی است. برای اینکه همه چیز بدون مشکل پیش برود بهتر است که یک گروه منسجم و با تجربه تشکیل دهید. از برنامه ریزی برای برگزاری وبینار تا پیگیری های بعد از برگزاری وبینار را با تقسیم وظایف و به صورت گروهی انجام دهید.

آنها لزوماً نباید در مورد جزئیات محتوای وبینار آگاهی داشته باشند، اما باید بتوانند مسائل را برطرف کرده و تعاملات لازم و ابتدایی را با شرکت کنندگان برقرار نمایند. یک نفر باید از تجهیزات و نرم افزار وبینار اطلاع داشته باشد. (در آسان سمینار به آن شخص ادمین سازمانی گفته می شود، زیرا آموزش کار با محیط آنلاین و تمام اطلاعات لازم به آن شخص قبل از برگزاری وبینار داده می شود.)

 

۷- انتخاب عنوان مناسب وبینار

عنوانی که برای وبینار خود انتخاب می کنید بسیار مهم است و در نگاه اول توجه مخاطب را جلب می کند. برای انتخاب عنوان و موضوع مناسب می توانید مقاله یافتن ایده های مناسب برای موضوع وبینار را مطالعه نمایید. به یاد داشته باشید موضوع وبینار خود را باید به یک موضوع خاص محدود کنید، از انتخاب عناوین کلی که باعث سردرگمی می شود و مبهم است، خودداری نمایید. فراموش نکنید، عنوان شما نباید قولی بدهد که محتوای وبینار شما نمی تواند به آن عمل کند.

پس از یافتن موضوع وبینار باید در مورد توضیح خوب برای توجه مخاطبان تلاش کنید.

به عنوان یک سخنران و مجری در وبینار، باید استانداردهای محتوایی را در برگزاری وبینار رعایت کنید. مردم برای یادگیری در وبینارها شرکت می کنند. بنابراین، باید اطمینان حاصل کنید، موضوعاتی را ارائه می دهید که برای آنها جالب است و به عنوان راه حل می توانند برای حل مشکلات خود از آن ها بهره گیرند.

یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که قدرت خود را به عنوان منبع اطلاعات به مخاطبان اثبات کنید. این کار زمانی اتفاق می افتد که شما چندین مقاله معتبر و مهم از نکات طلایی در زمینه کاری خود نوشته باشید.

به نظر شما چگونه می توانید موضوعات مورد علاقه مخاطبان خود را بیابید؟

 

۸- نحوه انتخاب موضوع مورد علاقه مخاطبان در وبینار آنلاین

  • صفحات پرسش و پاسخ : صفحه سوالات متداول خود را در مورد موضوعاتی که مشتریان مرتباً جستجو می کنند، در نظر بگیرید.
  • جستجوی کلمات در Google Analytics : می توانید با دیدن محتوایی که بیشتر مورد بحث و اشتراک گذاری قرار می گیرد، موضوعی را انتخاب کنید.
  • از تیم فروش یا تیم مشاوره خود بپرسید : از اعضای تیم خود بپرسید که آنها روزانه در مورد چه موضوعاتی با مشتریان بحث می کنند.
  • از مخاطبان خود نظرسنجی کنید : همچنین می توانید مستقیماً از مخاطبان خود موضوعاتی را که به نظر آنها مفید است بپرسید و به صورت یک فرم نظرسنجی به روش های مختلف برای آن ها ارسال نمایید.
  • رقابت : به رقبای خود نگاه کنید تا ببینید آیا موضوعات یا ایده هایی وجود دارد که می توانید انطباق دهید و خود به صورت تکمیل تر در مورد آن وبینار برگزار کنید.

 

۹- نحوه سخنرانی در برگزاری وبینار

سخنران و مجری وبینار یکی از مهم ترین و تاثیر گزار ترین عوامل در جلب توجه مخاطبان است، حتی اگر وبینار شما بسیار رسمی باشد بعد از مدتی، مخاطبان از حس یکنواختی وبینار شما دلسرد می شوند. سخنران باید در عین اقتدار و اعتماد به نفس و در عین ادای مطلب، اشرافیت کامل در موضوع وبینار را داشته باشد.

برخی مخاطبان از سخنران سوالات عجیب می پرسند. حتی اگر مطلبی را نمیدانید بهتر است با کمال صداقت کلمه نمیدانم را به کار برید و پس از تحقیق در مورد سوال پرسیده شده، نتایج را به مخاطب مورد نظر ارسال نمایید.

همانطور که درمقاله های پیشین در وبلاگ آسان سمینار گفته شد، اگر در ابتدای راه هستید، دعوت از یک فرد مهم و موفق در صنعت و زمینه کاری شما، رضایت مخاطبان را بیشتر جلب می کند و می تواند یکی از ابزارهای جلب توجه مخاطبان برای ثبت نام در وبینار شما گردد. پیشنهاد می کنیم مقاله راهنمای مبتدیان برای برگزاری وبینار را مطالعه فرمایید.

 

۱۰- انتخاب تاریخ و ساعت مناسب برگزاری وبینار

این اسرار برنامه ریزی را در نظر داشته باشید:

اواسط هفته به بعد، بهترین روزها برای برگزاری وبینارها هستند. همچنین در مورد ساعت برگزاری وبینار نیز باید بسیار دقت کنید. به آمار زیر توجه کنید، طبق آمار جهانی، بهترین ساعت برگزاری وبینار ساعت ۱۱ می باشد. این آمار به صورت کلی بیان شده است اما شما نیز با توجه به موقعیت شغلی مخاطبان خود در مورد برگزاری وبینار باید تصمیم بگیرید.

 

 

۱۱- تقسیم بندی موضوعات برگزاری وبینار

هنگامی که می دانید چه موضوعی را می خواهید پوشش دهید، مطمئن شوید که آن را به موضوعات خاص تری تقسیم کرده اید و برای قالب های وبیناری را که قرار است استفاده کنید، حتما از قبل برنامه ریزی نمایید.  

در اینجا برخی از محبوب ترین فرمت های برگزاری وبینار و اصول آن را برای شما بیان می کنیم.

  • یک مجری : یک متخصص، نگرش و تجربیات و نکات مهم را به اشتراک می گذارد.

  • دو ارائه کننده : اگر به جای یک مجری از دو مجری استفاده می کنید، برای جذب مخاطبان شما بسیار کمک می کند مخصوصا اگر مطالب آموزشی ارائه می دهید توجه مخاطبان بیشتر جلب می شود. اما در این شرایط مخاطبان از شما انتظار ارائه مطالب آموزشی بیشتری را دارند.

  • پانل : درست مانند یک پنل زنده، شما می توانید میزبان گروهی از متخصصان باشید که در مورد موضوعی خاص بحث می کنند و هرکدام تجربیات خود را به اشتراک می گذارند.

  • وبینار پرسش و پاسخ : وبینار پرسش و پاسخ فرصتی عالی برای به حداکثر رساندن مشارکت شرکت کنندگان است. یک متخصص به سادگی سوالات مخاطبان شما را از طریق چت یا رسانه های اجتماعی پاسخ می دهد.

  • وبینار مصاحبه: دعوت از یک فرد محبوب به عنوان سخنران مهمان یک راه عالی برای افزایش حضور و ایجاد اقتدار است. شما فقط باید آماده انجام کارهای اضافی برای تأثیرگذاری باشید.

  • نمایش محصول: اگر هدف از وبینار شما تبلیغ محصول است، می توانید قالب نمایش محصول یا آموزش را انتخاب کنید.

فرمت های مختلف را امتحان کنید تا فرمی را پیدا کنید که مخاطبان شما از آن استقبال کنند، سپس به آن پایبند باشید.

همچنین می توانید ترکیبی از فرمت ها را انجام دهید. به عنوان مثال، می توانید ترکیبی از یک مجری متخصص و پرسش و پاسخ نیز داشته باشید.

 

۱۲- تمرین قبل از برگزاری وبینار

قبل از روز ارائه ، تمام اعضای گروه را دور هم جمع کنید تا تمام اقدامات وبینار رو یکبار از صفرتا صد مرور کنید. محتوای وبینار را یکبار به صورت کامل اجرا کنید.

اطمینان حاصل کنید که همه تجهیزات به درستی کار می کنند، همچنین اسلایدها و یا محتوای ویدئویی کاملا آماده نمایش هستند.

به یاد داشته باشید که فقط با یک اجرا و تمرین قبل از برگزاری وبینار می توانید به تمام اشتباهات خود پی ببرید. کلمات و جملات اشتباه را تصحیح کنید. به تجربه می گویم که فقط در این شرایط می توانید به اشکالات نگارشی خود پی ببرید.

 

۱۳- مراحل وبینار خود را ثبت کنید

ممکن است لازم باشد ده ها یا حتی صدها وبینار را تماشا کنید تا بتوانید یک فرم مشخص برای وبینار خود ثبت کنید و سپس بتوانید تمام مراحل وبینار خود را مستند کنید.

انجام این کار تولید وبینار شما را در آینده ساده می کند.

یک تقویم ایجاد کنید که در آن لیست اقداماتی که باید صورت بگیرد توسط هر فرد در آن تقویم یادداشت نمایید تا برنامه ریزی به صورت کامل و دقیق صورت گیرد و هیچ چیز فراموش نشود.

می توانید از ابزار مدیریت پروژه استفاده کنید تا مطمئن شوید همه اقدامات به درستی انجام می شود.

 

الزامات فنی برگزاری وبینار

الزامات فنی برگزاری وبینار یکی از موارد مهم در برگزاری وبینار است که میزبان باید در مورد تمام تجهیزات فنی لازم برای برگزاری یک وبینار با کیفیت بالا، اطلاعات کافی داشته باشد. به همین منظور پیشنهاد می کنیم موارد زیر را در مورد الزامات فنی برگزاری وبینار به خاطر داشته باشید. 

۱۴- بستر وبینار مناسب را انتخاب کنید

آیا نگران هستید که مشکلات فنی منجر به بازخورد نامطلوب و عدم رضایت کاربران شود؟

هنگامی که بستر وبینار مناسب را انتخاب کردید. با اطمینان باید بگویم که نگران نباشید.

اگر با پاسخ مثبت به پرسش های زیر، از پلتفرم آموزش آنلاین خود مطمئن شدید، دیگر هیچ جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

  • با بودجه شما همخوانی دارد؟
  • آیا شامل ویژگی های مورد نیاز شما مانند قابلیت ارائه نظرسنجی است؟
  • چند شرکت کننده اجازه ورود به وبینار را دارند؟
  • آیا می توانید ضبط کنید؟

پلتفرم آموزش آنلاین آسان سمینار علاوه بر امکانات زیر، با رابط کاربری آسان باعث می شود بدون دردسر و به راحتی بتوانید یک وبینار بی عیب و نقص را ارائه دهید. مهم ترین مزیت آن اجرای وبینار بدون دانلود و نصب هیچ گونه نرم افزاری به همراه پشتیبانی آنلاین و قدرتمند است.

برای اطلاع از انواع نرم افزارهای برگزاری وبینار و ایجاد کلاس آنلاین می توانید مقاله مقایسه نرم افزار های آموزش آنلاین و برای اطلاع از انواع پلتفرم های آموزش آنلاین و برگزاری وبینار می توانید مقاله انواع پلتفرم های آموزش آنلاین را مطالعه نمایید.

 

۱۵- برگزاری وبینار با تجهیزات با کیفیت

مطمئنا نمی خواهید برای ارائه هر جمله در وبینار با اعتراض شرکت کندگان که صدای شما را با نویز یا قطع و وصلی دریافت می کنند، مواجه شوید و از ابتدا تا انتهای وبینار بازخورد منفی دریافت نمایید.

هدف از برگزاری وبینار این است که شرکت کنندگان راحت بنشینند و به صدای شفاف شما گوش دهند.

برای رسیدن به این هدف، از میکروفن داخلی لپ تاپ خود برای وبینارها استفاده نکنید. هدست یا میکروفون با کیفیت بالا تهیه کنید. قطعا شفافیت صدا و رضایت کاربران را در وبینار تجربه خواهید کرد.

 

۱۶- مطمئن شوید که اتصال اینترنت شما پایدار است

آیا تا به حال از وبینار اخراج شده اید؟

حالا این را تصور کنید: در حال برگزاری وبینار هستید و ناگهان به دلیل سرعت اتصال پایین در حین سخنرانی از محیط آنلاین اخراج می شوید! بله، اگر اتصال به اینترنت ناپایدار داشته باشید، این اتفاق می افتد. برای جلوگیری از امکان رخداد این اتفاق، ابتدا اتصال اینترنت خود را آزمایش کنید.

تغییر به یک اتصال سیمی با حداقل سرعت بارگذاری ۴ مگابیت بر ثانیه یک اتصال پایدار را به همراه خواهد داشت. به یاد داشته باشید، این امر هم برای مجری و هم برای شرکت کنندگان صادق است. اما چون مجری علاوه بر صدا، آپلود اسلاید ها را نیز انجام می دهد بنابراین سرعت اتصال اینترنت مجری و سخنران بیش از شرکت کنندگان حائز اهمیت است.

 

۱۷- نسخه آزمایشی برگزاری وبینار

مراقب باشید که موارد اساسی را نادیده نگیرید. مطمئن شوید که مجهز به ارائه یک وبینار با کیفیت بالا هستید که مردم آن را به خاطر خواهند آورد.

بهترین راه برای انجام این کار این است که یک وبینار آزمایشی شامل هر ویژگی که می خواهید استفاده کنید، با تجهیزات ضبط صدا و تصویر خود شروع کنید.

نیازی به برنامه ریزی دقیق ندارید. کافی است یک کلیپ آزمایشی ضبط کنید و نظر چند نفر را در مورد صدا، کیفیت فیلم یا سایر عناصری که مخاطبان متوجه آن می شوند، جویا شوید.

اگر از پلتفرم وبینار خاصی استفاده می کنید، خود را با تمام ویژگی های مفید آن پلتفرم آشنا کنید. (به عنوان مثال، آسان سمینار دارای ویژگی های تعاملی مانند نظرسنجی ها که می تواند به شما در بهبود تعامل با مخاطبان کمک کند، است).

در روز وبینار، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زودتر آماده باشید تا مطمئن شوید که آمادگی دارید و تمام تجهیزات شما به درستی کار می کند.

نکته مهم: هرگز از تجهیزات جدید در روز وبینار استفاده نکنید. از تجهیزاتی که با آنها آشنایی دارید استفاده کنید تا در صورت وجود مشکل بتوانید آن را برطرف کنید.

 

۱۸- منابع احتمالی نویز را حذف کنید

در این قسمت یک چک لیست کوتاه از کارهایی که باید درست قبل از وبینار انجام دهید تا از صداهای مزاحم جلوگیری کنید، ارائه می دهیم:

 

  • هر دستگاه دیگری را که برای وبینار لازم نیست بی صدا کنید.
  • اتاق خود را از نظر هر چیزی که باعث ایجاد سر و صدا می شود بررسی کنید.
  • تمامی آلارم های مرورگر و سیستم عامل خود را که از قبل فعال کرده اید، غیرفعال نمایید.
  • برنامه های در حال اجرا در پس زمینه رایانه خود را ببندید.

 

بازاریابی برگزاری وبینار

 

 

۱۹- ایجاد صفحه فرود یا لندینگ پیج

فراموش نکنید که یک صفحه فرود برای وبینار خود ایجاد کنید. از این صفحه برای ثبت نام و ارائه اطلاعات مهم از طرف کاربران استفاده کنید، از جمله:

  • موضوع برگزاری وبینار
  • توضیحات مقدمه وبینار
  • تاریخ و زمان برگزاری وبینار
  • آنچه شرکت کنندگان یاد خواهند گرفت.

به یاد داشته باشید، نیازی نیست که یک صفحه خیلی شلوغ ایجاد کنید، یک لندینگ ساده و کارآمد خیلی بیشتر از یک صفحه شلوغ و با ترکیب رنگ های زیاد مورد توجه مخاطبان خواهد بود.

از تمام برند پیج های آسان سمینار می توانید برای ساختن یک لندینگ ایده آل ایده بگیرید. با این تفاوت که آسان سمینار برای تمام موسسات و سازمان ها و ... یک لندینگ مختص به آن سازمان اختصاص می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید به برند پیج آسان سمینار مراجعه فرمایید.

 

۲۰- یک پست وبلاگ درباره وبینار خود بنویسید

یک پست وبلاگ بنویسید تا از قبل به وبینار کمک کنید و بتوانید بازدید بیشتری کسب نمایید. می توانید لینک مقاله مورد نظر را در شبکه های اجتماعی و ایمیل به اشتراک بگذارید.

اگر عضو آسان سمینار هستید، با ارتقا برند پیج خود می توانید به صورت نامحدود در بخش وبلاگ، درباره زمینه کاری یا در مورد موضوعات وبینار هایی که برگزار می کنید، مقاله بنویسید. این کار در سئو برند پیج شما نیز بسیار مفید خواهد بود.

 

۲۱- وبینار خود را در شبکه های اجتماعی تبلیغ کنید

تبلیغ وبینار خود در شبکه های اجتماعی یکی از بهترین راه ها برای افزایش حضور است.

به طور طبیعی، شما باید وبینار خود را از طریق کانال های موجود در رسانه های اجتماعی خود تبلیغ کنید، اما باید از قدرت هشتگ ها نیز استفاده کنید.

یک هشتگ مارک دار نیز می تواند به خوبی به عنوان یک ابزار تعامل در طول وبینار شما عمل کند.

به عنوان مثال یک استراتژی ساده این است که شرکت کنندگان را تشویق کنید تا هنگام پرسیدن سوالات یا بحث در مورد وبینار از هشتگ شما استفاده کنند.

این استراتژی نه تنها حس مشارکت مخاطب را افزایش می دهد، بلکه افراد بیشتری را با نام تجاری شما نیز آشنا می کند.

 

۲۲- وبینار خود را از طریق ایمیل تبلیغ کنید

اگر پایگاه داده ایمیل دارید، از طریق آن وبینار خود را به مشترکان معرفی نمایید. توضیحات مختصری نوشته و آن ها را ترغیب کنید که برای مطالعه بیشتر به صفحه لندینگ شما مراجعه نمایند. همچنین فرم ثبت نام بسیار ساده طراحی نمایید.

نکته مهم این است که ۱ الی ۲ روز قبل از برگزاری وبینار، ایمیل یادآوری را برای افرادی که قبلاً در وبینار شما ثبت نام کرده اند ارسال کنید.

 

۲۳- وبینار خود را از طریق پنجره های پاپ آپ تبلیغ کنید

پنجره های پاپ آپ هنوز هم بخلاف تفکر عمومی، کارآمد و مورد توجه کاربران اینترنتی قرار می گیرند. بنابراین یکی از راه های تبلیغ اینترنتی می تواند پنجره های پاپ آپ در سایت های معتبر و پربازدید باشد.

نکته ای که در مورد این تبلیغات حائز اهمیت است این است که پنجره پاپ آپ را فوراً نشان ندهید (هنگامی که بازدیدکننده شما حداقل ۱۵ ثانیه در صفحه وب سایت یا برند پیج شما بوده است، آن را نشان دهید).

منحصر به فرد باشید و اجازه دهید شخصیت برند شما درخشان شود.

 

نکات مهم میزبانی برگزاری وبینار

 

 

۲۴- به موقع شروع کنید

بیشتر شرکت کنندگان در وبینار، فزاد شاغل و پرمشغله ای هستند. وقت آنها را هدر ندهید

اگر قرار است وبینار شما ساعت 11 شروع شود، شما باید 5-10 دقیقه قبل از شروع وبینار، در محیط آنلاین حضور داشته باشید تا به تک تک شرکت کنندگان خوش آمد گویید و از همان ابتدا ارتباط گرم و صمیمی را ایجاد نمایید. حتی اگر وبینار شما رسمی باشد. طبق آداب و رفتار برگزاری وبینار باید به تک تک شرکت کنندگان خوش آمد بگویید و از اینکه در وبینار شما شرکت کرده اند تشکر نمایید.

۲۵- آماده سازی قبل از برگزاری وبینار

برداشتهای اول اهمیت دارد. هنگامی که وبینار شروع می شود، شما لحن وبینار و روند اجرایی آن را تعیین می کنید. بنابراین با تمام انرژی و اعتماد به نفس و لحن صمیمانه می توانید مورد استقبال همه شرکت کنندگان قرار بگیرید.

به بیوگرافی ها و متن های طولانی که ارائه می دهید کاملا مسلط باشید. صدای ورق زدن دست نوشته ها یا استفاده از جملات دست و پا شکسته، شرکت کنندگان را ناامید می کند و قطع به یقین نتیجه وبینار را منفی خواهد کرد.

۲۶- جلب توجه مخاطبان در ابتدای برگزاری وبینار

شما باید فوراً توجه مخاطبان خود را جلب کنید. جلب توجه مخاطبان و نگرش آن ها نسبت به شما در همان دقایل اول ااتفاق می افتد. لحن صحبت شما تعیین می کند که به آن ها انرژی مثبت دهید یا کلاس را با یک روند یکنواخت به ااتمام برسانید. به یاد داشته باشید، برای ترک وبینار فقط یک کلیک لازم است! برای حفظ مخاطبان خود، از تمسخر بپرهیزید. اگر آنها را با داستان دوران کودکی خود یا سایر علایق خود (یا هرگونه جزئیات غیر ضروری و بی ربط) خسته کرده اید، آن ها دیگر نمی مانند.

هرچه زودتر سر اصل مطلب بروید. نقاط ضعف و مشکلات مخاطبان خود را بیان کنید و تضمین دهید که آنها را تا پایان وبینار حل خواهید کرد.

همه چیزهایی را که مخاطبان می خواهند بیاموزند فهرست کنید. شور و هیجان خود را به آنها نشان دهید، مطمئن باشید که این انرژی مثبت به آن ها نیز منتقل خواهد شد.

 

۲۷- سوالات آماده برای پرسش و پاسخ داشته باشید

اگرچه شرکت کنندگان احتمالا سوالات زیادی خواهند پرسید، اما همیشه این ایده ای هوشمندانه است که لیستی از سوالات را آماده کنید. حاضر جواب باشید و پاسخ سوالات را به صورت منطقی بدهید.

 

۲۸- اشتباهات رایج در برگزاری وبینار

قبول کنید که برخی مواقع ممکن است روال برگزاری وبینار اشتباه پیش برود. مهم نیست که چقدر آمادگی دارید، همیشه به یاد داشته باشید که برخی چیزها از دست شما خارج است. اما در این میان می توانید از برخی اشتباهات رایج در برگزاری وبینار پیشگیری نمایید. در مورد می توانید مقاله ۱۳ اشتباه رایج در برگزاری وبینار را مطالعه نمایید.

 

نکاتی برای ارائه دهندگان وبینار

 

۲۹- یک اسکریپت برای اجرای وبینار بنویسید

درست مانند هر نوع رویداد زنده دیگری، چه یک برنامه گفتگو یا پادکست، یک اسکریپت می تواند برای وبینار شما معجزه کند. اسکریپت شما در اصل نقشه راه شما است. این یادداشت ها شما را در مسیر خود نگه می دارد.

آیا باید هر کلمه ای را که می گویید از قبل برنامه ریزی کنید؟ خیر

اما مهم نیست که چقدر درباره موضوعی مشخص، آگاه یا مشتاق هستید، تلاش برای ارائه یا انجام مصاحبه به مدت یک ساعت بسیار چالش برانگیز است. بنابراین سعی کنید همیشه جواب های آماده در ذهن داشته باشید.
اگر در مورد مطلبی اطلاعات تکمیلی ندارید، از مخاطبان خود اجازه بگیرید که پس از جمع آوری و تکمیل اطلاعات، به آن ها پاسخ می دهید. جواب صادقانه "نمی دانم" بسیار بهتر از پاسخ های نادرست و منحرف کننده است.

 

۳۰- تغییر نقشه راه در حین برگزاری وبینار

همانطور که گفتیم، تهیه یک اسکریپت خوب، به معنی یک مرحله اساسی در برنامه ریزی وبینار است، اما این بدان معنا نیست که شما باید آن را به طور کامل و مو به مو دنبال کنید.

گاهی اوقات، شما باید جزئیات بیشتری ارائه دهید تا مخاطبان خود را درگیر و سرگرم کنید. بنابراین اگر این اتفاق در طول برگزاری وبینار افتاد، نگران نشوید و استرس نداشته باشید.

همیشه به خاطر داشته باشید که هدف شما این نیست که همه چیز را سریع انجام دهید، بلکه باید پیام خود را تا حد امکان به صورت جامع به مخاطبان منتقل کنید.

 

۳۱- استفاده از اسلاید های گرافیکی در اجرای وبینار

اگر قرار است اسلایدها فقط شامل لیست های بلند یا پاراگراف های طولانی باشند، استفاده از آنها کاملا بیهوده و بی فایده است.

برخی از مجریان حتی با خواندن آنچه بینندگان می توانند به وضوح خودشان ببینند، وضعیت را بدتر می کنند. زیرا تمام کلمات نوشته شده در اسلاید را تکرار می کنند و این امر برای شرکت کنندگان کاملا خسته کننده خواهد بود. باید با خود روراست باشید و بدانید که در این صورت وبینار شما شکست می خورد.

هنگام طراحی اسلایدها، به تصاویر بیشتر و کلمات کمتر فکر کنید.

برای تکرار آمار به جای ایجاد لیست، از تجسم داده و حتی تصاویر متحرک و جذاب استفاده کنید.

تهیه اسلاید های با گرافیک جذاب، کار چندان سختی نیست، زیرا تعداد زیادی ابزار طراحی رایگان و مقرون به صرفه در اینترنت موجود است.

 

۳۲- استفاده از فرمت های مختلف چند رسانه ای در وبینار

به جای تکیه بر اسلایدها و ویدئوهای سخنران، از اشکال مختلف رسانه های دیجیتال استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید یک ویدیو یا انیمیشن یا موشن گرافی جذاب برای نشان دادن بیشتر نکات خود به اسلاید ها بیفزایید.

اگر نحوه عملکرد یک محصول را نشان می دهید، به جای نمایش تصاویر قبلاً گرفته شده، شرکت کنندگان را به تست محصول خود به صورت زنده و آنلاین دعوت کنید. به نظر شما به این صورت هیجان وبینار دو برابر نمی شود؟

 

۳۳- استفاده از پلتفرم وبینار آنلاین انعطاف پذیر

آیا فکر می کنید برگزاری وبینار که از محتوای ویدئویی، متنی و صوتی استفاده می کند، راهی مطمئن برای حفظ تعامل است؟ متاسفانه پاسخ منفی است.

حتی پس از گوش دادن به صحبتهای یکنواخت یک سخنران معروف به مدت ۲۰ دقیقه یا بیشتر، مخاطبان خسته می شوند یا حواسشان پرت می شود. بنابراین راه حل چیست؟

برای اطمینان از توجه مخاطبان تا پایان وبینار، باید آنها را تشویق کنید تا وارد تعامل شوند. در این مورد می توانید مقاله نحوه ایجاد تعامل با مخاطبان در طول وبینار را مطالعه نمایید.

 

به طور مثال می توانید نظرسنجی کنید، چالش هایی را ارائه دهید و سعی کنید محتویات وبینار خود را به صورت مرموز، طوری که در ذهن مخاطب سوالات فراوانی ایجاد شود، بیان نمایید.

 

برخی از پلتفرم های برگزاری وبینار، ابزارهای تعاملی اندکی را ارائه می دهند. اما تعداد انگشت شماری مانند پلتفرم برگزاری وبینار آسان سمینار، انواع ابزارهای تعاملی از جمله چت آنلاین، اتاق های گفتگوی خصوصی، مشارکت به صورت صوتی یا تصویری، انواع نظرسنجی و ... را دربر دارد.  

با این حساب، نباید مشکلی در یافتن پلتفرم وبینار آنلاینی داشته باشید که تمام امکانات مورد نیاز برای اجرای ایده های شما را داشته باشد.

 

۳۴- راهنمای مبتدیان برای برگزاری وبینار

اگر این اولین وبینار شما است، یا اولین تلاش شما برای سخنرانی عمومی است، انتظار استرس امری طبیعی است. اما به یاد داشته باشید بزرگترین سخنرانان در نهایت یک تجربه اولیه را داشته اند.

فقط نباید اجازه دهید استرس شما بر روند وبینار تأثیر گذارد.

می توانید وبینار را با حضور دو سخنران برگزار نمایید. در صورت شک و تردید، ادامه سخنرانی را به سمت میزبان یا سخنران دیگر هدایت کنید تا ادامه مدیریت برگزاری وبینار را بر عهده گیرد.

یک نکته مهم در سخنرانی این است که از مکث های خود برای کنترل سرعت استفاده کنید و یاد بگیرید که از کلمات غیر واژه مانند "اممم" و غیره جلوگیری کنید.

در نهایت، مهارت صحبت کردن شما فقط با تمرین بهبود می یابد.

 

۳۵- آموزش و فروش در حین برگزاری وبینار

در طول وبینار باید کمی زیرکانه عمل کنید. شما باید همزمان آموزش دهید و بفروشید. اکثر مردم اشتباه می کنند که ابتدا باید آموزش دهند و بعد از اتمام وبینار محصول یا خدمت خود را بفروشند.

در طول وبینار، باید به مخاطبان خود یاد دهید که چه چیزی را بخواهند. باید خلا و احساس نیاز را به آن ها منتقل کنید.

هنگامی که به مرحله ارائه راه حل و پیشنهاد می رسید، محصول یا خدمات شما دقیقاً همان چیزی است که آنها برای رفع نیاز خود می خواهند!

 

اقدامات پس از برگزاری وبینار

۳۶- نحوه ارائه پیشنهاد در طول برگزاری وبینار

در انتهای وبینار از اقدامات و چشم اندازهای آینده خود با مخاطبان صحبت کنید و در پایان از مخاطبان  بخواهید اقدام خاصی را انجام دهند. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک فرم خاص را بارگیری کنند یا برای یک دوره آزمایشی رایگان ثبت نام نمایند، به آنها اطلاع دهید. لینک فرم خاص یا ثبت نام در وبینار رایگان را در انتهای وبینار در بخش گفتگوی عمومی و در قسمت چت آنلاین قرار دهید. به این صورت آمار هرکدام از شرکت کننده ها که فایل مورد انتظار را بارگیری می کنند، می توانید مشاهده نمایید.

به طور مثال اگر پیشنهاد خاصی را به شرکت کنندگان ارائه می دهید، می توانید به آن ها بگویید که این لینک فقط در طول برگزاری وبینار در دسترس است. اگر منتظر بمانند، استفاده از این شرایط خاص را از دست خواهند داد.

 

۳۷- ارائه پیشنهاد موضوع وبینار از طرف مخاطبان

از شرکت کنندگان بخواهید در مورد موضوع وبینار بعدی تصمیم گیری کنند. چگونه می توانید شرکت کنندگان را برای بازگشت بیشتر نگه دارید؟

پاسخ بسیار ساده است. اجازه دهید آنها تصمیم بگیرند که وبینار بعدی درباره چه موضوعی باشد.

می توانید یک نظرسنجی انجام دهید، از آنها در رسانه های اجتماعی بپرسید یا در طول وبینار به آنها بگویید که در مورد چه موضوع وبیناری میخواهند در آینده شرکت نمایند.

 

۳۸- از شرکت کنندگان خود نظرسنجی کنید

آیا می خواهید بدانید آیا شرکت کنندگان، وبینار شما را دوست داشتند یا از آن متنفر بودند؟

از آنها بخواهید روراست باشند!

از شرکت کنندگان بخواهید که در نظرسنجی کوتاه شما شرکت کنند و بازخورد خود را ارائه دهند که به پیشرفت شما و  مجموعه تان کمک کند. این کار باعث می شود تا از دفعات بعد نقاط ضعف خود را بهتر بشناسید و ایده های بهتری در وبینار های آینده ارائه دهید.

 

۳۹- ارسال مطالب بیشتر پس از برگزاری وبینار

پس از پایان رویداد، با ارسال مطالب اضافی به شرکت کنندگان ابتدا از آن ها تشکر نمایید که در وبینار شما شرکت یافتند و همچنین یادآوری می کنید که آن ها را فراموش نکرده اید.

به چند طریق می توانید این کار را انجام دهید:

  • افرادی که ثبت نام کرده اند اما حاضر نشده اند، لینک بازپخش وبینار را ارسال نمایید.
  • شرکت کنندگانی که وبینار را زود ترک کردند، اسلاید ادامه مطالب را ارسال کنید.

به یاد داشته باشید : مخاطبان شما دوست دارند محتوا را در قالب های مختلف مشاهده یا مطالعه نمایند، بنابراین استفاده مجدد از مطالب قدیمی به اشکال مختلف، به معنای تنبلی برای تولید محتوای جدید نیست. اتفاقا برعکس اگر مخاطبان شما از منابع و اسلاید های شما در گفتگوها و وبلاگ های خود استفاده نمایند به پیج آن ها رفته و از آن مطلب ارائه شده حمایت کنید. زیرا در واقع از مطالب و ایده های خود حمایت کرده اید.

کافی است دقت کنید که آن ها این کار را با ذکر منبع انجام داده اند.

 

۴۰- نتایج برگزاری وبینار را بررسی کنید

برخی از معیارهای وبینار که می توانید پیگیری کنید عبارتند از:

  • چند نفر ثبت نام کردند؟
  • آیا اشخاص یا مجموعه های به نام و مشهوری در وبینار شما ثبت نام کرده اند؟
  • واقعاً چند نفر شرکت کردند؟
  • چقدر وقت صرف تماشای وبینار کردند؟

 

سخن آخر

وبینارها روشی بسیار موثری برای انتقال اطلاعات عمیق در قالبی جذاب و نو هستند.

اولین قدم این است که تصمیم بگیرید اهداف شما چیست و سپس پلتفرم و قالب مورد نیاز را انتخاب کنید.

برگزاری وبینار موفق، نیاز به برنامه ریزی، هماهنگی و پیگیری زیادی دارد. از حل و فصل موضوعی مشخص، یافتن یک سخنران عالی تا آماده شدن برای رویداد زنده، همه و همه نیاز به دقت و برنامه ریزی دقیق دارد.

موضوعات، محتوا و سخنرانان باید ارزش واقعی را برای مخاطبان هدف شما ارائه دهند.

 

برای یک وبینار موثر همیشه باید:

  • به صحبت های مخاطبان خود گوش دهید.
  • با نقاط قوت فعلی خود بازی کنید.
  • برای ارائه شفاف و قدرتمند، تمرین کنید.
  • مخاطبان هدف را پیگیری کنید.
  • محتوای خود را مجدداً مورد استفاده قرار دهید.

در تمامی موارد ارائه شده، مجموعه آسان سمینار با برخورداری از تیم مشاوره و پشتیبانی حرفه ای آماده پاسخگویی به تمام سوالات و مشکلات و همراهی شما برای برگزاری وبینار موفق و بی عیب و نقص است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرکت در انواع وبینار ها و یا دریافت مشاوره برای برگزاری وبینار می توانید از طریف لینکدین یا اینستاگرام آسان سمینار نیز مطلع شوید.

 

 

 

 

۳
۱۵
برچسب ها
دیدگاه ها
جهت ارسال نظر باید ابتدا وارد سایت شوید

نویسنده: سهیل نادری
۱۴۰۰-۰۸-۰۵
۱۴:۱۱:۲۵
خسته نباشید
نویسنده: محمد تقی حسین زاده
۱۴۰۰-۱۱-۲۴
۱۷:۴۹:۲۷
باسلام بسیارمطللب باتوضیحات همخوانی داشته واز محتوای خوبی برخوردار بود
نویسنده: وحید ایمانی
۱۴۰۱-۰۵-۱۳
۱۳:۳۲:۰۴
عالی