درحال بارگذاری...
درحال بارگذاری...

چه مطالبی در کلاس آنلاین قابل ارائه هستند

۱۰
تیم تولید محتواتیم تولید محتوا
۱۴۰۰-۰۶-۱۶
زمان مورد نیاز برای مطالعه:
۱۰ دقیقه
چه مطالبی در کلاس آنلاین قابل ارائه هستند

به نظر شما پیدا کردن بهترین راه برای ارائه مطالب آموزشی در کلاس‌های آنلاین و برگزاری وبینارها چیست؟ با گسترش جلسات و کلاس‌های آنلاین و مجازی علاوه بر یافتن بهترین پلتفرم برای ارائه‌های با کیفیت و جذب مخاطبان، یک چالش دیگر نیز در بین سخنرانان و معلمان وجود دارد. اینکه بهترین راه برای ارائه محتوای آموزشی برای دانش‌آموزان چیست و چه مطالبی برای ارائه در کلاس‌های آنلاین می‌تواند مفید باشد؟

در این مقاله قصد داریم بهترین محتواهایی که برای جلسات آنلاین و برگزاری وبینار ها می توانند مفید باشند را ارائه دهیم.

 

کدام سخنرانان در محیط‌های آنلاین موفق‌تر هستند؟

با گسترش جلسات آنلاین و مجازی، واکنش‌های شرکت‌کنندگان معمولاً دیده نمی شود و واقعاً نمی توان فهمید که آیا دانش‌آموزان دچار سردرگمی می‌شوند یا خیر. همچنین تا هنگامی که کسی میکروفن خود را باز نکرده و سوالی نپرسد یا واکنشی نشان ندهد نمی توان صدای شرکت کنندگان را شنید و رضایت یا عدم رضایت آن ها از مطالب گفته شده را دریافت.

در واقع در رویداد‌های آنلاین نمی توان فورا همان نوع بازخورد را همانند محیط کلاس‌های حضوری دریافت کرد. این بدان معناست که ما باید راه‌های متفاوتی را برای ارائه محتوا به دانش آموزان جستجو کنیم به گونه ای که آنها بتوانند مطالب ارائه شده در کلاس های آنلاین را بفهمند و علاوه بر آن عمق مطالب را درک کرده و وارد بحث و گفتگو شوند. در چنین مرحله‌ای از محیط کلاس های آنلاین می توان گفت سخنران، به خوبی جلسه آنلاین خود را برگزار کرده است. برای آگاهی بیشتر می‌توانید به مقاله  تعامل با مخاطبان در طول وبینار مراجعه کنید.

 

تبدیل کلاس آنلاین کسل کننده به محیط جذاب آموزشی

یکی از تجربه‌های موثر در مورد محتوای آموزشی مربوط به دکتر فیلیپس ، مدرس دانشگاه است. در اوایل دوره پاندمی COVID ، استاد فیلیپس با استفاده از واتس‌آپ تدریس می‌کرد. او به سادگی یادداشت‌های خود را تایپ کرده یا از آن‌ها عکس گرفته و برای گروهی از شاگردان خود در واتس‌آپ ارسال می‌کرد.

اما بر خلاف زحمات زیاد دکتر فیلیپس، پاسخ‌ها از سوی دانش‌آموزان بسیار دلسرد‌کننده بود و دانش‌آموزان همیشه بهانه‌ای برای پاسخ ندادن به سوالات او داشتند. آن‌ها همیشه شکایت داشتند ، "ما نمی‌توانیم یادداشت‌ها را ببینیم" یا "ما آن را نمی‌فهمیم".

پس از مدتی او تصمیم گرفت متن‌ها را همراه با ضبط صدا توضیح دهد، اینبار کلاس کسل کننده دکتر فیلیپس با تغییر کوچکی در نحوه ارائه او دوباره فعال شد. پس از مشاوره‌هایی درباره نحوه ارائه مطالب در کلاس آنلاین و اینکه چه مطالبی در محیط کلاس‌های آنلاین مفید است، او تصمیم گرفت فیلم را امتحان کند. این بار کلاس به یک کلاس بسیار فعال و تعاملی تبدیل شد که با بازخوردهای مثبتی از طرف دانش‌آموزان و اولیایشان روبه‌رو گردید.

یک کلاس کسل کننده فقط با تغییر نوع محتوا از متن به صدا یا ویدئو می‌تواند به یک کلاس فعال و تعاملی تبدیل شود. نظر شما در این باره چیست؟

ارائه شیوه‌های مختلف جهت یادگیری

سبک‌های یادگیری دانش‌آموزان متفاوت است. این بدان معنی است که، همه دانش‌آموزان در کلاس شما، به یک شیوه یاد نمی‌گیرند.

واقعیت این است که هر‌یک ما به روش‌های مختلف یاد می گیریم. این مطلب یادآور این موضوع است که ما نیاز به ارائه محتواهای آموزشی با سبک‌های متنوع داریم. در غیر این صورت، برخی از دانش‌آموزان ممکن است به طور دائم کنار گذاشته شوند و یادگیری برای آنها دشوار است زیرا آنها به شیوه‌ای که شما آموزش داده‌اید یاد نمی‌گیرند.

هدف از آموزش یادگیری است، بنابراین دانش‌آموزان باید به گونه‌ای آموزش ببینند که بتوانند یاد بگیرند. معلمان باید مطالب را به شیوه‌های مختلف ارائه دهند تا به سبک‌های مختلف یادگیری دانش‌آموزان آشنا شوند.
حتی در مورد برخی از وبینار‌های آموزشی نیز این موضوع صدق می‌کند. برخی شرکت‌کنندگان در هنگام وبینار آنلاین بیشتر مطالب را به خاطر نمیسپارند. بنابراین تیم برگزاری وبینار باید قدرت ساخت محتوای آموزشی از طریق وبینار‌ها را نیز داشته باشد تا بعدا در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دهد.

 

مشارکت دانش‌آموزان در بحث

یکی از بزرگترین چالش های آموزش آنلاین حواس پرتی است. حتی در محیط کلاس های حضوری که کنترل کلاس در دست معلم است نیز حواس‌پرتی دانش‌آموزان امری عادی محسوب می‌شود. کنترل این موضوع در محیط آنلاین مشکل‌تر نیز می‌شود.

استفاده از انواع مختلف محتوا می‌تواند حواس‌پرتی‌ها را به حداقل برساند و دانش‌آموزان را درگیر محتوای یادگیری کند. کسانی که هنگام خواندن متن ممکن است حوصله‌شان سر برود یا حتی بخوابند، هنگام تماشای فیلم یا بازی برعکس حالت قبل حواسشان را بیشتر جمع می کنند.

اگر می‌‌بینید که دانش‌آموزان شما همیشه حواس‌پرت هستند و مشغول فعالیت آموزشی شما نیستند سعی کنید محتوا را به شکل دیگری ارائه دهید!

 

 

۵ روش ارائه و تولید محتوا برای آموزش آنلاین 

۱. ارسال متن خلاصه جلسه به دانش‌آموزان

سعی کنید برخی از یادداشت‌ها را به دانش‌آموزان خود بدهید تا بخوانند، حتی اگر یک پاراگراف یا چند سطر باشد. می توانید آن را به صورت PDF ذخیره کرده و در گروه به صورت غیر‌رسمی و صمیمانه‌تر برایشان ارسال کنید. در برگزاری وبینار ها هم می توانید به صورت خلاصه تیتر سرفصل ها را برای شرکت‌کنندگان ارسال کنید.

۲. ارائه تصاویر در کلاس آنلاین یا در برگزاری وبینار

می توانید تصاویری دانلود کنید که محتوای شما را بهتر نشان دهد یا حتی بهتر است با ابزارهای آنلاین رایگان تصاویر ایجاد کنید. از ابزارهایی مانند Canva ، Adobe Spark و Infographia می توان برای ایجاد گرافیک و اینفوگرافیک به راحتی و رایگان استفاده کرد. این تصاویر می تواند با دانش‌آموزان به اشتراک گذاشته‌شود، تا به نکات مهم در یادداشت‌های شما کمک کند. البته متاسفانه این سایت‌ها فیلتر هستند و برای دسترسی به آن‌ها باید از فیلترشکن استفاده نمایید.

 

۳. استفاده از فایل های صوتی

علاوه بر موارد فوق، معلمان می‌توانند فایل‌های صوتی را با محتوای متن یا تصویر خود ضبط و ارسال کنند. می‌توانید یادداشت یا یک مفهوم کوچک را در یک کلیپ صوتی کوتاه توضیح دهید. همچنین می‌توانید پادکست‌های مربوطه را بیابید و آن را برای دانش‌آموزان خود بارگذاری کنید. یادداشت‌های صوتی باید تا حد امکان کوتاه باشد. این امر به شما اطمینان می‌دهد که دانش‌آموزان شما هنگام گوش دادن دقت و به یاد‌سپاری بیشتری داشته باشند.

 

۴. ارائه ویدئو در برگزاری وبینار یا کلاس آموزش آنلاین

از فیلم‌ها می‌توان برای جذب بیشتر دانش‌آموزان و مخاطبان استفاده کرد. شما می‌توانید یک ویدیوی مناسب را به صورت آنلاین در YouTube یا آپارات پیدا کنید یا آن را ایجاد کنید. برای جذابیت بیشتر یک کلاس مجازی ، می‌توانید چهره خود را نشان دهید تا دانش‌آموزان هنگام توضیح محتوا نه تنها محتوای شما را ببینند، بلکه چهره شما را نیز مشاهده نمایند. این کار به طریقی ارتباط چشمی بین شما و دانش آموزان را برقرار می کند.

به صورت کلی معلمان باید ویدیوهای مربوطه را بیابند یا ایجاد کنند که بتواند برای آموزش و ارتباط بهتر دانش‌آموزان با محتوای آموزشی بازخورد بیشتری دریافت نمایند. این امر تعامل دانش‌آموزان را نیز در محیط آنلاین افزایش می دهد. اطمینان حاصل کنید که محتواهای ویدئویی شما حداکثر ۱۰ دقیقه و ۱۵ مگابایت باشد. اگر بیشتر است می‌توانید آن را فشرده کنید.

 

۵. بازی ها در ارائه های آنلاین

از بازی ها می توان در آموزش و یادگیری به دو صورت استفاده کرد.

  • یادگیری مبتنی بر بازی

این نوع از آموزش بسیار بستگی به خلاقیت و حوصله شما در امر آموزش دارد و از طرفی بسیار جالب و جذاب برای دانش‌آموزان می‌باشد. یادگیری مبتنی بر بازی یافتن و استفاده از بازی‌های واقعی است که می‌تواند به یادگیری دانش ‌آموزان کمک کند. 

  • شبیه سازی کلاس به محیط بازی

Gamification استفاده از اصول بازی مانند سطوح، امتیازها، نشانها، تابلوهای راهنما و غیره به منظور یادگیری است. این استراتژی استفاده از ابزارهای بازی برای جذب دانش‌آموزان است نه صرفا خود بازی! این ابزار دانش‌آموزان را به اهداف شما که یادگیری بهتر است نزدیک می‌کند.

این ابزارها دادن امتیاز یا نشان به دانش‌آموزان برای تکمیل فعالیت‌ها یا کمک به همسالان آن‌ها یا نمایش یک تابلو راهنما بر اساس مجموع امتیازات و غیره است. این امر دانش‌آموزان را درگیر کرده و آنها را به کاربران فعال تبدیل می‌کند. چه در محیط حضوری و چه در فضای مجازی، ترغیب دانش‌آموزان را به یادگیری بیشتر را زمانی حس می کنید که محتوا را به شیوه ای جذاب‌تر ارائه دهید. سعی کنید از فیلم‌ها یا حتی بازی‌ها استفاده کنید!

منابع محتوای دیجیتال

  • جستجوی محتوای مرتبط

اینترنت پر از محتوایی است که قبلاً توسط مربیان دیگر ایجاد شده است و می‌تواند برای آموزش شما مفید باشد. اطلاعاتی اعم از متن، تصویر، فیلم یا بازی، با یک جستجوی ساده در Google می‌توان محتواهای موردنیاز خود را پیدا کنید و در وبینار خود به کار گیرید.

بنابراین فرض کنید شما می‌خواهید نکات مهم در برگزاری وبینار را یاد بگیرید تا بتوانید اجرای وبینار موفق داشته باشید. می‌توانید به لینکدین یا اینستاگرام بروید و عبارت برگزاری وبینار را جستجو کنید. چندین نوع فیلم از انواع فیلم های گرافیکی تا کارتون‌ها و سخنرانی‌های مهم و غیره را مشاهده خواهید کرد که موضوع را توضیح می دهند.

 

  • تولید محتوای اختصاصی

مواقعی وجود دارد که شما یک جستجو را انجام می‌دهید و هیچ موضوع مرتبطی پیدا نمی‌کنید. ممکن است آنچه در نظر دارید برای سطحی که می‌خواهید آموزش دهید بسیار پیشرفته باشد یا در فرمت قابل اشتراک‌گذاری نباشد. بنابراین شما باید محتوای اختصاصی برای آموزش آنلاین خود تولید کنید. محتوایی استاندارد و جذاب برای دانشآموزان که تمامی جوانب در آن رعایت شده باشد.همچنین بسیاری از ابزارهای رایگان برای ایجاد محتوا در دسترس شما هستند. بنابراین چه به صورت تصویر، چه فیلم، صدا و... ابزارهای آنلاین و آفلاین وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد.

بنابراین همزمان با این موضوع که می‌خواهید تدریس آنلاین داشته باشید باید این موضوع را مدنظر بگیرید که محتوای مناسبی برای آن تولید کنید و اطمینان حاصل کنید که برای ایجاد فرم های جدید و متنوع محتوا که در بالا مورد بحث قرار گرفت نیز تلاش کنید.

سخن آخر

ما در عصری زندگی می کنیم که تدریس آنلاین و برگزاری وبینار به یک امر عادی تبدیل شده است و در واقع هیچ راه برگشتی از این امر وجود ندارد. بنابراین ، هر مدرس باید به یاد داشته باشد که مطالب را با استفاده از ابزارهای مختلف به دانش آموزان ارائه دهد زیرا دانش آموزان به انواع مختلف محتوا و سبک های مختلف توجه می کنند و همچنین این امر باعث می شود تعامل در محیط آنلاین افزایش یابد.

تیم آسان سمینار در برگزاری وبینار های موفق و مدیریت کلاس ها و دوره های آموزشی آنلاین همراه گام به گام شما برای رسیدن به موفقیت های روز افزون شما خواهد بود.

۱
۱۰
برچسب ها
دیدگاه ها
جهت ارسال نظر باید ابتدا وارد سایت شوید

نویسنده: مرضیه قاسمی
۱۴۰۰-۰۹-۰۵
۲۱:۲۰:۲۶
بسیار عالی ونیاز به پشیبانی قوی داریم تا موفق بشیم