درحال بارگذاری...
درحال بارگذاری...

چرا برگزاری وبینار بهتر از جلسات حضوری است؟

۳
تیم تولید محتواتیم تولید محتوا
۱۴۰۰-۰۶-۱۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه:
۱۴ دقیقه
چرا برگزاری وبینار بهتر از جلسات حضوری است؟

همیشه بین طرفداران برگزاری وبینار و جلسات حضوری اختلاف نظر وجود دارد. هر یک از آن ها دارای مزایا و معایبی است که در ادامه مقاله بررسی می کنیم. اما اینکه در نهایت کدام یک برنده میدان خواهد بود، در انتها مشخص خواهد شد. برخلاف همه شرکت های پیشرو و سازمان ها و موسسات، در این میان برخی از مجموعه ها وجود دارند که از برگزاری وبینار‌های آنلاین فاصله می‌گیرند یا بهتر است بگوییم فرار می‌کنند. به نظر شما دلیل این کار چیست؟

یکی از دلایل این است که: کارکنان این مجموعه ها به فکر اجرای یک وبینار آنلاین معادل آن چیزی هستند که در رویدادها و جلسات حضوری انجام داده‌اند، که این کار کاملا اشتباه است. اگر طرز فکر خود را تغییر دهید، خواهید دانست که چقدر برگزاری وبینار می‌تواند برای پیشرفت مجموعه شما مفید باشد! در ادامه در مورد مزایای میزبانی از جلسات آنلاین صحبت خواهیم کرد. همچنین ایده های خوب و پرکاربرد در ارتباط با وبینار و جلسات آنلاین را بررسی می کنیم. 

برگزاری وبینار با یک ایده منحصر به فرد

طبق مطالعات اخیر یک رویداد آنلاین هرگز نباید بازتاب ساده یک رویداد سنتی باشد، بلکه باید یک تجربه منحصر به فرد باشد، که با شرایط خاص خود اجرا می شود. یک پلتفرم برگزاری وبینار عالی، ویژگی های متنوع و خاصی را ارائه می دهد که می‌تواند فرصت‌های جدیدی را در حوزه وبینار مارکتینگ برای شما ایجاد کند. بسیاری از اقدامات غیر ممکن در رویدادهای حضوری، در رویدادهای آنلاین امکان پذیر است.
به طور مثال تجزیه و تحلیل دقیق و به اشتراک گذاشتن اطلاعات آنلاین و به طور همزمان نظرسنجی آن اطلاعات از تمام شرکت کنندگان در طول وبینار آنلاین قابل انجام است. اما آیا در سمینار های حضوری نیز می توانید نظر تمام شرکت کنندگان را در مورد تجزیه و تحلیل های خود بپرسید؟

 

۹ مزایت وبینار آنلاین نسبت به سمینار های حضوری

در این قسمت مزیت های شگفت انگیز برگزاری وبینار ها را بررسی خواهیم کرد.

۱- راحتی شرکت کنندگان در وبینار آنلاین

در اغلب رویدادهای حضوری، شرکت کنندگان محکوم به سکون هستند. یعنی در تمام طول مدت برگزاری سمینار مجبورند در یک جای ثابت بنشینند و به سخنرانی شما گوش فرا دهند. در واقع شرکت کنندگان اجازه دسترسی به انجام برخی از فعالیت ها مانند نوشیدن قهوه و ... را ندارند. 

اما در وبینار آنلاین این کار امکان پذیر است! شرکت کنندگان به راحتی در محیط دلخواه و قادر به انجام عملکرد های دلخواه نیز هستند. حتی شما می توانید شرکت کنندگان را به گروه های مختلف تقسیم کنید و در اتاق های مجزای خصوصی برای بحث و تبادل نظر قرار دهید. شرکت کنندگان قادرند در هر زمانی نظرات خود را در قسمت گفتگوی عمومی اعلام کنند و سوالات خود را مطرح کنند. حتی برخی اوقات نیز شرکت کنندگان می توانند به عنوان میزبان نیز مطالب مدنظر خود را ارائه دهند. 

 

۲- بحث و گفتگوی مفید در وبینار آنلاین

ممکن است فکر کنید که رویدادهای حضوری بهتر از رویداد های آنلاین است، اما درست نیست. در رویدادهای حضوری، جلسات پرسش و پاسخ عمدتاً در پایان جلسات انجام می شود.

شرکت کنندگان می توانند به دو طریق سوالات خود را مطرح نمایند:
۱- بالا بردن دست در هنگام سخنرانی میزبان. در این صورت اگر سالن و یا مکان سخنرانی از وسعت زیادی برخوردا باشد ممکن است سخنران متوجه شما نشود.
۲- ارسال سوالات از طریق صندوق های پرسش و پاسخ. در این صورت نیز باید منتظر بمانید تا سخنران در زمان مناسب پاسخ دهد.

اما در طول وبینار آنلاین، می توانید انواع مختلف جلسه پرسش و پاسخ را امتحان کنید. مانند:

  • بررسی ها و نظرسنجی های به موقع در حین مطرح شدن یک مطلب خاص.
  • پاسخ به سوالات نوشته شده در چت باکس. (مجریان می توانند در صورت تعداد زیاد سوالات جالب ترین آنها را انتخاب کنند، تا کیفیت را بهبود بخشند. همچنین شرکت کنندگان از مطرح کردن سوالات تکراری خودداری می کنند.)
  • اجازه دسترسی میکروفن و دوربین به مخاطبان بدون فوت وقت.

همه این موارد شرکت کنندگان را تشویق می کند تا فعالانه در جلسات بحث و گفتگو شرکت کنند. بعلاوه، لازم نیست نگران مخاطبینی باشید که زیاد صحبت می کنند، می توانید در مواقع لازم دسترسی میکروفن را برای آن ها فعال یا غیرفعال نمایید. 

 

 

۳- استفاده مجدد از محتوای وبینار آنلاین

استفاده مجدد از محتوای ارائه شده در وبینار آنلاین یک تاکتیک عالی برای صرفه جویی در وقت و استفاده بیشتر است. شما می توانید محتوای وبینار آنلاین را به صورت مواردی مانند پست در شبکه های اجتماعی، ارسال مقاله در وبلاگ و ارسال محتوا به شرکت کنندگانی که قادر به حضور آنلاین در وقت معین نبوده اند، ارسال کنید. 

حتی می توانید محتوای آموزشی از وبینار های علمی خود ایجاد کرده و به مخاطبان خاص ارسال نمایید. در مورد نحوه نوشتن محتوای آموزشی از طریق وبینار بیشتر مطالعه کنید.

 

۴- برگزاری وبینار آنلاین برای تعداد زیادی از شرکت کنندگان

شما می توانید وبینار آنلاین خود را بدون نگرانی برای هر تعدادی از شرکت کنندگان اجرا کنید، در حالی که اجرای یک سمینار حضوری برای بیش از ۵۰ یا ۱۰۰ شرکت کننده می تواند به یک کابوس تبدیل شود.

با استفاده از پلتفرم وبینار آنلاین آسان سمینار، می توانید به راحتی برای تعداد زیادی از مخاطبان خود، انواع وبینارهای علمی و آموزشی و ... را برگزار نمایید. همچنین به راحتی به پرسش های مخاطبان پاسخ دهید. اتاق های گفتگو مجزا و جلسات پرسش و پاسخ آنلاین ایجاد نمایید. 

 

۵- ذخیره اطلاعات به صورت یکپارچه

رویدادهای آنلاین بر اساس داده و اطلاعات دیجیتالی ساخته شده اند، بدین معنی که هربخش از اطلاعات در یک سیستم نرم افزاری پردازش می شوند. وقتی افراد وارد محیط وبینار آنلاین می شوند، نه شما و نه هیچ یک از کاربران دیگر مجبور نخواهند بود اطلاعات و مشخصات خود را در فرم های کاغذی پر کنند، زیرا همه چیز از ابتدا آنلاین است. در صورت لزوم نیز می توانید اطلاعات مهم و ضروری را بلافاصله جستجو کنید.

با جمع آوری چنین اطلاعاتی به صورت یکپارچه، می توانید کانال ارتباطی خوبی با مخاطبان خود برقرار نمایید. همچنین با برنامه ریزی و مدیریت دقیق می توانید مخاطبان را به مشتریان دائمی تبدیل کنید.

 آنچه در این زمینه ضروری است این است که می توانید عناوین شغلی شرکت کنندگان، همچنین جلساتی که شرکت کرده اند و موضوعات مورد علاقه آنها را در ذخیره نمایید. این موضوع بسیار مهم است زیرا مجددا میتوانید از این اطلاعات استفاده نمایید و برای آینده کسب و کار خود برنامه ریزی کنید.

 

۶- قابلیت پیگیری و کسب اطلاعات بیشتر از طریق پلتفرم برگزاری وبینار

نوع و میزان اطلاعات و KPI (شاخص کلیدی عملکرد) هایی که تعیین کرده اید و انتظار دریافت آن اطلاعات را از مخاطبان را دارید، بستگی به پلتفرمی دارد که برای برگزاری وبینار خود استفاده می کنید.

در وبینار آنلاین نگران کسب اطلاعات نباشید زیرا همه چیز به صورت آنلاین انجام می شود و به راحتی قابل پیگیری است. تمام اطلاعات در مورد وجوه پرداختی شرکت کنندگان قابل پیگیری است. حتی اینکه کدام قسمت از رویداد برای آنها جذاب بوده است نیز باید مورد توجه شما قرار گیرد زیرا برای وبینار های آینده می توانید بهتر برنامه ریزی نمایید.

۷- تجزیه و تحلیل نظرات کاربران

پس از برگزاری وبینار، از طریق گفتگوهای صورت گرفته در قسمت گفتگوی عمومی می توانید نظرات و مشکلات کاربران را تجزیه تحلیل نمایید. همچنین از اطلاعاتی مانند حضور و غیاب، مدت زمان حضور آنلاین هر یک از کاربران، تعداد جلسات که کاربران شرکت کرده اند و ... را نیز استفاده نمایید.

ممکن است بخواهید پاسخ های نظرسنجی یا سوالات و نظرات گپ متنی را به صورت تخصصی آنالیز و تجزیه و تحلیل کنید. می توانید در صورت نیاز به اندازه گیری KPI خاص، از پشتیبان آسان سمیناری خود بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.

۸- حضور در جلسات آنلاین بدون فوت وقت

در رویدادهای حضوری، برخی از کاربران ممکن است با تاخیر در سمینار حضور یابند یا در مشکلاتی از قبیل صف خرید بلیط، ازدحام و ... دچار شوند، در این صورت بخشی از صحبت های اولیه را از دست خواهند داد. اما در وبینارهای آنلاین حضور در جلسه آنلاین بدون فوق وقت برای تمامی شرکت کنندگان میسر خواهد بود.

همچنین گوش دادن و نوشتن اطلاعات مهم به صورت همزمان در سمینار های حضوری برای کاربران سخت و دشوار است. این امر به ویژه در نمایشگاه ها، جشنواره ها صادق است.

بسیاری از افراد علاقه به ثبت اطلاعات کاغذی نیز دارند اما هیچ کسی قادر نیست تمام اطلاعات ارائه شده توسط میزبان را از صفر تا صد یادداشت نماید. بنابراین خواه ناخواه بیش از نیمی از اطلاعات ارائه شده در سمینارهای حضوری به سرعت فراموش خواهند شد.

اما در وبینار های آنلاین تمام اطلاعات پس از اتمام وبینار قابل دسترس خواهد بود. بنابراین نگرانی بابت از دست دادن اطلاعات نخواهید داشت.

۹- وبینار های آنلاین به صرفه تر از سمینارهای حضوری

در وبینار های آنلاین به سادگی می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید، زیرا بلیط ها به صورت آنلاین و از طریق پیامک و ایمیل ارسال می شوند. این یکی از دلایلی است که ۸۴ درصد از سازمان هایی که در سال ۲۰۲۰ وبینار اجرا کرده اند، گزارش داده اند که نسبت به کنفرانس های حضوری پول کمتری هزینه کرده اند.

نحوه برگزاری بهترین وبینارهای آنلاین

اگر فکر می کنید همه رویداد را دیده اید و هر رویداد آنلاین مشابه رویداد بعدی را پیدا کرده اید، رویدادی ایجاد کنید که کمی غیر متعارف باشد و آن را از دیگران متمایز کند.

دنیای دیجیتال این امکان را به وجود می‌آورد که فرمت های مختلفی را بدون نیاز به داشتن بودجه زیاد امتحان کنید. به طور مثال می توانید موارد زیر را در وبینارهای آنلاین خود امتحان کرده و نتایج را مقایسه کنید:

 

  • جلسه سخنرانی : از یک نفر یا چند نفر دعوت کنید تا دانش یا تجربه خود را در یک گروه خاص به اشتراک بگذارند. می توانید این کار را به روش مصاحبه انجام دهید و یا صحنه را به طور کامل به سخنران مهمان بسپارید تا ارائه دهد و پس از آن یک میزگرد داشته باشید.

  • جلسات شبکه ارتباطی : این نوع رویداد فرصتی است برای گروه های متخصص که دور هم جمع شوند، در این گونه وبینار ها می توانید ارتباطات بین المللی برقرار کرده و شبکه خود را توسعه دهید.

  • سمینار یا وبینار نصف روزه : کنفرانس شما لازم نیست چند روز یا حتی یک روز کامل طول بکشد. بهتر است به جای تلاش برای رسیدن به یک چارچوب زمانی خاص، بر روی کیفیت بخش‌های جزیی تمرکز کنید. فرمت های کوتاه تر می توانند اطلاعات ارزشمندتر و متراکم تری را ارائه دهند و در وقت گرانبهای شرکت کنندگان شما صرفه جویی شود.

  • تجربیات VIP : یک محتوای منحصر به فرد می تواند راهی عالی برای جذب مشتریان خاص باشد. برخی افراد مایلند هزینه بیشتری بپردازند تا شانس ملاقات با یک فرد معروف را بدست آورند. یک رویداد آنلاین را با شخصی که بین مخاطبان خاص محبوب است سازماندهی کنید تا گروه هدف را محدود کرده و مدیریت باکیفیتی ارائه دهید.

  • استخدام از طریق وبینار : با وجود شرایط دور کاری زیاد، اما بسیاری از مردم هنوز به دنبال شغل هستند. برگزاری وبینارهایی با حوزه محتوایی استخدام یا دعوت به همکاری، می تواند بهترین افراد متخصصی را که انتظار دارید در تیم شما حضور داشته باشند، به راحتی بیابید.
    با این کار هم به افراد متخصص به راحتی دسترسی خواهید داشت و هم حوزه کاری خود را بدون محدودیت مکانی به قشر جوان جامعه معرفی می کنید. چه بسا در آینده نه چندان دور بسیاری از آن ها به مشتریان بالقوه شما تبدیل شوند.

می توانید با استفاده از ویژگی های تعاملی (مانند وبینارها، گفتگوهای زنده، جلسات یک به یک در اتاقهای خصوصی مجازی) مشارکت های ارزشمندی را ایجاد نمایید. اما تمامی این جلسات نیازمند توانایی در نحوه برقراری ارتباط با مخاطبان است.  مقاله نحوه تعامل با مخاطبان در طول وبینار می تواند برای شما مفید باشد.

آیا آماده برگزاری وبینار خود هستید؟

هنگام برنامه ریزی برای اجرای یک وبینار، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد و همانطور که مشاهده می کنید دلایل زیادی برای امتحان نسخه آنلاین وجود دارد. نمونه های ذکر شده در این مقاله تنها چند مورد از احتمالات هستند و می توانید آنها را با ایده های خود تنظیم کنید.

مهم نیست که تصمیم به اجرای چه نوع وبیناری می گیرید، فقط باید آن را با کیفیت بسیار عالی برگزار کنید.

 پلتفرم برگزاری وبینار آسان سمینار یک بستر راحت و درعین حال انعطاف پذیر است که می توانید به دلخواه با سلیقه های خود آن را برای وبینار های خود تنظیم نمایید. اگر در فکر این هستید که چه کاری می توانید انجام دهید تا اجرای وبینار عالی داشته باشید، رویداد های آنلاین خود را به تیم ما بسپارید. ما تمام تلاش خود را می کنیم تا رویای شما را به واقعیت تبدیل کنیم.

تیم ما در آسان سمینار منتظر ارائه پیشنهادات و نظریات شما از طریق صفحات اینستاگرامی و لینکدین می باشد.

 

 

۰
۳
برچسب ها
دیدگاه ها
اولین نفری باشید که نظر می دهد!
جهت ارسال نظر باید ابتدا وارد سایت شوید