درحال بارگذاری...
درحال بارگذاری...

اشتباهات رایج در برگذاری وبینارها

۸
تیم تولید محتواتیم تولید محتوا
۱۴۰۰-۰۴-۲۷
زمان مورد نیاز برای مطالعه:
۱۰ دقیقه
اشتباهات رایج در برگذاری وبینارها

13 اشتباه که می توانید هنگام ارائه وبینار مرتکب شوید

 

وبینارها یک راه حل و ایده عالی برای آموزش از راه دور هستند، زیرا مخاطبان شما می توانند از هرجایی که به اینترنت دسترسی داشته باشند، در وبینار ها شرکت نمایند.

اگرچه ممکن است اجرای وبینار به صورت کلی کار ساده ای به نظر برسد، شما فقط یک وبینار را اجرا می کنید و در مورد یک موضوع مشخص صحبت می کنید اما اتفاقات غیر معمول و اشتباهات زیادی ممکن است رخ دهد که شما فکرش را نمی کردید. اما مهم این است که چگونه می توان از این مشکلات جلوگیری کرد و از انجام اشتباهات معمولی در وبینار جلوگیری کرد؟ این همان چیزی است که امروز می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم.

اگر در مورد یافتن عنوان جذاب برای وبینار یا راهکار های ایجاد تعامل در وبینار نیز سوالاتی دارید می توانید به مقالات مربوطه در صفحه وبلاگ آسان سمینار مراجعه فرمایید.

 

هدف وبینار شما چیست؟

بسیاری از اشتباهات وبینار ناشی از عدم شفافیت در مورد هدف شما از برگزاری وبینار است. وقتی نمی دانید می خواهید فروش خود را افزایش دهید، نام تجاری خود را بیشتر نمایان کنید، دانش خود را به اشتراک بگذارید یا همه موارد بالا ، پس به راحتی مرتکب اشتباه می شوید و در این صورت بیان و توان لازم برای برگزاری وبینار موفق را نخواهید داشت و از طرفی مخاطبان شما نیز دچار سردرگمی خواهند شد.

 

ارزش گذاری برای مخاطبان خود

این دلیل اصلی ثبت نام افراد در وبینار شماست. آنها انتظار ارزش و احترام از طرف شما را دارند. البته ناگفته نماند که تعریف هر فرد از ارزش متفاوت است اما به صورت کلی از هر موضوعی که در مورد وبینار صحبت کنید، اگر به مخاطبان خود ارزش و احترام بگذارید و در برخی مسائل مهم یا مسائل جزئی نظر آن ها را به صورت محترمانه نیز جویا شوید و اگر مورد تایید بود به شدت استقبال کنید، ناخودآگاه شما موفق شده اید یک روش تعامل به یادماندنی را در ذهن مخاطب ایجاد کنید.

بنابراین افرادی که به موضوع وبینار شما علاقه مند هستند جذب خواهند شد و به احتمال زیاد در وبینار های بعدی شما نیز شرکت خواهند کرد.

 

فروش و تعامل در وبینار

وبینارهای با مدیریت خوب می توانند به فروش و تعامل بیشتر منجر شوند، که در واقع همان چیزی است که 70٪ از میزبانان وبینار به دنبال آن هستند. بدیهی است که شما می خواهید اطمینان حاصل کنید که زمان و تلاشی که برای راه اندازی یک وبینار سرمایه گذاری می کنید تأثیر ملموسی بر کسب و کار شما خواهد داشت یا خیر.

 

افزایش آگاهی از برند خود

وبینارها، ابزار بازاریابی قدرتمندی هستند. آنها به شما کمک می کنند نام تجاری خود را معروف و مشهور کنید و در آینده آن را به یک برند مطرح تبدیل نمایید.

حتی اگر هیچ کالایی را مستقیماً نمی فروشید یا نمایندگی مارک دیگری ندارید، وبینار شما می تواند ابزاری کارآمد برای حمایت از برند شخصی شما باشد. حتما در برنامه ریزی های خود برای اجرای وبینار باید محتوای قابل قبول از سوابق نام تجاری خود را آماده کنید که در ابتدا یا انتهای وبینار آن ها را نمایش دهید تا شرکت کنندگان اطلاعات خوبی از نام تجاری شما در ذهن داشته باشند.

 

 

13  اشتباه بزرگ در برگزاری وبینار

ما 13 مورد از بزرگترین اشتباهات رایج در برگذاری وبینار را انتخاب کرده ایم، اگرچه در حقیقت این لیست هرگز پایان نخواهد یافت اما هنگام برنامه ریزی برای وبینار های بعدی خود می توانید به تعداد زیادی از این اشتباهات نگاهی بیندازید و خواهید دید که چگونه مطالعه و یادداشت این اشتباهات و تلاش برای جلوگیری از رخداد آن ها، شما را در ارائه هرچه بهتر وبینار های آینده یاری خواهد کرد.

 

۱- اجرای یک وبینار بزرگ برای اولین بار

آیا تا به حال اتفاق افتاده است که در وبیناری شرکت کنید اما از مطالب ارائه شده بهره ای نبرده باشید؟ وبینارهایی که در اولین جلسه بخاطر ارائه مطالب به صورت کلی یا ارائه به صورت بسیار جزئی و دقیق باعث سردرگمی مخاطبین می شوند معمولا برای مخاطبان جذاب نیست. حال چگونه باید مرتکب چنین اشتباهی نشویم؟

با تعریف یک وبینار از گروه هدف خود شروع کنید. این به شما امکان می دهد نه تنها در زمینه تعریف محتوایی که در قسمت بعدی به آن خواهیم پرداخت، بلکه در جستجوی کجا، چه زمانی و چگونه باید آن را تبلیغ کنید نیز به شما کمک می کند.

 

۲- عدم تحقیق در مورد گروه هدف خود

قبل از شروع به تهیه مطالب، باید مطمئن شوید که موضوع برای گروه هدف شما جالب باشد. همچنین، بفهمید که آنها از چه درجه ای از پیچیدگی موضوع و مطالب استقبال می کنند، به چه سطحی از جزئیات وارد شوید که برای مخاطب جذاب باشد و چه اقداماتی برای آنها بیشترین ارزش را دارد.

 

۳- عدم پیشرفت

هنگامی که وقت خود را صرف ایجاد یک وبینار با کیفیت می کنید، ممکن است در دام این فکر بیفتید که این امر به خودی خود باعث جذب افراد خواهد شد!

خوب ، هیچ چیز فراتر از حقیقت نیست.

شما باید از طریق طراحی تبلیغات به روش های مختلف و با شفافیت تمام در مورد موضوعات مورد بحث در وبینار، با گروه هدف خود ارتباط برقرار کنید. بسته به اینکه می خواهید با چه کسی ارتباط برقرار کنید، باید کانال های مختلفی را در نظر بگیرید.

محبوب ترین آنها ، بدون شک در ایران کانال ها و رسانه های اجتماعی هستند. افرادی که به یک موضوع خاص علاقه مند هستند در آن کانال عضو هستند و شما با تبلیغ هدفمند در آنجا می توانید به صورت مستقیم با آن ها ارتباط برقرار کنید.

 

۴- استفاده نکردن از پتانسیل کامل در وبینار

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، وبینارها امکانات زیادی را ایجاد می کنند. اما این نقش شماست که از توانایی بالقوه آنها نهایت استفاده را ببرید. خب می پرسید چگونه؟

نکته مهم، وبینار شما باید با استراتژی محتوای شما مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، می توانید یک سری مقاله در مورد یک موضوع مشخص تهیه کنید و سپس برخی از مهمانان ویژه را دعوت کنید تا نکات عملی را براساس تجربیات خود به اشتراک بگذارند.

هدف اصلی خود را برای برگزاری وبینار در نظر بگیرید. اگر می خواهید فروش را بالا ببرید، باید در وبسایت شما شاخص لندینگ پیج یا صفحه فرود طراحی و ساخته شود و همچنین شرکت کنندگان خود را به این کار نیز تشویق کنید.

 

۵- متن زیاد در یک اسلاید

قرار دادن همه (یا اکثریت) محتوایی که می خواهید روی اسلایدها بیان کنید یکی از رایج ترین اشتباهات وبینار است. قرار دادن تمام متن سخنرانی های خود در روی اسلاید های پاور پوینت یا سایر اسلاید های نمایشی، دامی است که ما اغلب در آن گرفتار می شویم.

در این گونه موارد، شما شرکت کنندگان خود را مجبور خواهید کرد تا تصمیم بگیرند که آیا آنها به ارائه شما گوش دهند یا اینکه متن و محتوای اسلاید ها را مطالعه کنند. در هر دو صورت شرکت کنندگان تمرکز لازم در وبینار را نخواهند داشت.

 

۶- موقعیت عجیب دوربین

این نکته در لیست بزرگترین اشتباهات وبینار ممکن است تعجب آور باشد، بنابراین اجازه دهید این موضوع را کاملا توضیح دهیم.

 برخلاف جلسات آموزشی یا سخنرانی ها، شما باید با دوربین یا وب کم، نحوه نمایش و تصویر خود را در هنگام برگزاری وبینار بررسی کنید. به طور معمول، نحوه جایگذاری دوربین در لپ تاپ، زیر سر شما قرار دارد و رو به بالا است. بهتر است لپ تاب خود را بلند کنید تا دوربین در سطح چشم شما باشد و آن را عمود بر سطح تنظیم کنید. به این ترتیب چهره شما در یک زاویه ظاهر نمی شود و بسیار حرفه ای تر به نظر می رسید.

 

۷- اجرای خشک و بی روح در وبینار

قبل از برگزاری وبینار حتما باید مطالبی را که آماده کرده اید، حداقل یک بار ارائه دهید و نحوه ارائه خود را بررسی کنید. حتی اگر احساس کنید که وقت خود را تلف می کنید، اما باید اینکار را انجام دهید. زیرا قادر خواهید بود نقاط ضعف خود را بیابید.

 لحظه هایی که باید سکوت کنید تا نظرات کاربران خود را بپرسید یا مطالبی که باید بیشتر تمرکز کنید، همه را باید از قبل تمرین کنید. این کار باعث می شود میزان استرس خود را در حین برگزاری وبینار کم کنید.

بررسی فنی نیز به همان اندازه مهم است. همه تجهیزات و نرم افزار خود را قبل از شروع وبینار حتی در زمان ارائه تست مطالب نیز باید چک کنید.

مطمئناً شما قادر نخواهید بود تمام موارد و مشکلات فنی را حذف کنید یا از قبل مطمئن باشید که همه شرکت کنندگان شما می توانند وبینار را بدون مشکل مشاهده کنند. هنوز هم باید یک بررسی فنی قبلی انجام دهید، که به شما اطمینان دهد که اسلایدهای محتواها درست هستند و یا اینکه از اتصال پایدار و مطمئن اینترنت برخوردار هستید.

 

۸- مشارکت مخاطبان سخت است

وقتی یک وبینار جذاب را برنامه ریزی می کنید، باید اطمینان حاصل کنید که ارتباطات از هر دو طرف جریان دارد. اولین مسئله ای که باید در مورد آن فکر کنید ساختار وبینار شماست. در حین برگزاری وبینار باید بعضی اوقات مکث کنید تا توجه شنوندگان را جلب کنید و یا آنها را ترغیب به صحبت کنید.

مورد دیگری که باید تهیه کنید داشتن ابزار مناسب است. هنگام انتخاب بستر و پلتفرم مناسب برای برگزاری وبینار خود، مطمئن شوید که گزینه هایی مانند گفتگوی عمومی و یا گفتگوی خصوصی در تنظیمات نرم افزار وبینار وجود داشته باشد. به این ترتیب، شرکت کنندگان شما از پرسیدن سوال یا پاسخ دادن به شما احساس راحتی بیشتری خواهند داشت.

آسان سمینار دارای ویژگی های مختلفی است که به شما امکان می دهد به راحتی مخاطبان به صورت عمومی و خصوصی با شما و با یکدیگرگفتگو کنند. یکی از جالب ترین گزینه ها تخته سفید آنلاین است. شما می توانید ایده های خود را به روشی تعاملی بیشتر توضیح دهید و وبینار را برای شرکت کنندگان خود جالب تر کنید.

 

۹- عدم طراحی بنر و محتوا برای وبینار

در میان بزرگترین اشتباهات در وبینار ، این اشتباه می تواند بیشترین تأثیر را در برداشت شرکت کنندگان شما داشته باشد. هنگامی که شرکت کنندگان شما وبینار شما را ارزیابی می کنند، هم طرح وبینار و هم محتوای توضیحات وبینار را مطالعه می کنند. طرح و پوستر وبینار باید جذاب و شامل نکاتی مثل عنوان و نام مدرس و تاریخ و زمان برگذاری و ... باشد.

شما باید هم در مورد مطالبی که میخواهید ارائه دهید، در محتوای توضیحات وبینار به آن اشاره کنید و هم در مورد نحوه ارائه، تمرین و تکرار کنید.  وقتی فاقد هر یک از این عناصر مهم باشید، ممکن است وبینار شما یک فاجعه باشد.

 

۱۰- قالب ارائه یکنواخت

اطمینان حاصل کنید که قالب های مختلفی را برای درک مطالب ارائه کرده اید. برخی از افراد ترجیح می دهند که بخوانند و بنابراین آنها یک محتوای شامل توضیحات جامع می خواهند، در حالی که دیگران دوست دارند آنچه را که گفته می شود گوش دهند و تجزیه و تحلیل کنند.

همچنین یک گروه یادداشت برداری و همچنین گروه های دیگری که انتظار دارند پس از آن به برخی از مطالب دسترسی داشته باشند. بنابراین سعی کنید نحوه ارائه مطالب را به صورت متنوع و با نیازهای مختلف در دسترس مخاطبان قراردهید.

 

۱۱- رعایت نکردن بازه های زمانی مشخص

هنگامی که وبینار خود را برنامه ریزی می کنید، معمولاً مدت زمان مشخصی را تعیین می کنید و این را به مخاطبان خود منتقل می کنید. رعایت نکردن برنامه، خواه به دلیل مشکلات فنی یا ضعف برنامه ریزی، بی احترامی به مخاطب و وقت اوست.

به همین دلیل است که باید وبینار خود و محتوای آن را برنامه ریزی کنید تا بتوانید آن را با زمان باقی مانده تنظیم کنید.

 

۱۲- عدم ضبط وبینار

ضبط وبینار، مزایای زیادی به همراه دارد. ابتدا می توانید آن را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. هم برای کسانی که در وبینار شما شرکت کرده اند و هم افرادی که نتوانسته اند شرکت کنند. همچنین، بعداً می توانید برای موارد مختلف مورد استفاده مجدد قرار دهید.

یکی از مزیت های مهم این است که، پس از تجزیه و تحلیل بازپخش وبینار خود، می توانید اشتباهات وبینار و نحوه ارائه خود را شناسایی کرده و مورد بررسی قرار دهید و استراتژی خود را برای آینده بهبود ببخشید.

 

۱۳- عدم تحلیل وبینار

هدف از اجرای وبینار را به خاطر بیاورید. خوب، تا زمانی که معیار و سنجشی را از وبینار خود، مورد نظر قرار ندهید یکی از بزرگترین اشتباهات وبینار را انجام می دهید. مهمترین معیار و سنجش بعد از اجرای وبینار، بدست آوردن اطلاعات خام و یا انواع داده است که با بررسی و تحلیل روی این داده ها بتوانید برای آینده برنامه ریزی کنید. بنابراین باید از پلتفرم و نرم افزاری استفاده کنید که انواع داده های مفید را در اختیار شما قرار دهد.

اگر می خواهید یک روش آسان برای بدست آوردن اطلاعات در اختیار داشته باشید، از نرم افزار و ابزار مناسب برای برگزاری وبینار استفاده کنید. این به شما کمک می کند روند کار را ساده کنید و از بررسی دستی خسته کننده و تهیه گزارش جلوگیری کنید.

 به عنوان مثال پلتفرم وبینار آسان سمینار، انواع اطلاعاتی را درباره تعداد شرکت کنندگان در وبینار شما همراه با شماره تماس های آنها و... را در اختیار شما قرار می دهد تا به راحتی بتوانید از این اطلاعات برای وبینارهای بعدی خود استفاده کنید.

 

نتیجه گیری

آیا بزرگترین اشتباهات وبینار را که در بالا ذکر کردیم مرتکب شده اید؟ پس از آن چگونه با آنها برخورد کردید؟ می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین صفحه برای ما ارسال کنید. روش ها و راهکارهای دیگر را می توانید در صفحه لینکدین و یا اینستاگرام آسان سمینار مشاهده فرمایید.

۰
۸
برچسب ها
دیدگاه ها
اولین نفری باشید که نظر می دهد!
جهت ارسال نظر باید ابتدا وارد سایت شوید