درحال بارگذاری...
درحال بارگذاری...

نکات و آداب وبینار و ویدئو کنفرانس

۶
تیم تولید محتواتیم تولید محتوا
۱۴۰۰-۰۵-۰۵
زمان مورد نیاز برای مطالعه:
۱۰ دقیقه
نکات و آداب وبینار و ویدئو کنفرانس

چگونه آداب برگزاری وبینار و ویدئو کنفرانس را رعات کنیم؟

 

پیش از این، جلسات، در صورت وقوع اتفاقات پیش بینی نشده به حالت تعلیق در می آمدند یا لغو می شدند، و اکنون شرایط فعلی با وجود اپیدمی کرونا تا حد زیادی باعث عدم برگزاری جلسات به صورت حضوری شده است. اما اکنون پیشرفت در فناوری ما را قادر می سازد تا جلسات را بصورت آنلاین برگزار کنیم. جلسات یا سمینارهای آنلاین تحت عنوان وبینار شناخته می شوند و بسترهای مختلفی وجود دارد که این سمینارهای آنلاین را در اینترنت برگزار می کنند.

بیشتر وبینارها به صورت یک کنفرانس صوتی برگزار می شوند، اما کنفرانس های ویدیویی، هم صوتی و هم تصویری برگذار می شوند. نکته مهم این است که در انواع کنفرانس ها و وبینارها اصول و قوانین خاصی باید رعایت شود که اصطلاحا به آن ها آداب وبینار گفته می شود.

همانطور که آداب سمینار داریم، به همین ترتیب آداب وبینار و همچنین آداب کنفرانس ویدیویی هم برای مجریان و هم برای شرکت کنندگان داریم. به عنوان مجری یا شرکت کننده باید از قوانین و مقررات پیروی کرده و آداب وبینار را رعایت کنید. 

 

نکات عمومی آداب وبینار

ابتدا در مورد نکات عمومی آداب وبینار و سپس نکات آداب کنفرانس های ویدیویی صحبت خواهیم کرد. چه به عنوان مجری و چه به عنوان یک شرکت کننده، این قوانین کلی را باید رعایت کنید:

 

از سر و صدا خودداری کنید.

سر و صدا موج صوتی نسبتاً ناخوشایندی است، به ویژه هنگام شرکت در یک وبینار. سرو صدای زیاد باعث ایجاد حواس پرتی برای مجری یا شرکت کنندگان خواهد بود. که در نتیجه به یک خاطره تلخ برای شرکت کنندگان تبدیل می شود. هنگامی که برای یک وبینار آماده می شوید ، خود را در یک محیط ساکت و آرام قرار دهید.

دیر نکنید.

اکثر مردم احساس می کنند که چون این یک نشست آنلاین است بنابراین هر وقت که بخواهند می توانند وارد کلاس شده و ارتباط برقرار کنند و... این اشتباه است! به عنوان یک مجری یا شرکت کننده خوب است که وقت خود را تنظیم کنید و به موقع وارد جلسات شده تا از تأخیر جلوگیری کنید.

 

خوب لباس بپوشید

لباس مناسب و رسمی بپوشید. مخصوصاً اگر یک کنفرانس ویدیویی داشته باشید. فقط به این دلیل که وبینارها  آنلاین هستند، نمی توانید به هر طریقی لباس بپوشید. از خود بپرسید، "اگر این یک سمینار زنده بود، آیا راحت می توانستم اینگونه لباس بپوشم؟" اگر نه ، پس لباس رسمی و مناسب جلسه بپوشید.

 

طرز نشستن

اگر وبینار خود را ضبط می کنید و قصد تهیه یک فیلم از وبینار خود را دارید. تمام نکات ریز و درشت را رعایت کنید تا یک وبینار عالی را ارائه دهید. شاید بسیاری از مسائل ساده و جزئی به نظر برسند اما رعایت این نکات باعث می شود وبینار شما تبدیل به یک وبینار موفق شود. از جمله اینکه در یک صندلی مناسب سخنرانی و راحت بنشینید تا در طول وبینار یا تا پایان وبینار احساس خستگی و کمر درد نکنید.

از نشستن در جاهای شلوغ و پر سر و صدا که آلودگی صوتی ایجاد می کنند و یا از نشستن در کنار پنجره که باعث انعکاس نور به صفحه مانیتور می شود، پرهیز کنید.

 

آداب و کنفرانس وبینار و کنفرانس ویدیویی برای مجریان

  • قبل از شروع، هر آنچه را که استفاده خواهید کرد آزمایش کنید و همه جزئیات را بررسی کنید. از موقعیت مکانی خود گرفته تا اتصال اینترنت، وضوح صدا و تصویر و... را دقیق بررسی کنید. ریسک نکنید و برای بررسی و چک کردن تجهیزات مورد نیاز خود وقت بگذارید.

  • همیشه از هدست استفاده کنید زیرا باعث می شود کیفیت صدای بهتری را برای بینندگان فراهم کنید.

  • تماس چشمی نقطه قوت شما و بینندگان است و شرکت کنندگان احساس می کنند که در یک جلسه حضوری هستند. پس یادتان باشد که به وب کم خود نگاه کنید همچنین از زبان بدن نیز در سخنرانی های خود استفاده کنید.

  • شروع وبینار بسیار مهم است. سعی کنید یک شروع هیجان انگیز را برای مخاطبان ایجاد کنید تا انرژی مثبت از شما دریافت کنند. تا پایان وبینار نیز این انرژی را حفظ کنید. به صورت رسا و صریح صحبت کنید و از تندگویی بپرهیزید. هنگام مطرح کردن سوال، قبل از پاسخ، چند بار سوال را تکرار کنید و منتظر جواب از مخاطبان باشید به این ترتیب هم ان ها را وادار به تعامل می کنید و هم از طرز تفکر آن ها اگاه می شوید.

  • سعی کنید جذاب باشید، حتی وقتی صحبت نمی کنید. این مهم با رعایت نکاتی که در آداب عمومی وبینار در مطالب بالا گفته شد میسر می شود.

آداب همایش وبینار و کنفرانس ویدیویی برای شرکت کنندگان

از ایجاد نویز در هنگام برگزاری وبینار جلوگیری کنید

 هرچه نویز کمتر باشد کیفیت کل جلسه بالا خواهد رفت و شما صدای سخنران را بهتر خواهید شنید.  در صورت لزوم، میکروفن خود را قطع کنید و در حالت شنونده تنظیم کنید، تا نویز زمینه ای را که باعث انحراف می شود حذف کنید. برای اعمال این تنظیمات می توانید مقاله مدیریت کلاس با بیگ بلو باتن را مطالعه فرمایید یا به صفحه آموزش آسان سمینار مراجعه فرمایید.

نحوه پرسش و پاسخ در وبینار آنلاین

هنگام صحبت کردن مجری یا سخنران، اگر سوالی دارید در قسمت پرسش و پاسخ یا گفتگوی عمومی سوالات خود را مطرح کنید. هرگز به صورت ناگهانی و بدون اجازه با میکروفن سوال نپرسید مگر اینکه مدرس یا سخنران این اجازه را به شما بدهد.

اگر احساس می کنید سوال شما ضروری و فوری است ، سعی کنید از قسمت تنظیمات با کلیک روی آیکون "بلند کردن دست" اجازه صحبت را از سخنران گرفته و سوال خود را به صورت صوتی مطرح نمایید. از این امکانات نیز در پلتفرم آموزش آنلاین آسان سمینار می توانید استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات در برگزاری وبینار

اگر میزبان از شما درخواست کند، پس از پایان وبینار بازخورد دهید نظرات و پیشنهادات خود را در موارد مختلف از جمله موضوع وبینار و مسایل تحلیل شده حتما مطرح نمایید. این باعث پیشرفت و بهبود وبینار های بعدی خواهد شد. نکته مهم دیگر نیز سعی کنید در طول برگزاری وبینار از نکات مهم یادداشت برداری کنید.

 

نتیجه گیری

به یاد داشته باشید که وبینارها به مانند یک خیابان دو طرفه هستند و همه این اقدامات می توانند وبینار و کنفرانس ویدئویی سازنده و لذت بخشی را برای همه ایجاد کند.  بنابراین آن ها را به دقت مطالعه کرده و مورد استفاده قرار دهید تا بتوانید به عنوان یک شخص متمدن و متشخص در وبینار ها حضور یافته یا سخنرانی کنید.

تیم آسان سمینار برای بهبود کیفیت اجرای وبینار های شما، بستر مناسب و راحتی را فراهم نموده است تا هم شرکت کنندگان بدون مشکل در کلاس آنلاین حضور یابند و هم شما به عنوان برگزار کننده وبینار، با آرامش خاطر از ارائه و پیشرفت خود لذت ببرید. در صورت رضایت از این مقاله، لطفا نظرات و پیشنهادات خود را برای ما از طریق صفحات مجازی لینکدین یا اینستاگرام و یا به صورت کامنت در انتهای این مقاله، ارسال فرمایید.

 

۰
۶
برچسب ها
دیدگاه ها
اولین نفری باشید که نظر می دهد!
جهت ارسال نظر باید ابتدا وارد سایت شوید