درحال بارگذاری...
درحال بارگذاری...

پیش بینی ها در مورد وضعیت کرونا که بر بازگشایی مدارس تاثیر دارد

۷
تیم تولید محتواتیم تولید محتوا
۱۴۰۰-۰۳-۲۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه:
۵ دقیقه
پیش بینی ها در مورد وضعیت کرونا که بر بازگشایی مدارس تاثیر دارد

وضعیت بازگشایی مدارس سال تحصیلی ۱۴۰۰

با اتمام امتحانات دانش آموزان و فرا رسیدن زمان ثبت نام مدارس برای سال تحصیلی 1400-1401 این سوال برای والدین پیش می آید که آیا امسال مدارس بصورت حضوری برگزار خواهد شد یا مانند دو سال گذشته کلاس ها بصورت مجازی برگزار می شوند. در این مقاله قصد داریم تا با استفاده از اخبار و اتفاقاتی که در روزهای اخیر در کشور اتفاق افتاده است، تحلیلی بر وضعیت بازگشایی مدارس امسال داشته باشیم.

برای اینکه بتوانیم پیش بینی و تحلیل دقیقی از وضعیت بازگشایی مدارس در سال 1400 داشته باشیم باید از چند منظر وضعیت شیوع کرونا و برنامه ریزی برای واکسیناسیون را مورد بررسی قرار دهیم. پیشنهاد می کنیم برای دریافت اطلاعات بیشتر مقاله تحلیلی "پیش بینی شروع مدارس سال تحصیلی 1400-1401" را بررسی فرمایید.

 

زمان واکسیناسیون معلمان و دانش آموزان

یکی از عوامل مهم برای شروع کلاس های درس بصورت حضوری، واکسیناسیون تمام معلمان در مقاطع دبستان و دبیرستان است. به گزارش خبرگزاری ایسنا و به نقل از دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، "اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکنون واکسینه شده‌اند و برنامه ریزی برای واکسیناسیون سایر اساتید سایر دانشگاه ‌ها هم انجام می‌شود. معلم‌ها نیز در فاز سوم واکسیناسیون کرونا قرار دارند و در مرداد ماه واکسینه خواهند شد". اما آیا واکسیناسیون معلمان برای بازگشایی مدارس کافی است؟

در این میان واکسیناسیون معلمان مدارس غیرانتفاعی و تمامی دست اندرکاران مدارس اعم از راننده سرویس نیز در دستور کار قرار گرفته است. اطلاعات معلمان مدارس غیردولتی با توجه به سازمان مدارس غیردولتی، موجود است و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

بازگشایی مدارس با سویه جدید کرونای دلتا

با شیوع ویروس کرونای هندی موسوم به کرونای دلتا، که بیشتر جوانان و نوجوانان را تحت الشعاع قرار داده است، نگرانی ها برای بازگشایی مدارس 1400 دوچندان شده است. با این حال در دستور کار وزارت بهداشت، واکسیناسیون دانش آموزان مطرح نیست و شرایط حضور دانش آموزان در مدرسه همچنان بر پایه پروتکل های بهداشتی و واکسیناسیون فرهنگیان و دست اندرکاران مدارس استوار است.

 

اظهارات دکتر سیما سادات لاری درباره واکسیناسیون دانش آموزان

دکتر سیما سادات لاری درباره برنامه وزارت بهداشت برای واکسیناسیون دانش آموزان نیز گفت: "در مورد واکسیناسیون دانش آموزان نیز در حال حاضر واکسن تایید شده برای سن کمتر از ۱۸ سال در کشور موجود نیست و فعلا برنامه‌ای در زمینه واکسیناسیون دانش آموزان وجود ندارد. در سایر کشورها نیز کودکان معمولا جامعه هدف تزریق واکسن کرونا نبوده‌اند. البته در برخی کشورها تزریق یکی از انواع واکسن‌های کرونا به گروهی از کودکان آغاز شده که هنوز نتایج آن منتشر نشده است."

در نتیجه حتی اگر تمام معلمان هم طبق برنامه وزارت بهداشت واکسینه شوند، همچنان ابهام درباره سلامت و ایمنی دانش آموزان در صورت حضور در کلاس های درس وجود دارد. 

 

به کارگیری آموزش های مجازی در سال تحصیلی جدید

اگر چه برخلاف مدارس شهری، بیشتر مدارس روستایی و عشایری در ایام کرونا از آموزش حضوری بهره مند شده اند اما در کنار آموزش حضوری، آموزش مجازی نیز تاثیر بسزایی داشته است. و بنا به اظهارات مدیر کل توسعه عدالت آموزشی در ایام پسا کرونا نیز آموزش مجازی را کنار نخواهیم گذاشت.

در این راستا تمامی دست اندرکاران که در بهبود شیوه آموزش مجازی و آموزش آنلاین دخیل هستند، بیش از پیش باید در ارتقای کیفیت این مهم بکوشند.

 

مصونیت جمعی

مصونیت جمعی زمانی اتفاق می افتد که حدودا ۸۰ درصد مردم در کشور واکسینه شده باشند و زنجیره انتقال ویروس در کشور قطع شده باشد. تا خرداد ماه ۱۴۰۰ حدودا فقط ۳ درصد از مردم کشور واکسینه شده اند و اکنون که کمتر از ۱ ماه برای بازگشایی مدارس زمان باقی است کمتر از ۴.۵ میلیون نفر دست کم یک دوز واکسن را زده اند. در نتیجه تا مصونیت جمعی راه درازی پیش رو باقیست.

 

سناریو های مختلف برای شروع مدارس 1400

 

۵ احتمال و پیش بینی برای شروع مدارس 1400 وجود دارد:

۱- برقراری شرایط عادی و رسیدن به مصونیت جمعی برای بازگشایی کامل مدارس و حضور جمعی دانش آموزان در مدارس که بسیار غیرمحتمل است.

۲- شرایط حضور در مدارس با محدودیت های خاصی همراه باشد از جمله اینکه زمان های حضور در مدارس کوتاه شود و با ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی باشد. این سناریو محتمل است اما والدین دانش آموزان بنابه شرایط اوج گیری ویروس دلتا کرونا با حضور فرزندانشان در مدارس مخالف هستند.

۳- سناریو سوم بر ترکیبی بودن آموزش های حضوری و آنلاین است. طوری که زمان های حضور در مدارس کوتاه باشد. اجرای این امر مستلزم واکسیناسیون معلمان و تمام دست اندرکاران مدارس می باشد.

با وجود قول واکسیناسیون معلمان از آغاز مرداد ماه 1400، اکنون که در نیمه مرداد ماه به سر می بریم بیش از نیمی از معلمان هنوز در صف واکسیناسیون هستند. تزریق فاز دوم واکسن نیز بنا به نوع واکسن تعیین شده از سوی دولت، به آبان ماه 1400 موکول خواهد شد. اینکه آیا با تزریق فاز اولیه واکسن، معلمان و دست اندرکاران مدارس مصون می شوند یا خیر جای بحث و گفتگو دارد...

۴- بازگشایی مدارس متناسب با شرایط استان ها براساس رنگ بندی باشد. این سناریو نیز به تحلیل مفصل نیازمند است. شرایط رنگ بندی در طی هفته های متفاوت ممکن است تغییر کند. با اجرای این سناریو برنامه های آموزشی مدارس نیز مدام در حال تغییر خواهند بود...

۵- سناریو آخر مبنی بر آموزش آنلاین و بدون آموزش حضوری است. برای اجرای این سناریو، مدارس نیازمند تحقیق و مطالعه بر روی پلتفرم های آموزشی آنلاین هستند. برای مطالعه بیشتر در این مورد می توانید مقاله انواع پلتفرم آموزش آنلاین را مطالعه فرمایید.

 

بدون دسترسی و رسیدن به استاندارد‌های تدوین شده، مدارس به صورت حضوری باز نخواهد شد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش تهران، حسن محمدی درخصوص عدم فراهم شدن استاندار های لازم برای بازگشایی مدارس 1400 خبر داد و در پاسخ به پرسش آیا مدارس امسال بازگشایی می شوند یا خیر افزود بدون رسیدن به استاندارد های لازم برای بازگشایی مدارس، نمی توانیم آموزش حضوری را داشته باشیم.

با توجه به سویه های جدید ویروس کرونا ممکن است برخی والدین راضی نباشند که فرزندانشان به مدارس بروند. در این خصوص نیز در کنار شبکه شاد، آموزش تلویزیونی نیز خواهیم داشت تا به بهبود فرآیند آموزش کمک کند.

 

برنامه زمانبندی واکسیناسیون کشوری

 

بنا به گزارش اعلام شده از سوی وزارت بهداشت واکسیناسیون در 4 فاز انجام می گیرد.

 

فاز اول (زمستان ۱۳۹۹)

این فاز شامل کارکنان بهداشت و درمان خط اول مواجهه با بیماری کرونا بوده و براورد تقریبی از تعداد آنها ۰.۷ میلیون نفر است. بعد از آن افراد بسیار پر خطر شامل سالمندان در مراکز نگهداری، مراکز معلولین جسمی و حرکتی، جانبازان که براورد جمعیت آنها ۶۰۰ هزار نفر است.

 

فاز دوم (بهار و تیر ۱۴۰۰)

این فاز شامل افراد مسن بالای ۶۵ سال بوده که براورد جمعیت آنها ۶ میلیون نفر است. همچنین افراد ۶۴-۱۶ ساله دارای حداقل یک بیماری زمینه ای که براورد جمعیت آنها نیز ۶ میلیون نفر است.

 

فاز سوم (مرداد تا آذر ۱۴۰۰)

شامل افراد ساکن در مراکز تجمعی که براورد جمعیت آنها دو میلیون نفر است، افراد ۵۵ تا ۶۴ سال بدون بیماری زمینه ای دارای براورد جمعیتی پنج میلیون نفری و افراد در مشاغل و خدمات ضروری شامل آن دسته از کارکنان نظام سلامت که در خط اول مواجهه نیستند که شامل براورد جمعیتی ۱۲ میلیون نفری می‌شوند.

 

فاز چهارم (زمستان ۱۴۰۰) شامل عموم مردم.

با اتمام فاز ۲ (پوشش ۱۳.۳ میلیون نفر)، به هدف اولیه که کاهش مرگ و میر است خواهیم رسید و با توجه به تابلوی بیماری در ۱۰ ماه گذشته کشور، از مرگ و میر بیماری به میزان ۶۰ الی ۷۰ درصد کاسته خواهد شد، اما همچنان در معرض طغیان‌های بیماری و مشکلات اقتصادی اجتماعی بهداشتی ناشی از کرونا ویروس خواهیم بود که طبق استاندارد سازمان جهانی بهداشت، با اتلاف ۱۰ درصد از واکسن، تعداد مورد نیاز ۲۹.۵ میلیون دوز واکسن نیاز است.

با توجه به این گزارش تا زمستان ۱۴۰۰ نمی توانیم انتظار داشته باشیم که اکثریت مردم واکسینه شده و به مصونیت جمعی رسیده باشند.

 

 تصمیمات دولت سیزدهم درباره بازگشایی مدارس

بعد از برگزاری انتخابات 1400 و روی کار آمدن دولت جدید ممکن است که رویکرد دولت در رابطه با بازگشایی مدارس در سال 1400 تغییر کند. اما با توجه به شرایط فعلیکه کمتر از ۴.۵ میلیون نفر دست کم یک دوز واکسن را زده اند و هنوز قشر عظیمی از مردم واکسینه نشده اند. بعید است تا زمان بازگشایی مدارس جامعه به مصونیت جمعی رسیده باشد و نگرش دولت جدید در این مورد دچار تغییر شود.

 

نگرانی والدین از حضور دانش آموزان در مدرسه

در صورت بازگشایی مدارس در سال 1400 و حضور دانش آموزان در کلاس چه بصورت مداوم و دائمی و چه بصورت ساعتی، مشکلات و نگرانی هایی برای والدین دانش آموزان ایجاد می شود. اولین نگرانی نبود آموزش های لازم برای کودکان است. یکی از مشکلات اساسی این است که کودکان درک درستی از رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک ندارند در نتیجه انتقال بیماری بین کودکان به راحتی ممکن است انجام گیرد و این باعث نگرانی در بین والدین می شود.

 

 

احتمال برگزاری کلاس ها به صورت غیرحضوری

در صورت بازگشایی مدارس بصورت موقت نیز مشکلات دیگری گریبان گیر والدین خواهد شد، برای مثال والدینی که هر دو شاغل و کارمند هستند دچار مشکلات زیادی در رفت و آمد فرزندانشان می شوند. همچنین این سیاست نمی تواند از زنجیره انتقال کرونا بین دانش آموزان جلوگیری کند و ممکن است مشکلاتی مثل حضور دائم در مدرسه، در این مورد هم برای دانش آموزان و والدین آن ها پیش بیاید.

با توجه به تحلیل ها و اخباری که پیرامون وضعیت واکسیناسیون کرونا و بازگشایی مدارس مطرح می شود و بنا به دلایلی که در این مقاله مطرح شد انتظار می رود که امسال نیز کلاس ها بصورت غیرحضوری برگزار شود. در نتیجه والدین باید در انتخاب مدرسه مورد نظر به امکانات کلاس مجازی مدارس نیز همچنان توجه کنند و به آن اهمیت دهند. دراین راستا تیم مجرب آسان سمینار آمادگی همکاری لازم با مدارس غیرانتفاعی و مراکز آموزشی غیردولتی در سراسر کشور را دارد.

 

 

۰
۷
برچسب ها
دیدگاه ها
اولین نفری باشید که نظر می دهد!
جهت ارسال نظر باید ابتدا وارد سایت شوید