درحال بارگذاری...
درحال بارگذاری...

آیا واکسیناسیون معلمان برای بازگشایی مدارس کافی است؟

۶
تیم تولید محتواتیم تولید محتوا
۱۴۰۰-۰۳-۲۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه:
۵ دقیقه
آیا واکسیناسیون معلمان برای بازگشایی مدارس کافی است؟

آموزش غیرحضوری با وجود واکسیناسیون معلمان

با توجه به سخنان دکتر سیما سادات لاری در مورد زمان واکسیناسیون معلمان  که در رسانه ها و خبر گزاری ها منتشر شده است و با توجه به اهمیت بازگشایی مدارس برای مدیران و مسئولان مراکز آموزشی غیر دولتی و مدارس غیر انتفاعی، بر آن شدیم که پاسخ این سئوال مهم را بدهیم که آیا واکسیناسیون معلمان و اساتید برای بازگشایی مدارس کافی خواهد بود ؟

قطعا خیر. چرا ؟

اگر شما مدیر یا موسس یک مدرسه غیر دولتی یا موسس یک آموزشگاه هستید، بهتر است قبل از مطالعه ادامه این مطلب، مقاله تحلیلی "پیش بینی شروع مدارس 1400" را که تیم آسان سمینار منتشر کرده است، مطالعه بفرمایید.

 

بررسی اظهارات وزیر آموزش و پرورش

اجازه دهید ابتدا به نکات کلیدی که در سخنان خانم دکتر سادات لاری و اظهارات محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش پرورش به آن اشاره شده است  نگاهی بیندازیم :

  • برنامه ریزی برای واکسیناسیون معلمان و اساتید در مرداد ماه تعیین شده است.
  • برای دانش آموزان زیر 18 سال واکسیناسیون انجام نمی گیرد
  • فعلا فقط دانشجویان علوم پزشکی بالینی واکسینه شده اند
  • در صورت رسیدن به مصونیت جمعی بازگشایی مدارس امکان پذیر خواهد بود
  • تصمیم قطعی برای بازگشایی مدارس با ستاد ملی کرونا می باشد

 

برای این که بتوانیم نتیجه گیری منطقی از این گزاره ها انجام دهیم، ابتدا پیشنهاد می کنیم مقاله توضیحی بازگشایی مدارس البته با مصونیت جمعی را مطالعه بفرمایید با مطالعه این مقاله حتما شما نیز متوجه می شوید که احتمال این که با این حجم از واکسیناسیون بتوانیم تا اول مهر به مصونیت جمعی برسیم بسیار پایین است.

 

امکان تعطیلی مدارس با وجود واکسیناسیون معلمان

یکی از سوالات و دغدغه های اولیا این است که با اجرای واکسناسیون معلمان و اساتید، آیا ستاد ملی کرونا می تواند دستور باز گشایی مدارس را صادر کند؟

همانطور که در مقاله بازگشایی مدارس البته با مصونیت جمعی بیان کردیم، شروع مدارس تنها منوط به واکسیناسیون معلمان و اساتید نیست و باید مصونیت جمعی در جامعه حاکم باشد تا خطرشیوع بیماری کرونا فرزندان را تهدید نکند.

و موضوع مهم تر این است که اگر مدارس مهر ماه شروع نشود و یا این که دچار تعطیلی های مکرر در طول سال تحصیلی شود تکلیف چه خواهد بود ؟

واکسیناسیون دانش آموزان و دانشجویان

واکسیناسیون برای دانشجویان علوم پزشکی انجام شده است اما در مورد واکسیناسیون سایر دانشجویان فعلا برنامه ریزی عملیاتی صورت نگرفته است و منوط به تعداد واکسن های وارداتی یا تولیدی است.

در مورد واکسیناسیون دانش آموزان نیز بنا به اظهارات دکتر سیما سادات لاری، هنوز واکسن تاییده شده ای برای سنین زیر 18 سال در کشور وجود ندارد. بنابراین در این مورد هم برنامه ریزی عملیاتی صورت نگرفته است.

تا به اینجای کار از نظر مسئولان فقط معلمان و اساتید در رسیدن به مصونیت جمعی برای بازگشایی مدارس تاثیر گذار هستند. نظر شما در این مورد چیست؟

علاوه بر معلمان، دست اندرکاران مدارس نیز واکسینه می شوند

محسن بیگی در خصوص واکسیناسیون دست اندرکاران، علاوه بر معلمان و اساتید خبر داد که تمامی داده ها و اطلاعات واکسیناسیون در حال بررسی و احصا است. واکسیناسیون جمعت 100 هزار نفری رانندگان سرویس که جزو دست اندرکاران مدارس محسوب می شوند، تا پایان مرداد انجام خواهد شد.

 

شرط فرهنگیان برای بازگشایی مدارس 1400

بازگشایی مدارس از ابتدای مهر انجام می شود. این خبری است که همه دولتمردان به جامعه فرهنگیان و دانش آموزان می دهند.

این روزها دانش آموزان و فرهنگیان در تعطیلات تابستانی هستند اما نگرانی ها در مورد بازگشایی مدارس ادامه دارد. تا همین چند وقت پیش مسئولین آموزش و پرورش در مورد احتمال بازگشایی مدارس سخن می گفتند ولی هم اکنون به صورت قطعی بازگشایی مدارس 1400 را اعلام کرده اند. 

از منظر فرهنگیان و تمامی دست اندرکاران شرط بازگشایی مدارس 1400 تنها منوط به واکسیناسیون سریع و جامع است و تا عملی نشدن این موضوع نمیتوان بازگشایی مدارس را به صورت قطع اعلام کرد. بنابراین مدیران مدارس برای آموزش حضوری و غیر حضوری باید آمادگی های لازم را داشته باشند.

ارائه راهکار بهتر برای مدارس

امیدوار بودن بسیار خوب است ولی اتکا بر احتمالات ضعیف و دست روی دست گذاشتن در شرایط فعلی به هیچ عنوان کار خردمندانه ای نیست راهکار بهتر این است که برای زمانی که ممکن است شرایط آنطور که می خواهیم پیش نرود آماده باشیم.

مدارس غیر دولتی و آموزشگاه های آزاد با چالش هایی مثل هزینه های بالا، شهریه، جلب رضایت اولیا و همکاری معلمان و مربیان و همچنین چالش از دست دادن دانش آموزان در صورتی که آموزش غیر حضوری شود، مواجه هستند. در این زمینه مقاله " 7 راهکار مهم برای مدارس غیرانتفاعی " را مطالعه فرمایید. همینطور رقابت پذیری در دنیای دیجیتال یکی از چالشهای پیش رو است که شاید اهمیت و اثر آن دیده نمی شود.

 تیم آسان سمینار با توجه به تجربه سه ساله ای که در زمینه آموزش آنلاین دارد و با توجه به همکاری نزدیک با مدارس و آموزشگاه ها پیشنهاد می کند که مدیران و موسسان مدارس و آموزشگاه ها و اولیای دانش آموزان پیش بینی ها و تمهیدات لازم را بنمایند و آنچه در توان دارند بکار گیرند تا فرزندان این مملکت بتوانند در شرایط نامساعد و ناخوشایندی که کرونا بر روند تحصیل و آموزش این عزیزان تحمیل کرده است غالب آیند.

 

۰
۶
برچسب ها
دیدگاه ها
اولین نفری باشید که نظر می دهد!
جهت ارسال نظر باید ابتدا وارد سایت شوید