درحال بارگذاری...
درحال بارگذاری...

بازگشایی مدارس امسال البته با وجود مصونیت جمعی

۵
تیم تولید محتواتیم تولید محتوا
۱۴۰۰-۰۳-۱۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه:
۵ دقیقه
بازگشایی مدارس امسال البته با وجود مصونیت جمعی

 شروع مدارس 1400 در صورت مصونیت جمعی

 

با اتمام امتحانات پایانی سال تحصیلی 1400-1399 و آغاز ثبت نام دانش آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف مجددا سوالات و گفتگو ها در مورد بازگشایی مدارس و نحوه آموزش (آموزش حضوری یا آموزش آنلاین) دربین مسئولان مدارس و والدین شکل گرفته است. امسال نیز یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها بازگشایی مدارس با وجود وضعیت بیماری کرونا است. بررسی تحلیلی در مورد بازگشایی مدارس را می توانید در مقاله "پیش بینی شروع مدارس سال تحصیلی 1400-1401" مطالعه فرمایید.

 

شرط مسئولان آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس 1400

طبق بیانات مسئولان آموزش و پرورش در مورد بازگشایی مدارس در سال ۱۴۰۰، مدرسه صرفا مکانی برای آموختن و علم آموزی نیست بلکه مدرسه مکانی برای رشد بلوغ و فرهنگ اجتماعی در دانش آموزان است لذا بازگشایی مدارس برای دانش آموزان لازم و ضروری است اما با توجه به سویه های جدید ویروس کرونا و با توجه به اینکه هنوز تعداد افراد واکسینه شده در کشور به حد مناسبی نرسیده است. لذا رسیدن به مصونیت جمعی را نمی توان پیش بینی کرد و بازگشایی مدارس در این شرایط بدون رسیدن به استاندارد های مدون، عملی نیست. به ناچار آموزش غیرحضوری را در پیش خواهیم داشت.

 

مصونیت جمعی چیست؟

ایمنی جمعی یا مصونیت جمعی (مصونیت جامعه، ایمنی جمعیت یا ایمنی اجتماعی گفته می‌شود) نوعی محافظت غیرمستقیم از بیماری‌های عفونی است که زمانی اتفاق می‌افتد که درصد زیادی از جمعیت در اثر عفونت، از طریق عفونت‌های قبلی یا واکسیناسیون مصون شوند. از این طریق می‌توان از افرادی که مصون نیستند، در مقابل بیماری حفاظت کرد. برنامه زمانبندی واکسیناسیون را می توانید در مقاله "پیش بینی ها در مورد وضعیت کرونا که بر بازگشایی مدارس تاثیر دارد" مشاهده فرمایید.

در واقع اگر بخش اعظمی از افراد جامعه مصون باشند دیگر در انتشار بیماری سهمی ندارند بنابراین به نوعی زنجیره انتقال مختل شده و در نتیجه شیوع بیماری کرونا متوقف شده و یا بسیار کند خواهد شد و کم کم بیماری در آن منطقه ریشه کن می شود.  

 

چه افرادی مصون هستند ؟

افرادی که با بهبودی از وضعیت قبلی توانسته اند سلامتی کامل را بدست آورند و یا از طریق واکسیناسیون کامل احتمال انتقال بیماری را ندارند، مصون هستند. رسیدن به مصونیت جمعی برای برخی افراد جامعه بسیار مهم است زیرا افرادی که به دلایل پزشکی مانند نقص ایمنی یا پایین بودن سیستم ایمنی بدن نمی توانند ایمن شوند برای این گروه، مصونیت جمعی و ایمنی جمعی یک روش بسیار مهم برای حفاظت است. حال سوال این است آیا واکسیناسیون معلمان و اساتید برای بازگشایی مدارس کافی است؟

البته ایمنی جمعی برای همه بیماری‌ها عمل نمی‌کند و فقط در مورد بیماری‌های مسری، که در آن‌ها شیوع بیماری از طریق انتقال از یک به فرد دیگر انجام می شود، عمل می‌کند. به عنوان مثال بیماری کزاز، یک بیماری عفونی است اما مسری نیست، بنابراین ایمنی جمعی در مورد آن عمل نمی‌کند.

 

زمان بازگشایی مدارس از نظر وزارت آموزش و پرورش

طبق بیانات معاون آموزش ابتدایی، وزارت آموزش و پرورش آماده بازگشایی مدارس تحت هر شرایطی است زیرا سطح سواد دانش آموزی جزو اولویت های اصلی این وزارت محسوب می شود همچنین در مورد کشورهایی که از فن آوری و زیر ساخت قابل قبولی در زمینه آموزش آنلاین استفاده می کنند مدارس دوره ابتدایی خود را با حفظ پروتکل های بهداشتی بازگشایی کردند.

نکته ای که در اینجا قابل تامل است این است که آیا در کلاس مدارس این کشور ها نیز جمعیت هر کلاس بالای 25 الی 30 نفر است؟ آیا در مدارس کشور ما نیز به مانند آن ها افزایش تعداد مربیان بابت مراقبت های بهداشتی و حفظ پروتکل های اجتماعی صورت گرفته است؟ آیا هیچ استراتژی و برنامه خاصی برای زنگ های تفریح و شلوغی های سالن های مدرسه ها انجام شده است؟

 

بازگشایی مدارس از نظر ستاد ملی کرونا

ستاد ملی کرونا با صراحت زمان بازگشایی مدارس 1400 را منوط به مصونیت جمعی و واکسیناسیون عمومی می داند. همچنین یکی از اعضای کمیسیون تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرده است تا زمانیکه بیماری کرونا همچنان گریبان گیر افراد جامعه باشد و این وضعیت فروکش نکند هیچ اجباری برای آموزش حضوری در مدارس نیست.

اگر بخش اعظمی از افراد کشور تا قبل از آغاز سال تحصیلی به طور کامل واکسینه شوند در اوایل مهرماه شرایط بازگشایی مدارس فراهم خواهد بود در غیر این صورت آموزش آفلاین (آموزش حضوری) را پیش رو خواهیم داشت.

 

واکسیناسیون افراد زیر ۳۰ سال

طبق برنامه زمانبدی برای واکسیناسیون افراد از طرف ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت برای قشر جوان جامعه که بخش مهمی از اقتصاد کشور را در دست دارند و همیشه در حال تکاپو و رفت و آمد هستند، فصل پاییز و زمستان سال ۱۴۰۰ واکسیناسیون انجام خواهد شد. البته این در صورتی است که طبق برنامه زمانبندی، انجام واکسیناسیون صورت گیرد. که تا کنون روند عملیاتی این برنامه ریزی بسیار کند بوده است.

 

نگرانی از آخرین خبرها برای رسیدن به مصونیت جمعی

تا امروز امیدوار بودیم با وجود واکسیناسیون و عفونت های قبلی کم کم به سوی مصونیت جمعی پیش خواهیم رفت و سال 1400 پایان کرونا خواهد بود تا بتوان بدون نگرانی بازگشایی مدارس را اعلام کرد. اما نتایج آخرین آزمایشات روی واکسن کرونا علی الرغم تصور عموم نشان داده است که ظهور سویه جدید از ویروس کرونا، هم بر افراد واکسینه شده و هم بر افرادی که پیش از این مبتلا شده اند تاثیر می گذارد. متاسفانه کرونا ویروس هر دم رخ جدیدی از خود نشان میدهد که نگرانی ها را در رسیدن به مصونیت جمعی دو چندان کرده است.

 

نسخه واحد برای بازگشایی مدارس نداریم

علت عدم توانایی برای پیش بینی بازگشایی مدارس این است که نسخه واحدی برای بازگشایی مدارس ۱۴۰۰ وجود ندارد. مدیر کل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، دستورالعمل هایی که توسط حوزه سلامت تنظیم می شود و مدارس و مسئولین مدارس باید خود را با آن مطابقت دهند، ملاک بازگشایی مدارس اعلام کرده است.

 

آیا مدارس در مهر ماه ۱۴۰۰ بازگشایی می شوند؟

با نزدیک شدن به فصل پاییز و مهرماه و پیش بینی های نادرست دولت دوازدهم برای رسیدن به مصونیت جمعی قبل از بازگشایی مدارس، باز هم نگرانی های والدین برای حضور فرزندانشان در مدارس اوج گرفته است.

با تایید تاثیر واکسن فایزر بر نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله آمریکا و کانادا، سرعت مهار همه گیری در این دو کشور افزایش یافته است. در این راستا رسیدن به مصونیت جمعی و ادامه آموزش به صورت حضوری افزایش یافته است. حتی واکسن سینوفارم تا سن 3 سالگی نیز در برخی کشور ها تایید گردیده است. در این راستا ایران همچنان منتظر اعلام نتایج از سوی سازمان جهانی بهداشت و این کشور ها می باشد.

در ایران اکنون واکسیناسیون معلمان اجام شده است که فاز دوم تزریق این نوع واکسن نیز به آبان ماه موکول خواهد شد. آیا واکسیناسیون معلمان برای رسیدن به مصونیت جمعی برای شروع مدارس کافی است؟ این در حالی است که روند تزریق واکسن نیز نسبت به سایر کشور ها سرعت قابل قبولی ندارد.

 

احتمال بازگشایی مدارس از اواسط آبان ماه ۱۴۰۰

با توجه به اینکه کم کم به آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نزدیک میشویم، نگرانی ها  در مورد نحوه برگزاری کلاس ها بیشتر شده است.اگرچه هنوز تصمیم گیری پیرامون بازگشایی مدارس به صورت حضوری یا غیر حضوری نهایی نشده اما ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت آموزش و پرورش تمام سعی شان بر این است که شرایط مناسب جهت  یک سال تحصیلی سلامت و ایمن برای معلمان و دانش آموزان فراهم کنند. این امر منوط به فراهم شدن تمهیدات لازم از جمله واکسیناسیون عمومی است.

به نقل از علیرضا کمرئی  معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش: احتمال بازگشایی حضوری مدارس از آبان ماه به صورت تدریجی و همچنین با کسب اطمینان از سلامت دانش آموزان خواهد بود.

همچنین کمرئی روز شنبه دریک گفت و گوی خبری درباره بازگشایی مدارس افزود: شروع فعالیت آموزشی مدارس از اول مهر به احتمال  بسیار زیاد به صورت غیر حضوری خواهد بود.

 

با این حال آیا باز هم خانواده ها به وعده های ستاد ملی کرونا و وزارت آموزش و پرورش اعتماد می کنند که فرزندان خود را برای بازگشایی مدارس آماده کنند؟ آیا پاندمی کرونا بازهم اوج خواهد گرفت؟ یا اینکه بهتر نیست وزارت آموزش و پرورش با فکر زیر ساخت مناسب تر و با کیفیت تری برای آموزش آنلاین به استقبال مهرماه برود؟

در این راستا پلتفرم آموزش آنلاین آسان سمینار آماده مدیریت و برگذاری کلاس های آنلاین با کیفیت عالی و ارائه تمامی امکانات آموزشی برای مدارس غیر انتفاعی و مراکز آموزشی غیردولتی در سراسر کشور می باشد. تاکنون تیم پشتیبانی و مشاوره آسان سمینار با آموزش و راهنمایی کامل به کادر مدارس و معاونین اجرایی در برگذاری کلاس های آنلاین بسیار موفق بوده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با تیم مشاوره آسان سمینار از طریق لینک ارتباط برقرار نمایید. لذا تیم آسان سمینار آماده پاسخگویی به تمام سوالات و مشکلات شما می باشد.

۰
۵
برچسب ها
دیدگاه ها
اولین نفری باشید که نظر می دهد!
جهت ارسال نظر باید ابتدا وارد سایت شوید