درحال بارگذاری...
درحال بارگذاری...

نصب بیگ بلو باتن

۱۰
تیم تولید محتواتیم تولید محتوا
۱۴۰۱-۰۱-۳۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه:
۱۰ دقیقه
نصب بیگ بلو باتن

در مقالات قبلی در مورد موضوعاتی از قبیل بیگ بلو باتن چیست؟، سرور بیگ بلو باتن، راهنمای دانلود بیگ بلو باتن و بسیاری از موارد دیگر مربوط به بیگ بلو باتن صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم در مورد آموزش نصب بیگ بلو باتن صحبت کنیم. این موضوع ابعاد گسترده‌ای را شامل می‌شود، از جمله نحوه نصب بیگ بلو باتن برای کامپیوتر، نصب بیگ بلو باتن برای اندروید، نصب بیگ بلو باتن برای آیفون و موضوعاتی از این دست. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به این موضوعات بپردازیم .

معرفی نرم‌افزار بیگ بلو باتن

بیگ بلو باتن نرم‌افزار کلاس مجازی است که بر اساس نیازهای واقعی معلمان، دانش‌آموزان و مدارس طراحی شده است. این نرم افزار با بسیاری از سیستم‌های مدیریت آموزشی (LMS) ازجمله نرم‌افزار محبوب Moodle  به سادگی یکپارچه‌سازی می‌شود، سازگاری با  learning tools interoperability (LTI) 1.0 از دیگر مزیت‌های این نرم افزار است همچنین ماهیت متن باز آن و وجود API‌های جامع و کاربردی به راحتی امکان یکپارچه‌سازی آن با نرم‌افزارهای شخص ثالث (Third party)  را فراهم می‌کند.

ساخته شده توسط معلم‌ها، برای معلم‌ها

بیگ بلو باتن، پلتفرم آموزشی جهانی است که در یک مدرسه توسعه داده شد، نه در اتاق هیئت مدیره. این ویژگی این پلتفرم را تبدیل به تنها کلاس مجازی کرد که از پایه برای معلمان طراحی و ساخته شده است، با تاکید فقط برای معلمان. این نرم‌افزار به 65 زبان زنده دنیا موجود است و معلمان در سراسر جهان در طراحی آن مشارکت داشته‌‌اند.

نکات مربوط به ور‌ژن‌بندی نرم‌افزار بیگ بلو باتن

 بیگ بلو باتن یک نرم‌افزار متن‌باز، همراه با یک شبکه جهانی از توسعه‌دهندگان و شرکت‌های ارائه‌دهنده پشتیبانی تجاری، به طور مداوم در حال تکامل است، تا نیازهای جدید دنیای واقعی معلمان را در همه جا برآورده کند. تیم توسعه‌دهنده بیگ بلو باتن با باور به این موضوع که وقتی تدریس را آسان‌تر می‌کنیم، نتایج بهتری از دانش‌آموزان خواهیم دید، در طی سال‌ها اقدام به ارائه بروز رسانی‌ها در قالب نسخه‌بندی‌های مختلف کرده‌اند.

هدف از بروزرسانی بیگ بلو باتن

هدف از این بروز رسانی ها افزودن قابلیت های جدید به پلتفرم، سازگاری با فناوری های نوین، بهبود عملکرد، رفع اشکالات و  ... بوده است. باید توجه داشت که این نسخه ها مخصوصا در نسخه های اصلی دارای تفاوت های بسیار زیادی می باشند به عنوان مثال باید توجه داشت که نسخه‌های اولیه این نرم‌افزار بر پایه فناوری فلش ساخته شده بود، که با از رده خارج شدن این فناوری توسط شرکت ADOBE  و قدرتمند شدن فناوری HTML 5  این نرم‌افزار در طی چند نسخه به مرور به این فناوری جدید کوچ کرد. در ادامه این مقاله در هنگام استفاده از کلمه "بیگ بلو باتن" مقصود ما نسخه 2.4 این نرم افزار می‌باشد. (آخرین نسخه نهایی در زمان نگارش این مقاله)

آیا برای اجرای بیگ بلو باتن نیاز به نصب نرم‌افزار خاصی است؟

در نسخه‌های قدیمی بیگ بلو باتن برای اجرای آن نیاز بود تا نرم‌افزار فلش بر روی دستگاه کاربر نصب شود، نسخه‌های جدید این نرم‌افزار بر اساس فناوری HTML5  توسعه داده شده است، به این نرم‌افزار‌ها، اصطلاحا نرم‌افزار‌های تحت‌وب می‌گویند که برای اجرا تنها به مرورگر نیاز دارند. برای ورود به محیط نرم افزار بیگ بلو باتن با نصب مرورگر‌های مرسوم مانند گوگل کروم، موزیلا و فایرفاکس می‌توانید از این نرم‌افزار هم در گوشی‌های اندروید و هم در گوشی‌های IOS  و هم در کامپیوتر‌های شخصی با سیستم عامل‌های ویندوز، مک و توزیع‌های مختلف لینوکس استفاده کنید.

برای مدیران سیستم، برخی نرم‌افزار‌ها برای مدیریت و نظارت بر سرورهای بیگ بلو باتن در فروشگاه گوگل وجود دارد. این ابزار‌ها نرم افزار‌های توسعه داده شده توسط شرکت‌ها و اشخاص ثالث هستند و هیچ نرم‌افزار رسمی از جانب توسعه‌دهندگان اصلی نرم‌افزار بیگ بلو باتن برای کامپیوتر‌های شخصی یا گوشی‌های موبایل ارائه نشده است.

انواع روش‌های نصب بیگ بلو باتن

همان طور که قبلا گفته شد نرم‌افزار بیگ بلو باتن دارای نسخه‌های مختلفی می‌باشد. روش‌های نصب بر اساس نسخه‌های متفاوت از یکدیگر می‌باشد. بر اساس مستندات رسمی نرم‌افزار بیگ بلو باتن سه روش مختلف برای نصب این نرم افزار وجود دارد.

  • استفاده از اسکریپت نصب
  •  Ansible (برای استقرار نرم افزار درمقایس های بزرگ)
  • روش گام به گام

در این این مقاله ما از روش اول استفاده می کنیم.

اقدامات لازم پیش از نصب نرم افزار

مستندات رسمی بیگ بلو باتن نصب این نرم‌افزار را بر روی سیستم عامل اوبونتو 18.04  و معماری X64  و بر روی سرور اختصاصی bare-metal که قبلا هیچ نرم‌افزار جانبی دیگری بر روی آن نصب نشده باشد را توصیه می‌کند. منظور از اختصاصی در اینجا این است که این سرور برای هیچ عملکرد دیگری بجر نرم‌افزار بیگ بلو باتن استفاده نشود (حتی ترجیحا نرم افزارهای مرتبط با بیگ بلو باتن نظیر greenlight  از سیستم جداگانه ای استفاده کنند). در نظر داشته باشید بیگ بلو باتن برای پردازش صدا‌های ورودی از نرم‌افزار freeswitch استفاده می‌کند که در محیط‌های غیر مجازی شده بهترین عملکرد را از خود به نمایش می گذارد.

اگر قصد دارید این نرم افزار را بر روی محیط های مجازی شده یا ابری مستقر کنید بهتر است از گزینه های به اصطلاح compute-intensive استفاده کنید.

نیازمندی‌های سخت افزاری بیگ بلو باتن

برای محیط عملیاتی این سیستم نرم افزاری مستندات رسمی سرور با مشخصات زیر را پیشنهاد می دهد.

  • Ubuntu 18.04 64-bit OS running Linux kernel 4.x
  • Latest version of docker installed
  • 16 GB of memory with swap enabled
  • 8 CPU cores, with high single-thread performance
  • 500 GB of free disk space (or more) for recordings, or 50GB if session recording is disabled on the server.
  • TCP ports 80 and 443 are accessible
  • UDP ports 16384 - 32768 are accessible
  • 250 Mbits/sec bandwidth (symmetrical) or more
  • TCP port 80 and 443 are not in use by another web server or reverse proxy
  • A hostname (such as bbb.example.com) for setup of a SSL certificate
  • IPV4 and IPV6 addresses

نصب بیگ بلو باتن برای توسعه دهندگان نرم افزار

اگر شما به دنبال راه‌اندازی بیگ بلو باتن به عنوان توسعه دهنده نرم افزار هستید، و قرار است فقط تعداد کمی کاربر به عنوان شرکت کننده در آن به عنوان کاربر تستی حضور داشته باشند، می‌توانید برخی از نیازمندی‌های بالا را نادیده بگیرید و با شرایط زیر اقدام به راه‌اندازی نرم‌افزار بیگ بلو باتن برای محیط توسعه استفاده کنید.

  • 4 CPU cores/8 GB of memory
  • Installation on a local VM container
  • 50G of disk space
  • IPV4 address only

تنظیم SSL

برای اینکه کاربران بتوانند صدا و تصویرشان را با سایر اعضای جلسه در نرم افزار به اشتراک بگذارند باید برای نرم افزار بیگ بلو باتن یک گواهینامه معتبر SSL  داشته باشید. تمامی مرورگر ها برای اینکه به  سرور اجازه دسترسی به وبکم و میکروفن کاربر (از طریق WebRTC) بدهند ابتدا معتبر بودن گواهینامه و امن بودن کانال ارتباطی میان کاربر و کارگزار را چک می‌کنند .

بررسی سیستم قبل از نصب

از تنظیم بودن local سرور اطمینان حاصل کنید.

$ cat /etc/default/locale

LANG="en_US.UTF-8"

در صورتی که گزینه  LANG="en_US.UTF-8"را نمی بینید با اجرای دستورات زیر مقدار local  را به en_US.UTF-8  تنظیم کنید:

$ sudo apt-get install -y language-pack-en$ sudo update-locale LANG=en_US.UTF-8

سپس از SSH  خود  logout  و مجددا  login کنید با بررسی مجدد cat /etc/default/locale  از مقدار صحیح اطمینان حاصل کنید.

نکته: اگر در با اجرای  دستور بالا خطی اضافی شامل LC_ALL=en_US.UTF-8 را در خروجی می بینید مقدار LC_ALL را از  /etc/default/locale  پاک کنید و سپس دوباره از سیستم خارج شوید و مجددا وارید شوید. سپس با اجرای دستور sudo systemctl show-environment مطمئن شوید که مقدار LANG=en_US.UTF-8 را در خروجی ببینید.

$sudo systemctl show-environmentLANG=en_US.UTF-8PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin

میزان حافظه RAM  سرور را بررسی کنید.

 

 

 

 

از نصب نسخه صحیح اطمینان حاصل کنید:

$  cat /etc/lsb-releaseDISTRIB_ID=UbuntuDISTRIB_RELEASE=18.04DISTRIB_CODENAME=bionicDISTRIB_DESCRIPTION="Ubuntu 18.04.5 LTS"

معماری مربوط به سیستم عامل را چک کنید..

$ uname -mx86_64

 سپس از پشتیبانی IP  نسخه 6  توسط سرور مطمئن شوید.

$ ip addr | grep inet6inet6 ::1/128 scope host...

در مرحله بعد باید نسخه Linux kernel 4.X را چک کنید. (بیگ بلو باتن بر روی 2.6 اجرا نخواهد شد)

$ uname -r4.15.0-NNN-generic

سپس از اینکه سرور شما حداقل 8 هسته پردازشی دارد اطمینان حاصل کنید.

$ grep -c ^processor /proc/cpuinfo8

نصب نرم افزار

برای نصب بیگ بلو باتن از اسکریپت آماده‌ی bbb-install.sh  استفاده کنید. (در نسخه‌های قبلی  دستورات  گام به گام برای نصب وجود داشت در صورت تمایل برای مشاهده اقداماتی که توسط این اسکریپت انجام می‌شود، می‌توانید به کد منبع این اسکریپت دراینجا  bbb-install.sh. مراجعه کنید). برای اجرای این دستور (به خاطر مسدود بودن برخی از منابع مورد استفاده برای IP  ایران) باید سرور شما خارج از ایران باشد یا با استفاده از VPN  اقدام به نصب کنید  

دستور زیر به عنوان نمونه نسخه 2.4 نرم افزار را برای آدرس اینترنتی bbb.example.com  و آدرس ایمیل notice@example.com  )برای  (SSL Let’s Encryptنصب می کند.-a  برای نصب API demos  و -w  برای نصب دیوار اتش مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته: شما می توانید با افزودن -g  نرم افزار greenlight را که یک برنامه ساده که رابط کاربری برای ایجاد و ضبط کلاس را نصب کنید.

wget -qO- https://ubuntu.bigbluebutton.org/bbb-install.sh | bash -s -- -v bionic-240 -s bbb.example.com -e notice@example.com  -a -w

پس از اتمام اسکریپت شما می توانید وضعیت سرور را با اجرای دستور bbb-conf –check ببینید. خروجی این دستور شامل قسمت  Potential problems هست که خطا های احتمالی مربوط به پیکر بندی را نمایش می دهد. با اجرای دستور sudo bbb-conf --status  می توانید از اجرا بودن تمامی سرویس ها اطمینان حاصل کنید. اگر در هنگام نصب از سویچ -a  استفاده کرده باشید برنامه دمو بر روی سرور نصب شده است که می توانید با آدرس مشخص شده در اجرای اسکریپت به ان دسترسی پیدا کنید و پس از وارد کردن نام و زدن دکمه join  وارد محیط کلاس شوید. پس از تست می توانید با دستور   sudo apt-get purge bbb-demo  برنامه دمو را حذف کنید.

برای دریافت اطلاعات مورد نیاز برای اتصال سرور به ابزارهای شخص ثالث از دستور زیر استفاده کنید. اطلاعات لازم را در نمونه خروجی می توانید مشاهده کنید.

$ sudo bbb-conf --secret       URL: http://bbb.example.com/bigbluebutton/    Secret: 330a8b08c3b4c61533e1d0c334      Link to the API-Mate:      http://mconf.github.io/api-mate/#server=http://bbb.example.com/bigbluebutton/&sharedSecret=330a8b08c3b4c61533e1d0c334

سخن آخر

در این مقاله سعی بر این بود که تا جای ممکن اطلاعات لازم جهت نصب و راه‌اندازی بیگ بلو باتن را در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از جدیدترین آپدیت‌های بیگ بلو باتن می‌توانید به مقالات ما در سایت آسان سمینار مراجعه بفرمایید

۰
۱۰
برچسب ها
دیدگاه ها
اولین نفری باشید که نظر می دهد!
جهت ارسال نظر باید ابتدا وارد سایت شوید