احتمالاً در سازمان خودتان به این چالش برخورده اید که برای مثال برنامه ریزی استراتژیک شما به مشکل برخورده و یا به صورت کامل اجرا نشده باشد؟
شاید هم عدم هماهنگی و یکپارچگی در رویکردهای بازاریابی همواره برای شما یک چالش جدی بوده است؟
یا این که تیم های درگیر یک پروژه نتوانسته اند انتظارات مورد نظر را برآورده سازند و پروژه را طبق اهدافی که در بیزنیس کیس پیش بینی شده بود، به نتیجه برسانند؟
اگر یک محصول تولید میکنید یا خدمتی را به مشتری ارائه میکنید، به احتمال زیاد میتوان حدس زد که با عدم تحویل کالا یا خدمت به موقع به مشتری رو به رو شده اید؟
لذا همواره سعی در این داشتید که کارها را همان طور که برنامه ریزی کرده اید به انجام برسانید.
به همین خاطر احتمالاً به ذهنتان خطور کرده که چطور میتوان مانند یک کارآگاه مسائل مهم سازمان را به صورت اصولی و حساب شده آنالیز و بررسی کرد و به راه حل های منطقی رسید. اگر با این سوال مواجه شده اید یا با مشکلات و مسائلی که در بالا به عنوان نمونه مطرح شد دست و پنجه نرم کرده اید، این وبینار به کمک شما خواهد آمد.
هدف ما در این وبینار این است که آموزش دهیم چطور میتوانیم با بررسی دقیق مشکلات و فرصت های سازمان، راهکار مناسب ارائه دهیم؛
به این فرآیند اصطلاحاً تجزیه و تحلیل کسب و کار یا بطور خلاصه، تحلیل کسب و کار می گویند.
تحلیل کسب و کار، چگونه کار می کند؟
شاید این سوال در ذهنتان به وجود بیاید که برای تجزیه و تحلیل کردن کسب و کارمان از کجا باید شروع کنیم و آیا یک نظام مشخص برای این کار وجود دارد؟ برای اینکه سازمانها و کسانی که کار تجزیه و تحلیل کسب و کار را انجام می دهند یک فهم مشترک از روند اجرای کار داشته باشند و طبق یک اصول مشخص این فرآیند را طی نمایند، موسسه IIBA در کانادا در آخرین نسخه خود کتابی را منتشر کرد به نام Business Analysis Body of Knowledge که به اختصار به آن BABOK اطلاق میشود.
پیکره دانش تحلیل کسب و کار یا همان BABOK که آخرین نسخه آن، ویراش سوم بوده و در سال ۲۰۱۵ میلادی منتشر شده است، منبع مهمی برای تحلیلگران کسب و کار است تا از وظایف و فعالیت هایی که باید انجام دهند آگاهی داشته باشند و بدانند چه صلاحیت هایی برای این کار الزامی است. در هر کسب و کاری، از چه منظری به آن کسب و کار نگاه کنند و یاد بگیرند که از چه تکنیک هایی برای تجزیه و تحلیل دقیق تر کسب و کار خود استفاده نمایند. در واقع هدف از نگارش این اصول این است که فرآیند تجزیه و تحلیل کسب و کار ما را سازماندهی کند و از کارهای و فعالیتهای پراکنده در این زمینه و استفاده از ابزارهای ناشناخته و بعضاً اشتباه جلوگیری نماید.
طبق اصول تعریف شده توسط این موسسه تجزیه و تحلیل کسب و کار فارغ از اینکه در چه سطحی قرار داریم از قدم های زیر تشکیل شده است که در اصطلاح به این 6 قدم حوزه دانش میگویند. این قدم ها عبارت اند از:
این مراحل با یکدیگر میتوانند در ارتباط باشند که در شکل زیر، نحوه ارتباط نشان داده شده است:
شکل 1: ارتباطات حوزه های ۶ گانه دانش تجزیه و تحلیل کسب و کار
تحقیقات موسسه IIBA، نشان می دهد که بیش از 70٪ از برنامه های تحول و تغییر در کسب و کارها به نتایج مورد نظر خود نمی رسند و بیشتر سازمان ها برای تغییر و اجرای استراتژی های خود بدون یک برنامه مشخص عمل می کنند.
تحلیل کسب و کار به کمک استاندارد BABOK به رهبران، کارشناسان و مدیران کسب و کار، نقشه راه اثبات شده ای برای تحول موفق کسب و کارشان را ارائه می دهد.
مزایای مهم تحلیل کسب و کار به شرح زیر است:
شکل ۲:مزایای ۶ گانه تحلیل کسب و کار