مشاهده و ثبت نام دوره کاربردی تحلیل علل ریشه ای (Root Cause Analysis) در آکادمی احمدزاده
دوره تحلیل علل ریشه ای
(Root Cause Analysis)
مقدمه
تحلیل علل ریشه ای (Root Cause Analysis) روشی برای شناسایی و ارزیابی علل زمینه ای مشکلات کسب و کار، پروژه ها و عملیات می باشد.
در این روش بجای رفع علائم و پیامدهای مساله، به ریشه های اصلی مشکل اقدام می کنیم. چرا که اگر این کار را نکنیم، مجددا، همان مشکل به اشکال دیگر خود را نشان می دهد و این امر به این علت است که ریشه اصلی مساله حل نشده است.
تحلیل علل ریشه ای یا RCA شامل 5 قدم کلیدی است:
قدم 1: تعریف مساله
در این مرحله، ضمن تعریف مساله، ریسک های مساله یا مشکل شناسائی و تحلیل می گردد.
قدم ۲: تحلیل علل ریشه ای و تعیین ۲ راهکار:
در این مرحله، ضمن انتخاب تیم تحلیلRCA، روش تحلیل، تشکیل شده و از تکنیک های مختلف به جمع آوری شواهد می پردازد. سپس به یکی از روش های استخوان ماهی (ایشیکاوا) و یا پنج چرا؟ و یا سایر روش ها به تحلیل ریشه ای مشکلات پرداخته می شود و در ادامه با تعیین راهکارها و تحلیل ارزیابی ریسک هر یک از راهکارها، ۲ راهکاری که نسبت به بقیه، کم هزینه تر، کوتاه تر و کم ریسک تر باشند کاندید می شوند. سپس راهکار که ارزشهای بیشتری دارد، انتخاب می گردد و شاخص های کلیدی موفقیت یا KPI ها راهکار برتر مشخص می شود.
قدم ۳: برنامه ریزی و اجرای راهکار
در این قدم، ضمن برنامه ریزی راهکار برتر، راهکار برتر، مطابق با برنامه ریزی آبشاری و یا چابک انجام شده، اجرا می گردد و نتایج آن ثبت می گردد.
قدم ۴: ارزیابی اثر بخشی RCA
در این مرحله، ضمن ممیزی و ارزیابی راهکار اجرا شده، به بررسی نتایج و شاخص های پیش بینی شده از اجرای راهکار که در قدم ۲ به آن اشاره شد، پرداخته می شود تا میزان کارائی و اثر بخشی راهکار از جنبه های مالی، زمانی و یا سایر ابعاد، مشخص گردد. همچنین تحلیل می گردد که با اجرای راه کار برتر، چقدر ریسک ها کاهش یافته اند.
قدم ۵: بازخورد و بهبود
در قدم پنجم، ضمن بررسی بازخوردها و بهبودهای پیشنهاد شده، برنامه اجرائی بهبود راهکار، تعیین و عملیاتی می گردد.
سیلابس دوره
تحلیل کسب و کار
- مروری بر حوزه های دانش تحلیل کسب و کار
- مروری بر تکنیک های ۳۰ گانه تحلیل کسب و کار
- مروری بر تکنیک RCA
قدم 1: تعریف مساله
- تعریف مساله جهت تحلیل
- ارزیابی ریسک
قدم ۲: تحلیل علل ریشه ای و تعیین راهکار
- تشکیل تیم تحلیل
- انتخاب روش تحلیل
- جمع آوری شواهد
- انجام تحلیل و شناسائي علل بروز عیب
- تعیین راهکار ها
- ارزیابی ریسک راهکارها
- انتخاب بهترین راهکار و تعیین KPI های آن
قدم ۳: برنامه ریزی و اجرا
- برنامه ریزی اجرای راهکار
- اجرای راهکار و ثبت اقدامات
قدم ۴: ارزیابی اثربخشی RAC
- ممیزی وضعیت
- میزان کارائي و اثربخشی راهکار
- صرفه جوئی ریالی
- ارزیابی کاهش ریسک
- ارزیابی کاهش پیامدها
قدم ۵: بازخورد و بهبود
- اخذ بازخورد
- بهبود
- تهیه و اجرایی کردن برنامه اجرائی بهبود راهکار
چرائی شرکت در این دوره؟
- بهره مندی از تجربه عملی ۲۴ ساله مدرس در حوزه های مختلف کسب و کار- چابک سازی کسب و کار و مدیریت پروژه
- افزایش و به روزآوری سطح دانش مدیریت ، تحلیل و عارضه یابی کسب و کار
- پاسخ به یکی از دغدغه های اصلی کسب و کارها، یعنی تحلیل علل ریشه ای
- شناخت و پاسخگوئي به چالشها و درگیری های روزمره کسب و کارها
- تبادل تجارب و دانسته های مدرس و شرکت کنندگان
- تغییر نگرش افراد نسبت به تحلیل علل ریشه ای کسب و کار در شرایط پرچالش امروزی
مخاطبان دوره
- صاحبان کسب و کار
- مدیران پروژه
- مدیران و کارشناسان برنامه ریزان استراتژیک
- مدیران، برنامه ریزان و کارشناسان تحلیل و توسعه کسب و کار
- مدیران و کارشناسان واحد طرح و برنامه
- مدیران و کارشناسان تحلیل و طراحی سیستم های اطلاعاتی
- مدیران، برنامه ریزان و کارشناسان واحد تضمین کیفیت
- مدیران، برنامه ریزان و کارشناسان واحد سیستم ها و روش ها
- مدیران، برنامه ریزان و کارشناسان واحد تحلیل و بهبود سازمان
- مدیران، برنامه ریزان، کارشناسان و تحلیلگران حوزه های فرایندی
- مدیران، برنامه ریزان و کارشناسان واحد تولید
- مدیران، برنامه ریزان و کارشناسان واحد بازاریابی و فروش
- مدیران، برنامه ریزان و کارشناسان واحد مالی
- مدیران، برنامه ریزان و کارشناسان واحد HR
- مدیران، برنامه ریزان و کارشناسان واحد IT
- مدیران، برنامه ریزان و کارشناسان واحد تحقیق و توسعه
- دانشجویان و فارغ التحصیلان رشتههای مدیریت کسب و کار (MBA)، مدیریت صنعتی، مدیریت سیستمهای اطلاعاتی، مهندسی صنایع، مهندسی فناوری اطلاعات و …
- سایر علاقهمندان به مباحث تحلیل کسب و کار
مهم ترین تمایزات دوره
- استفاده از منابع معتبر بینالمللی
- این دوره، «میانرشتهای» است و پیشنیاز ضروری ندارد.
- بررسی مثال های واقعی از تحلیل علل ریشه ای (Root Cause Analysis)
پیش نیاز دوره
- شرکت در دوره و کارگاه تجزیه و تحلیل کسب و کار BABOK پیش نیاز اصلی محسوب می شود.
- زبان انگلیسی متوسط
دستاوردهای شرکت در دوره
- عارضه یابی کسب و کار
- شناخت و حل مشکلات کسب و کار
- شناسائي و استفاده از فرصت های جدید در کسب و کار
- افزایش درآمدزایی از کسب و کار موجود
- تغییر در کسب و کار
- بهینه سازی کسب و کار
سازمان ها و شرکت های مشارکت کننده در دوره های قبلی
سوالات متداول
مدت دوره چند ساعت است؟
زمانبندی برگزاری دوره به چه صورت است؟
- یکشنبه ۲ آبان ماه از ساعت ۱۴ تا ۱۶
- سه شنبه ۴ آبان ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸
- دوشنبه ۱۰ آبان ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸
- سه شنبه ۱۱ آبان ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷
آیا گواهینامه دوره به شرکت کنندگان تعلق می گیرد؟
- بله. البته در صورت قبولی در آزمون پایانی دوره و اخذ امتیاز ۶۵٪
مرجع صادر کننده گواهینامه دوره چه سازمانی است؟
- مرجع صادرکننده گواهینامه دوره، آکادمی احمدزاده به صورت رایگان و با امکان استعلام آنلاین می باشد.
دوره به چه صورت اجرا می شود؟
- دوره بصورت آنلاین و بر بستر آسان سمینار برگزار می گردد.
مجری دوره کیست؟
- آکادمی احمدزاده، مجری این دوره است.
آیا امکان دسترسی به ویدئوهای ضبط شده دوره را دارم؟
- بله. تا یک ماه پس از برگزاری دوره، امکان دسترسی به ویدئوها وجود دارد.
منابع دوره چیست؟
- جزوه دوره بصورت PDF در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد.
- سایر منابع تکمیلی دوره شامل موارد زیر است:
- تجربه آموزشی ۲۴ ساله مدرس دوره در آموزش، مشاوره و پیاده سازی چابک در سازمان های مختلف
- تجربه اجرائی ۲۴ ساله مدرس
- دستورالعمل ها و روش های اختصاصی مدرس
- فایل جزوه دوره
- فایل مراجع دوره از جمله
- مقالات (۵۵ مقاله) و ویديوهای آموزشی (۱۰۰ ویدئو) وبسایت دکتر محمد احمدزاده
- ویدئوهای آموزشی (193 ویديو، 41,000 بازدید) در کانال آپارات دکتر محمد احمدزاده
- ویدئوهای آموزشی (151 ویديو، 14,205 بازدید) در کانال یوتیوب دکتر محمد احمدزاده
- مقالات و ویديوهای آموزشی در صفحه اینستاگرام (338 پست و 3804 دنبال کننده) دکتر محمد احمدزاده
- مقالات و ویديوهای آموزشی در لینکداین ( 28,000 دنبال کننده) دکتر محمد احمدزاده
- مقالات در ویرگول (۱۳.۴۵۶ کلمه مقاله و جز ۵٪ نویسندگان برتر) دکتر محمد احمدزاده
- مقالات در سایت دنیای اقتصاد (۸ مقاله) دکتر محمد احمدزاده
پشتیبانی فنی دوره به چه صورت است؟
- پشتیبانی فنی دوره بصورت 24*7 توسط تیم آسان سمینار صورت می گیرد.
پشتیبانی آموزشی دوره به چه صورت است؟
- پشتیبانی آموزشی دوره بصورت ۸*۵ (شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹:۰۰ صبح تا ۱8:۰۰) توسط آکادمی احمدزاده (سرکار خانم شهرستانه به شماره تماس 09030006799) صورت می گیرد.
آیا در طول دوره گروه واتس آپی برای ارسال فایل ها و پرسش و پاسخ ایجاد می شود ؟
- بله. در طول دوره، گروه واتساپ برای پرسش و پاسخ موضوعات دوره و بهاشتراکگذاری تجربیات تشکیل میشود.
خلاصه رزومه مدرس دوره:دکتر محمد احمدزاده
WWW.MOHAMMAD-AHMADZADEH.COM
- دکتری مدیریت دانشگاه تهران – فوق لیسانس مهندسی صنایع از دانشگاه امیرکبیر و لیسانس مهندسی برق از دانشگاه آزاد اسلامی-واحد تهران جنوب
- تهیه بیش از 30 مدل کسب و کار، طرح توجیهی و طرح کسب و کار در صنایع مختلف (نفت و گاز و پتروشیمی، برق، نرم افزار، فناوری اطلاعات، استارت آپ و ...) با ارزشی بیش از 10.000 میلیارد تومان
- مشاور کسب و کار و مدیریت در شرکت نفت ایران،ارمک، ادواژه، گروه رسانه ای دنیای اقتصاد، گروه صنعتی رماپویا، ایرانسل، بیمه ملت، شرکت ملی گاز ایران، مهاب قدس، سازمان زیباسازی شهر تهران، شرکت ملی صادرات گاز ایران،آریاهمراه، گروه صنعتی آریانا، سروش همراه و ...
- مدرس دانشگاه های صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت، تربیت مدرس، خواجه نصیر، دانشگاه آزاد اسلامی، موسسه آموزش عالی آزاد متین، موسسه آموزش عالی بهار، مرکز آموزش تحقیقات صنعتی ایران، مدرسه باشگاه کسب و کار Box School، پژوهشگاه نیرو، مدیریت پروژه آریانا، فنی و مهندسی آریانا، موسسه کار و کسب، مجتمع فنی تهران، آریاآپدیت، گروه پژهشی اقتصاد و انرژی الکتریکی شرق، توسعه آموزش مدیریت آزما پارسیان، جهاد دانشگاهی شریف، خشت اول، مرکز توسعه اطلاعات کاربردی، موسسه کار و کسب، معیار و ...
- اولین ایرانی دریافت کننده مدرک متخصص مدیریت چابک (ACP) از PMI آمریکا
- مشاور، مدرس، سخنران و مشاور مدیریت (کسب و کار، مدیریت چابک، مدیریت پروژه)
- سابقه تدریس بیش از 300 دوره آموزشی مدیریتی در سازمانها و صنایع مختلف
- دبیر کمیسیون آموزش و پژوهش اتحادیه صادرکنندگان مخابرات ایران
- مدیرعامل سابق مرکز آموزش، مشاوره و استخدام آریاآپدیت
- مدیر توسعه کسب و کار در شرکت های آریاهمراه و ایرانسل (پروژه ها و خدمات مدیریت شده براساس ITIL)
- مدیر طرح و برنامه شرکت های نوکیا، پارس ایراتل، گروه شرکت های مشتری پیمان، تدبیر مشاور طرح، مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی
- فوق لیسانس مهندسی صنایع-سیستم و بهره وری از دانشگاه صنعتی امیرکبیر
- بیش از ۲۴ سال سابقه کار در حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی، برق، نرم افزار و IT و استارت آپ
- مدیریت، مشاوره و همکاری در 100 پروژه داخلی و خارجی با ارزشی بالغ بر 5000 میلیارد تومان
- 10 سال مدیر طرح و برنامه و تحلیل اقتصادی آریاهمراه سامانه-ایرانسل، مجری مگاپروژه های IT و ICT کشور
- 2 سال مدیر طرح و برنامه JV نوکیا و پارس ایراتل، مجری مگاپروژه های همراه اول (MCI)
- 2 سال مدیر طرح و برنامه گروه شرکت های مشتری پیمان، مجری پروژه های پست برق 63، 132 و 230 کیلوولت
- مدیریت و همکاری در 100 پروژه داخلی و خارجی با ارزشی بالغ بر 5000 میلیارد تومان
- دارای 21 مقاله بین المللی و ملی و بیش از 30 سخنرانی داخلی و خارجی
- دارای مدارک بین المللی مدیریت پروژه (PMP) از انستیتو بین الملل مدیریت پروژه PMI
- برگزاری بیش از 300 دوره آموزشی، 21 مقاله ملی و بین المللی، 30 سخنرانی
- تهیه بیش از 30 طرح کسب و کار و طرح توجیهی در صنایع مختلف (نفت و گاز و پتروشیمی، برق، نرم افزار، فناوری اطلاعات، استارت آپ و ...) با ارزشی بیش از 1000 میلیارد تومان
- دارای مدارک بین المللی PMP, ACP, ITIL, COBIT, EPM, ISMS, ISO (20000, 27001, 9001)