درحال بارگذاری...

مهارت های ۶ گانه تحلیل گر کسب و کار براساس استاندارد BABOK (بخش دوم)

۲
تیم تولید محتواتیم تولید محتوا
۱۴۰۰-۰۵-۲۶
زمان مورد نیاز برای مطالعه:
۵ دقیقه
مهارت های ۶ گانه تحلیل گر کسب و کار براساس استاندارد BABOK (بخش دوم)

پیش نیاز درک کامل این مقاله، مطالعه مقاله زیر می باشد:

مهارت های ۶ گانه تحلیل گر کسب و کار براساس استاندارد BABOK-بخش اول

ادامه تحلیل کسب و کار بر اساس استاندارد BABOK

امروزه، پیش روی کسب و کارهای ایرانی، عدم قطعیت های فراوانی مانند تحریم ها، پاندمی کرونا، نوسانات ارزی و بورسی، رکود تورمی، رقابت ، تحول دیجیتال و ده ها عامل دیگر، وجود دارد. در این شرایط، بدون استفاده  از مهارت های فرد یا تیمی به نام مشاوران و یا تحلیل گران کسب و کار، نمی توان تصمیم سازی ها و در نهایت تصمیم گیری های مناسبی را برای کسب و کارها، متصور بود. اما تحلیل گر کسب و کار چه مشخصات، مهارت و شایستگی هایی باید داشته  باشد؟

استاندارد تجزیه و تحلیل کسب و کار یا (BABOK ویرایش سوم)  شایستگی های ۶ گانه ای را برای تحلیل گر کسب و کار پیشنهاد نموده است. این شایستگی های اساسی ، شرح رفتارها ، ویژگی ها ، دانش و خصوصیات شخصی را تعیین می کند که می تواند تجزیه و تحلیل کسب و کارهای امروزی را به نحو مناسب و حرفه ای انجام دهد.

شایستگی های ۶ گانه تحلیل کسب و کار

  1. تفکر تحلیلی و مهارت حل مساله
  2. خصوصیات رفتاری
  3. دانش کسب و کار
  4. مهارت های ارتباطی
  5. مهارت های تعامل
  6. آشنائی با ابزارها و فناوری ها

شکل ۱: شایستگی های اساسی تحلیلگر کسب و کار براساس استاندارد BABOK – ویرایش ۳

 

شایستگی های ۶ گانه تجزیه و تحلیل کسب و کار

در مقاله مهارت های ۶ گانه تحلیل گر کسب و کار براساس استاندارد BABOK-بخش اول،

به بررسی سه مهارت ها و شایستگی:

  1.  تفکر تحلیلی و مهارت حل مساله.
  2. خصوصیات رفتاری
  3. دانش کسب و کار

پرداختیم.

در این مقاله به سه شایستگی دیگر تیم مشاوران و یا تحلیل گران کسب و کار می پردازیم.

این سه شایستگی جدید که شامل مهارت ها و شایستگی های ۴ تا ۶ می باشند، عبارتند از:

  1. مهارت های ارتباطی
  2. مهارت های تعامل
  3. آشنائی با ابزارها و فناوری ها

 

۴-مهارت های ارتباطی در تجزیه و تحلیل کسب وکار

ارتباطات عملی است که فرستنده با روشی اطلاعات را به گیرنده منتقل می کند و معنای مورد نظر فرستنده را ارائه می دهد.

مهارت های گوش دادن فعال، در این بین، به تعمیق درک و اعتماد بین فرستنده و گیرنده کمک می کند. ارتباط موثر به نفع همه دست اندرکاران کسب و کار است. برقراری ارتباط ممکن است با استفاده از روشهای مختلف انجام شود:

ارتباطات کلامی ، غیرکلامی ، فیزیکی و یا کتبی.

بیشتر روشهای ارتباطی با کلمات سرو کار دارند ، در حالی که بعضی از روشها با حرکات و اصطلاحات سرو کار دارند. کلمات ، حرکات و عبارات ممکن است برای افراد مختلف معنای مختلفی داشته باشند. ارتباطات موثر شامل درک مشترکی است که بین فرستنده و گیرنده از اطلاعات انتقال داده شده، شکل می گیرد.

واژه نامه مشترک اصطلاحات یا ترمینولوژی مشترک ارتباطی و همچنین تبیین اهداف واضح از نحوه ارتباطات، ابزارهای موثری برای جلوگیری از سوتفاهم و عوارض ناشی از آن هستند. ارتباطات موثر شامل انطباق سبک ها و تکنیک های ارتباطی با سطح دانش و سبک های ارتباطی گیرندگان است. ارتباط دهندگان موثر می فهمند که چگونه لحن ، زبان بدن و معنای کلمات را تغییر دهند. به دست آوردن درک درستی از اصطلاحات و مفاهیم (قبل از مبادله ) می تواند مزایای مثبتی داشته باشد.

برنامه ریزی ارتباطات موثر، شامل انطباق با روشها و تکنیکهای  است که گیرنده آنها را می شناسد. هر چند که تفاوتهای موجود بین فرستنده و گیرنده  در ارتباطات، مانند زبان مادری ، فرهنگ ، انگیزه ها ، اولویت ها ، ارتباطات ، یادگیری و سبک های تفکر متفاوت بین فرستنده و گیرنده، ممکن است روش های ارتباطی خاصی را طلب کند.

هر اطلاعات باید با دقت تهیه و دسته بندی شود تا از روشن و قابل فهم بودن آنها اطمینان حاصل شود. هنگام برنامه ریزی برای انتقال اطلاعات ، توجه به نکات زیر مفید است.

  • آنچه گیرنده می داند یا نمی داند را در نظر بگیرید
  • ساختار اطلاعات را به روشی منطقی و قابل درک، تبیین نمائید.
  • چگونگی ارائه بهتر اطلاعات، برای انتقال مفاهیم مورد نظر را مشخص کنید. (به عنوان مثال ، استفاده از وسایل دیداری ، نمودارها ، اشکال و …) ،
  • انتظارات گیرندگان را شناسائی و درک کنید.

صلاحیت های اصلی در مهارت های ارتباطی نیز عبارتند از:

ارتباط کلامی – ارتباط غیر کلامی – ارتباطات کتبی و گوش دادن فعال

 

۵-مهارت های تعامل در استاندارد BABOK

مهارت های تعامل، به توانایی مشاوران و تحلیل گران کسب و کار در ایجاد تعامل دوطرفه ، همکاری و برقراری ارتباط با افراد مختلف از جمله مدیران، حامیان مالی، همکاران، اعضای تیم، توسعه دهندگان ، فروشندگان ، متخصصان توسعه محصول یا خدمت، کاربران نهایی و مشتریان اشاره می نماید.

هدف از بکارگیری مهارت های تعامل توسط مشاوران و تحلیلگران کسب و کار، ایجاد ارتباطات، رهبری بهتر تیم، تشویق تیم و ذینفعان به درک ارزش راه حل های پیشنهادی و ارتقا حمایت سهامداران از تغییرات پیشنهادی است.

 

صلاحیت های اصلی در مهارت های تعاملی

تسهیل – رهبری و تأثیرگذاری -کار گروهی-مذاکره، حل تعارضات فردی یا تیمی و همچنین آموزش دادن.

 

۶-آشنائی با ابزارها و فناوری ها در تجزیه و تحلیل کسب وکار

تحلیل گران کسب و کار، از انواع نرم افزارها برای پشتیبانی و ارتقای ارتباطات و همکاری ، ایجاد و نگهداری خروجی های تحلیل کسب و کار ، مدلسازی ، پیگیری مسائل و  در نهایت افزایش بهره وری استفاده می کنند.

مستندات مورد نیاز در تحلیل کسب و کار، اغلب با استفاده از ابزارهای مایکروسافت آفیس، تهیه می شوند؛ درحالیکه روند توسعه نیازهای تجاری ممکن است به استفاده از نمونه های اولیه و ابزارهای شبیه سازی و همچنین ابزارهای ویژه برای مدل سازی و نمودار سازی نیاز داشته باشند.

همچنین ابزارها و فناوری هائی برای مدیریت الزامات لازم است که از گردش کار ، تأییدیه ها ، تعیین خطوط مبنا و کنترل تغییرات مورد نیاز  را پشتیبانی کند. این ابزارها و فناوری ها همچنین می توانند از قابلیت ردیابی بین الزامات پشتیبانی کرده و در تعیین تأثیر تغییرات در الزامات کمک کنند

در نهایت برای تعامل با ذینفعان و اعضای تیم نیز ممکن است نیاز به استفاده از ابزارهای ارتباطی و همکاری و همچنین نرم افزار ارائه به منظور نمایش ایده ها و ایجاد بحث در میان ذینفعان و اعضای تیم، وجود داشته باشد

ابزارهای تجزیه و تحلیل کسب و کار و صلاحیت های اصلی در آشنائی با این ابزارها و فناوری عبارتند از:

ابزارهای آفیس-ابزار ها و فناوری تجزیه و تحلیل کسب و کار ابزارها و و فناوری های ارتباطات

 

نظرات و سوالات ارزشمند تان را با من و در پایین همین مطلب به اشتراک بگذارید.

دکتر محمد احمدزاده ( PhD,PMP,ACP,ITIL,COBIT)

۰
۲
برچسب ها
دیدگاه ها
اولین نفری باشید که نظر می دهد!
جهت ارسال نظر باید ابتدا وارد سایت شوید