پیش نیاز درک کامل این مقاله، مطالعه مقاله زیر می باشد:
مهارت های ۶ گانه تحلیل گر کسب و کار براساس استاندارد BABOK-بخش اول
امروزه، پیش روی کسب و کارهای ایرانی، عدم قطعیت های فراوانی مانند تحریم ها، پاندمی کرونا، نوسانات ارزی و بورسی، رکود تورمی، رقابت ، تحول دیجیتال و ده ها عامل دیگر، وجود دارد. در این شرایط، بدون استفاده از مهارت های فرد یا تیمی به نام مشاوران و یا تحلیل گران کسب و کار، نمی توان تصمیم سازی ها و در نهایت تصمیم گیری های مناسبی را برای کسب و کارها، متصور بود. اما تحلیل گر کسب و کار چه مشخصات، مهارت و شایستگی هایی باید داشته باشد؟
استاندارد تجزیه و تحلیل کسب و کار یا (BABOK ویرایش سوم) شایستگی های ۶ گانه ای را برای تحلیل گر کسب و کار پیشنهاد نموده است. این شایستگی های اساسی ، شرح رفتارها ، ویژگی ها ، دانش و خصوصیات شخصی را تعیین می کند که می تواند تجزیه و تحلیل کسب و کارهای امروزی را به نحو مناسب و حرفه ای انجام دهد.
شکل ۱: شایستگی های اساسی تحلیلگر کسب و کار براساس استاندارد BABOK – ویرایش ۳
در مقاله مهارت های ۶ گانه تحلیل گر کسب و کار براساس استاندارد BABOK-بخش اول،
به بررسی سه مهارت ها و شایستگی:
پرداختیم.
در این مقاله به سه شایستگی دیگر تیم مشاوران و یا تحلیل گران کسب و کار می پردازیم.
این سه شایستگی جدید که شامل مهارت ها و شایستگی های ۴ تا ۶ می باشند، عبارتند از:
ارتباطات عملی است که فرستنده با روشی اطلاعات را به گیرنده منتقل می کند و معنای مورد نظر فرستنده را ارائه می دهد.
مهارت های گوش دادن فعال، در این بین، به تعمیق درک و اعتماد بین فرستنده و گیرنده کمک می کند. ارتباط موثر به نفع همه دست اندرکاران کسب و کار است. برقراری ارتباط ممکن است با استفاده از روشهای مختلف انجام شود:
ارتباطات کلامی ، غیرکلامی ، فیزیکی و یا کتبی.
بیشتر روشهای ارتباطی با کلمات سرو کار دارند ، در حالی که بعضی از روشها با حرکات و اصطلاحات سرو کار دارند. کلمات ، حرکات و عبارات ممکن است برای افراد مختلف معنای مختلفی داشته باشند. ارتباطات موثر شامل درک مشترکی است که بین فرستنده و گیرنده از اطلاعات انتقال داده شده، شکل می گیرد.
واژه نامه مشترک اصطلاحات یا ترمینولوژی مشترک ارتباطی و همچنین تبیین اهداف واضح از نحوه ارتباطات، ابزارهای موثری برای جلوگیری از سوتفاهم و عوارض ناشی از آن هستند. ارتباطات موثر شامل انطباق سبک ها و تکنیک های ارتباطی با سطح دانش و سبک های ارتباطی گیرندگان است. ارتباط دهندگان موثر می فهمند که چگونه لحن ، زبان بدن و معنای کلمات را تغییر دهند. به دست آوردن درک درستی از اصطلاحات و مفاهیم (قبل از مبادله ) می تواند مزایای مثبتی داشته باشد.
برنامه ریزی ارتباطات موثر، شامل انطباق با روشها و تکنیکهای است که گیرنده آنها را می شناسد. هر چند که تفاوتهای موجود بین فرستنده و گیرنده در ارتباطات، مانند زبان مادری ، فرهنگ ، انگیزه ها ، اولویت ها ، ارتباطات ، یادگیری و سبک های تفکر متفاوت بین فرستنده و گیرنده، ممکن است روش های ارتباطی خاصی را طلب کند.
هر اطلاعات باید با دقت تهیه و دسته بندی شود تا از روشن و قابل فهم بودن آنها اطمینان حاصل شود. هنگام برنامه ریزی برای انتقال اطلاعات ، توجه به نکات زیر مفید است.
صلاحیت های اصلی در مهارت های ارتباطی نیز عبارتند از:
ارتباط کلامی – ارتباط غیر کلامی – ارتباطات کتبی و گوش دادن فعال
مهارت های تعامل، به توانایی مشاوران و تحلیل گران کسب و کار در ایجاد تعامل دوطرفه ، همکاری و برقراری ارتباط با افراد مختلف از جمله مدیران، حامیان مالی، همکاران، اعضای تیم، توسعه دهندگان ، فروشندگان ، متخصصان توسعه محصول یا خدمت، کاربران نهایی و مشتریان اشاره می نماید.
هدف از بکارگیری مهارت های تعامل توسط مشاوران و تحلیلگران کسب و کار، ایجاد ارتباطات، رهبری بهتر تیم، تشویق تیم و ذینفعان به درک ارزش راه حل های پیشنهادی و ارتقا حمایت سهامداران از تغییرات پیشنهادی است.
تسهیل – رهبری و تأثیرگذاری -کار گروهی-مذاکره، حل تعارضات فردی یا تیمی و همچنین آموزش دادن.
تحلیل گران کسب و کار، از انواع نرم افزارها برای پشتیبانی و ارتقای ارتباطات و همکاری ، ایجاد و نگهداری خروجی های تحلیل کسب و کار ، مدلسازی ، پیگیری مسائل و در نهایت افزایش بهره وری استفاده می کنند.
مستندات مورد نیاز در تحلیل کسب و کار، اغلب با استفاده از ابزارهای مایکروسافت آفیس، تهیه می شوند؛ درحالیکه روند توسعه نیازهای تجاری ممکن است به استفاده از نمونه های اولیه و ابزارهای شبیه سازی و همچنین ابزارهای ویژه برای مدل سازی و نمودار سازی نیاز داشته باشند.
همچنین ابزارها و فناوری هائی برای مدیریت الزامات لازم است که از گردش کار ، تأییدیه ها ، تعیین خطوط مبنا و کنترل تغییرات مورد نیاز را پشتیبانی کند. این ابزارها و فناوری ها همچنین می توانند از قابلیت ردیابی بین الزامات پشتیبانی کرده و در تعیین تأثیر تغییرات در الزامات کمک کنند
در نهایت برای تعامل با ذینفعان و اعضای تیم نیز ممکن است نیاز به استفاده از ابزارهای ارتباطی و همکاری و همچنین نرم افزار ارائه به منظور نمایش ایده ها و ایجاد بحث در میان ذینفعان و اعضای تیم، وجود داشته باشد
ابزارهای تجزیه و تحلیل کسب و کار و صلاحیت های اصلی در آشنائی با این ابزارها و فناوری عبارتند از:
ابزارهای آفیس-ابزار ها و فناوری تجزیه و تحلیل کسب و کار ابزارها و و فناوری های ارتباطات
نظرات و سوالات ارزشمند تان را با من و در پایین همین مطلب به اشتراک بگذارید.
دکتر محمد احمدزاده ( PhD,PMP,ACP,ITIL,COBIT)
دیدگاه ها