درحال بارگذاری...

مهارت های ۶ گانه تحلیل گر کسب و کار براساس استاندارد BABOK (بخش اول)

۰
تیم تولید محتواتیم تولید محتوا
۱۴۰۰-۰۵-۲۶
زمان مورد نیاز برای مطالعه:
۵ دقیقه
مهارت های ۶ گانه تحلیل گر کسب و کار براساس استاندارد BABOK (بخش اول)

 

تحلیل کسب و کار بر اساس استاندارد BABOK

امروزه، شرایط کسب و کارها، به شدت پیچیده و دشوار شده است. کرونا، رکود تورمی، رقابت، بروز فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک در کسب و کارها و عوامل دیگر، چالش کسب و کارهای امروزی است. در این شرایط، بدون استفاده  از مهارت های فرد یا افرادی به نام مشاوران و یا تحلیل گران کسب و کار، نمی توان تصمیم سازی ها و در نهایت تصمیم گیری های مناسبی را برای کسب و کارها، متصور بود. اما تحلیل گر کسب و کار چه مشخصات، مهارت و شایستگی هایی باید داشته  باشد؟ در این مقاله به بررسی سه مهارت و شایستگی کلیدی:

  1.  تفکر تحلیلی و مهارت حل مساله
  2. خصوصیات رفتاری
  3. دانش کسب و کار

از بین ۶ مهارت و شایستگی تحلیل گر کسب و کار براساس استاندارد تجزیه و تحلیل کسب و کار یا همان استاندارد BABOK (ویرایش سوم) می پردازم.

استاندارد تجزیه و تحلیل کسب و کار یا BABOK (ویرایش سوم)  شایستگی های ۶ گانه ای را برای تحلیل گر کسب و کار پیشنهاد نموده است. این شایستگی های اساسی ، شرح رفتارها ، ویژگی ها ، دانش و خصوصیات شخصی را تعیین می کند که می تواند تجزیه و تحلیل کسب و کارهای امروزی را به نحو مناسب و حرفه ای انجام دهد.
این شایستگی های ۶ گانه را در ادامه بررسی می کنیم.

 

شایستگی های ۶ گانه تجزیه و تحلیل کسب و کار

  1. تفکر تحلیلی و مهارت حل مساله
  2. خصوصیات رفتاری
  3. دانش کسب و کار
  4. مهارت های ارتباطی
  5. مهارت های تعامل
  6. آشنائی با ابزارها و فناوری ها

شکل ۱: شایستگی های اساسی تحلیلگر کسب و کار براساس استاندارد BABOK (ویرایش ۳)

در ادامه به بررسی جزئیات سه شایستگی اول می پردازم و در بخش دوم این مقاله به بررسی سه شایستگی دوم می پردازم.

دوره آموزشی مدیریت و تجزیه و تحلیل کسب و کار

شایستگی های اساسی تحلیلگر کسب و کار

۱- تفکر تحلیلی و مهارت حل مساله

تفکر تحلیلی و مهارت حل مساله از این جهت برای تحلیل گر کسب و کار لازم است، تا بتواند مشکلات و فرصت ها را به طور موثر تجزیه و تحلیل نمایند؛ و تشخیص دهند که کدام تغییرات ممکن است بیشترین ارزش را برای آن کسب و کار به ارمغان آورد. برای درک این موضوع، تحلیل گر کسب و کار باید با سهامداران و ذینفعان آن کسب و کار، تعامل و همکاری نزدیکی داشته باشد.

مشاوران حرفه ای، با جمع اوری سریع انواع مختلف داده ها و اطلاعات (به عنوان مثال نتایج بازخورد مشتری) و شناسایی و تحلیل این داده ها و اطلاعات، از تفکر تحلیلی استفاده می کنند تا بتوانند به سرعت، روش های موثر و سازگار را برای یادگیری و تجزیه و تحلیل نتایج تحلیل این داده ها به ذینفعان کلیدی کسب و کار، ارائه دهند.

تحلیلگران کسب و کار از تفکر تحلیلی و حل مساله استفاده می کنند؛ زیرا این شایستگی، درک موقعیت ها، ارزش تغییرات پیشنهادی و امکان ارائه ایده های کاربردی را تسهیل می نماید. داشتن درک صحیح از تفکر تحلیلی و صلاحیت های اصلی حل مساله به تحلیل گران اجازه می دهد تا بهترین روش ها را برای ارائه اطلاعات به ذینفعان کسب و کار خود ارائه نمایند. به عنوان مثال ، برخی از مفاهیم وقتی در نمودارها ارائه می شوند ، نسبت به حالتی که با پاراگرافهای طولانی تشریح می شوند، به راحتی  قابل درک تر می شوند.

داشتن این شایستگی ، به تحلیلگران کسب و کار در هنگام برنامه ریزی کمک می کند و آنها را قادر می سازد اطلاعات تجزیه و تحلیل کسب و کار را به بهترین روش، به مخاطبان خود، انتقال دهند.
مهارت تفکر تحلیلی و حل مساله، شامل شایستگی ها و مهارت هائی مانند داشتن تفکر خلاقانه، قدرت تصمیم گیری در شرایط بحرانی، علاقه و تلاش در جهت یادگیری، آشنائی با روش های حل مساله  و در نهایت داشتن  تفکر سیستمی، تفکر مفهومی  و  تفکر بصری می باشد.

 

۲-خصوصیات رفتاری

ویژگی های رفتاری منحصر به داشتن قدرت تجزیه و تحلیل در کسب و کار نیست؛ اما مشخص شده است که این ویژگی ها باعث افزایش اثربخشی در تجزیه و تحلیل کسب و کار می شوند. این ویژگی ها در هسته مجموعه مهارت های هر تحلیل گر کسب و کار باید وجود داشته باشد.

هر یک از خصوصیات رفتاری که در ادامه بیان می شود، می تواند بر نتیجه یک کسب و کار تأثیر بگذارد. صلاحیت های اصلی ویژگی های رفتاری بر مهارت ها و رفتاری متمرکز است که به یک تحلیلگر کسب و کار اجازه می دهد اعتماد و احترام سهامداران را جلب نماید.

تحلیلگران کسب و کار این کار را با انجام مداوم مواردی همچون رعایت اصول اخلاقی، انجام بموقع وظایف و پاسخگوئی سریع و چابک به درخواست های وارده، انجام می دهند. این خصوصیات رفتاری در نهایت، نتایج کارآمدی را ارائه می دهند و سازگاری با نیازها و شرایط متغیر کسب و کار امروزی را تضمین می کنند.
خصوصیات رفتاری مهمی که تحلیل گر کسب و کار باید از آن بهره گیرد، عبارتند از:

  • اخلاق
  • مسئولیت پذیری فردی
  • امانت داری
  • شناخت درست سازمان
  • مدیریت زمان
  • سازگاری، تطبیق پذیری با شرایط می باشد

 

۳- دانش کسب و کار

دانش کسب و کار برای انجام تجزیه و تحلیل در چارچوب آن کسب و کاری که قرار است به آن مشاوره داده شود، بسیار ضروری است. این دانش شامل مواردی همچون داشتن دانش و شناخت کافی نسبت به صنعتی که آن کسب و کار یا سازمان در آن صنعت حال فعالیت است، بسیار مهم است. علاوه بر آن، دانش راه حل و روش و متدولوژی مناسب برای حل مسائل کسب و کار ضروری است.
این دانش، تحلیلگر  یا مشاور کسب و کار را قادر می سازد تا مفاهیم اصلی حاکم بر ساختار آن کسب و کار و یا آن سازمان را شناخته و ارزش ها، نیازمندی ها و تغییرات الزامی که جهت اصلاح، توسعه و یا هوشمندی آن کسب و کار لازم است را بهتر کشف نماید.

چگونه در تجزیه و تحلیل کسب و کار موفق شویم؟

 

شایستگی های اساسی دانش کسب و کار

  • داشتن هوش تجاری ، دانش کافی از صنعتی که کسب و کار در آن صنعت در حال فعالیت است
  • داشتن دانش کافی نسبت به سازمان (ارزش ها، برنامه ها، ساختار سازمانی، فرایندها)
  • داشتن دانش کافی جهت ارایه راه حل های مناسب به کسب و کارها
  • دانش روش شناسی بمنظور پیشنهاد بهترین روش اجرای راهکار پیشنهادی به سازمان.

در مقاله بعدی، به بررسی ۳ شایستگی آخر تحلیل گر کسب و کار براساس استاندارد تجزیه و تحلیل کسب و کار یا استاندارد BABOK می پردازم.

 

نظرات و سوالات ارزشمند تان را با من و در پایین همین مطلب به اشتراک بگذارید.

دکتر محمد احمدزاده ( PhD,PMP,ACP,ITIL,COBIT)

۰
۰
برچسب ها
دیدگاه ها
اولین نفری باشید که نظر می دهد!
جهت ارسال نظر باید ابتدا وارد سایت شوید