درحال بارگذاری...

مدیریت مطب و کلینیک : راهنمای دانش

۴
تیم تولید محتواتیم تولید محتوا
۱۴۰۰-۰۴-۲۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه:
۶ دقیقه
مدیریت مطب و کلینیک : راهنمای دانش

برای مدیریت مطب و کلینیک به چه دانشی نیاز دارید؟

اگر شما دندانپزشکی جوان هستید که کمتر از ۱۰ سال سابقه کار دارید و اگر مطب شخصی خود را راه اندازی کرده اید و امید به پیشرفت دارید یا اگر پزشکی هستید که در حوزه زیبایی فعالیت می کنید ویا پزشک متخصص و یا دندانپزشک متخصص هستید که در مطب شخصی و یا در کلینیک مشغول به کار هستید اگر دنبال یک راهنمای کامل و نقشه راه برای یادگیری مدیریت کلینیک هستید این نوشتار برای شماست.

 

تجربه مدیریت مطب دندانپزشکی

با سالها تجربه کار درکلینیک های دندانپزشکی در سمت دندانپزشک و در سمت مدیرکلینیک و سال ها مدیریت مطب دندانپزشکی شخصی و مطالعه هزاران صفحه در مورد مباحث مدیریت ، بازار یابی و فروش به این نکته را از بنده بپذیرید:

برای اینکه یک دندانپز شک موفق شوید داشتن دانش تخصصی کافی نیست. گذراندن دوره های آموزش ترمیمی و زیبایی و یا آموزش ایمپلنت و انجام دادن یک کار با کیفیت دندانپزشکی با این انتظار که بیماران متوجه کیفیت کار شما خواهند شد و به مرور به موفقیت در رشته خود خواهید رسید یک انتظار بسیار خوشبینانه است.

دندانپزشکی امروز با دندانپزشکی 20 سال پیش بسیار متفاوت است فضای رقابت نیز بسیار سنگین تر از آن است که شما به بازاریابی لسانی و کسب شهرت از طریق انجام خدمات با کیفیت دندانپزشکی امیدوار باشید ( 20 سال پیش هم برای چنین تفکری دیر شده بود )

 

مهارت هایی که نیاز دارید

شما نیاز به کسب دانش های خاصی برای مدیریت مطب دندانپزشکی خود هستید در این نوشتار این دانش ها را برای شما همراه با توضیح مختصری در مورد آنها فهرست کرده ام مطمئنا شما با داشتن  سرنخ می توانید این کلاف در هم پیچیده را باز کنید به هر حال هر چه باشد شما یک پزشک هستید .

بنده این عناوین را برای مخاطبین دندانپزشک تنظیم کرده ام با این حال اگر شما پزشک هستید و در مطب شخصی خود فعالیت می کنید و یا مدیریت کلینیک را به عهده دارید این مطالب و این نقشه راه می تواند برای شما مفید باشد.

 

 

مدیریت کلینیک و رهبری آن

نیازی نیست شما  مدرک MBA  و یا مدرک DBA و یا دکترای مدیریت استراتژیک داشته باشید یا هزاران صفحه در مورد مدیریت بدانید وقتی صحبت از مدریت مطب دندانپزشکی و یا مدیریت کلینیک  باشد شما از مباحث مدیریت و سازمان دهی چند مورد خاص را باید بدانید:

  • هدف گزاری و برنامه ریزی  
  • تیم سازی
  • انگیزش کارکنان
  • نحوه برگزاری جلسات
  • نحوه مدیریت آنلاین

 

بنده در این نوشتار اصلا قصد ندارم اهمیت این موارد و یا اولویت آنها را توضیح دهم بلکه فقط قصد دارم حوزه های دانشی را که شما برای مدیریت مطب نیاز دارید فهرست وار بیان کنم.

 

بازاریابی پزشکی

شفاف ترین تعریفی که از بازار یابی تا به حال دیده ام این است:

بازاریابی یعنی جذب مشتری و حفظ ارتباط هر چه نزذیک تر با او برای فروش محصولات و خدمات همه راهکارهایی که شما تحت عناوین بازاریابی دندانپزشکی ، جذب بیماران ، تبلیغات اثر بخش ، برنامه های ارتباط با مشتری ، باشگاه مشتریان ، وفادارسازی بیماران ، دیجیتال مارکتینگ ، و بازاریابی شبکه های اجتماعی می بینید مربوط به این حوزه دانشی است و مربوط به همان یک خط تعریف است.

شما می بایست دائما در حال انجام فعالیت هایی برای جذب بیماران و نگهداشتن آنها باشید این شاید وسیع ترین حوزه دانشی است که هر کسب و کاری نیاز به آن دارد و به این راحتی نمی توان از کنار آن گذشت با این حال هر سفر هزار کیلومتری با یک قدم آغاز می شود.

 

ارتباط با بیماران یا فروش

مقوله فروش در مدیریت کلینیک یا مدیریت مطب دندانپزشکی بسیار متفاوت تر از فروش در کسب و کارهای دیگر است.

شما پزشک هستید. یادتان باشد وقتی پای سلامت مردم در میان است هیچ چیزی جایگزین خدمت درست و تخصصی نمی شود اجازه بدهید این موضوع را یک بار دیگر تاکید کنم شما قرار نیست یک جنس یا خدمت را به بیمارتان بفروشید با این حال هر کسی در هر کسب و کاری و با هر شغلی یک فروشنده است این را در ذهن خود داشته باشید.

 

منظور از فروش در مطب چیست ؟

منظور دانشی است که به شما کمک می کند طرح درمان خود را به بیمار طوری عرضه کنید که بیمار آن را بپذیرد و حاضرباشد این درمان را انجام دهد و هزینه آن را نیز پرداخت کند.

حل اگر شما مدیر یک کلینیک هستید باید بتوانید همین کار را در مورد تمام خدمات کلینیک انجام دهید.

 

مدیریت ارتباط با بیماران

منظور این است که بتوانید ارتباطات مطب و یا کلینیک  را کنترل کنید. بتوانید کانال های ارتباطی را با بیماران ایجاد کنید و آنها را هر روز بهینه کنید و بتوانید یک تجربه خوب را برای بیمار رقم بزنید این ارتباطات در چند سطح نمود پیدا می کند.

  • پذیرش
  • پزشک
  • روابط عمومی
  • ابزارهای مدرن ارتباطی
  •  CRM

 

خلاقیت و ایده پردازی

خلاقیت  در حکم سوخت جت برای کسب و کارهاست بدون خلاقیت شما نمی توانید پیشرفتی داشته باشید این حرف مرا به دل نگیرید ولی پزشکان انسان های خلاقی نیستند یا بهتر است بگویم عادت به خلاقیت ندارند.

این یک دلیل بسیار واضح دارد و آن این است که در پزشکی شما می بایست پروتکل ها را دنبال کنید و نمی توانید در امر درمان از خود خلاقیت نشان دهید شما به عنوان یک پزشک یا متخصص یاد گرفته اید که پیرو دستورات مشخص باشید و همینطور بر مبنای کارهای تحقیق شده و تایید شده عمل کنید این کار تا حدود زیادی میل به خلاقیت را از بین می برد.

ولی در کسب و کار و دنیای بازار خلاقیت اگر نگوییم حرف اول را می زند یکی از مهمترین ارکان است. شما باید بدانید که چطور در مدیریت کلینیک خلاقانه فکر کنید و خلاقانه عمل کنید. شما نیاز دارید که در ارتباطات خود در تبلیغات و در نحوه ارائه خدمات خود خلاقانه عمل کنید. همانطور که گفتم در این نوشتار ما نمی توانیم وارد جزییات و برنامه های اجرایی شویم ولی در مقالات بعدی حتما مفصلا در این مورد صحبت خواهیم کرد.

 

تحلیل کسب و کار

شما به عنوان مدیر یک کلینیک و یا مطب نیاز به این دارید که بتوانید حداقل به صورت ساده کسب و کاررا تحلیل کنید نقاط قوت و ضعف را بشناسید و بتوانید تصمیم بگیرید که انجام دادن کدام کار درست است. داشتن این مهارت شما را یک سرو گردن از رقبا جلوتر می اندازد برخی از مباحث تحلیل کسب و کار عبارتند از:

  • بوم کسب و کار  
  • تحلیل استراتژیک
  • تحقیقات بازار
  • شناخت رقبا
  • شناخت مشتری
  • پرسونای مشتری
  • مدیریت الزامات و راهکارها

 

برند سازی مطب

و اما بحث سهل و ممتنع برند سازی:

توصیه می کنم تا وقتی که دانش های پایه را که در بالا فهرست کرده ام یاد نگرفته اید وارد این مقوله نشوید.

برند سازی علی الرغم ظاهر ساده آن یکی از پیچیده ترین مباحث کسب و کار است و ایجاد یک برند قوی و شفاف سالها زمان می برد شاید بتوان از طریق یادگیری دانش برند سازی و پیاه سازی آن این پروسه را کوتاه تر کرد ولی باز هم یک دوی ماراتن تمام عیار محسوب می شود.

 

سخن آخر

اگر سوالی درمورد مواردی که در بالا بحث شد داشته باشید می توانید در کامنت ها مطرح کنید ما حتما به سولات شما پاسخ خواهیم داد. همینطور با دنبال کردن پیج
آسان دنتال از آخرین اخبار آموزشی ما مطلع خواهید شد.

پایدار باشید.                          

دکتر هرمز هارطون

 

 

۰
۴
دیدگاه ها
اولین نفری باشید که نظر می دهد!
جهت ارسال نظر باید ابتدا وارد سایت شوید