درحال بارگذاری...

تعیین پرسونای بیماران مهمترین قدم در تبلیغات و بازاریابی پزشکی و دندانپزشکی

۲
تیم تولید محتواتیم تولید محتوا
۱۴۰۱-۱۱-۰۵
زمان مورد نیاز برای مطالعه:
۵ دقیقه
تعیین پرسونای بیماران مهمترین قدم در تبلیغات و بازاریابی پزشکی و دندانپزشکی

تعیین پرسونای بیماران مهم ترین قدم در تبلیغات پزشکی

اینطور فرض کنید که یک بازاریاب قرار هست بیمارانی را به مطب شما ارجاع دهد اولین سئوال این است که او باید به دنبال چه نوع بیمارانی باشد ؟ 

یا فرض کنید که می خواهید یک متن تبلیغات دندانپزشکی بنویسید. پرسشی که پیش می آید این است که این متن را برای چه نوع مخاطب هایی می خواهید بنویسید؟ با چه لحنی و چه ادبیاتی این متن را باید بنویسید؟ بر روی چه موضوعاتی باید تاکید کنید؟ 

پاسخ همه این پرسش ها در یک موضوع نهفته است: پرسونای بیمار 

پرسونای بیمار چیست؟

پرسونای بیمار یک توصیف از بیمار ایده آل شماست و توضیح می دهد که بیمار مورد نظر شما چه خصوصیاتی دارد و زندگی روزمره خود را چگونه می گذراند و چطور تصمیم می گیرد.

با چه چالش هایی روبرو است، چه نیازهایی دارد و ارتباط این نیازها با خدماتی که شما ارائه می دهید چیست؟ 

هر چقدر این توصیف دقیق تر و شفاف تر باشد اقدامات بازاریابی و تبلیغاتی شما هم موثرتر و قدرتمندتر خواهد بود. 

عوارض عدم تعیین  پرسونای بیماران در بازاریابی مطب 

اگر ندانیم چه بیمارانی را می خواهیم به مطب یا کلینیک جذب کنیم و یا درمان کنیم اولین اتفاق بد این است که پرسنل پذیرش ما هم نمی توانند رفتار مناسبی در برابر بیمارانی که با مطب تماس می گیرند و یا به کلینیک مراجعه می کنند داشته باشند، آنها با همه بیماران برخورد یکسانی خواهند داشت و نمی توانند در جذب بیماران ایده آل موثر واقع شوند. 

دومین موضوعی که پیش خواهد آمد این است که تمام فعالیت های بازاریابی ما دچار سردرگمی و بی هدفی خواهند شد، ما نمی دانیم چه پیامی را باید طراحی کنیم، از چه کانال بازاریابی استفاده کنیم و یا سراغ چه منابع ارجاعی برویم در نتیجه هزینه و انرژی ای را که صرف تبلیغات مطب و کلینیک می کنیم به هدر خواهیم داد. 

چطور پرسونای بیماران را مشخص کنیم ؟

دقت کنید که پرسونا یک شخصیت خیالی است اما خصوصیاتی که ما برای آن مشخص می‌کنیم خیالی نیست. این خصوصیات بر اساس تحقیق‌های متعدد به کمک پرسشنامه، نظرسنجی و یا مصاحبه به دست می آید. در واقع بدون تحقیق پرسونای شما و ویژگی‌های که برای آن تعیین می‌کنید فقط حدس و گمان است. کار تدوین پرسونا بعد از یک تحقیق جامع و کامل شروع می‌شود.

سئوالاتی که باید پاسخ بدهید از این قرار هستند :

  • بیماری که می خواهید به مطب جذب کنید حقیقتا چه کسی است؟
  • چه کسانی بهترین بیماران شما هستند؟ می توانید لیستی از بهتری بیمارانی که داشته اید را تهیه کنید. 
  • این افراد به چه محتواهایی توجه می کنند؟
  • چه افراد یا شبکه های اجتماعی روی این بیماران تاثیر می گذارند؟
  • آنها تصمیمات درمانی خود را چگونه می گیرند؟
  • بیماران شما در چه محیط هایی رفت وآمد می کنند و حتی چه نوع پیج هایی را دنبال می کنند؟

برای این که بتوانید این سئوالات را پاسخ دهید لیستی از ایده هایی که می توانند به شما کمک کنند را اینجا آورده ایم، شما بر اساس شرایط و الزاماتی که خودتان تشخیص می دهید می توانید از این راهکار ها استفاده کنید. 

  • از خودتان  بپرسید 
  • از پرسنل بپرسید 
  • به لیست بهترین بیمارانی که داشته اید  نگاه کنید 
  • به مستندات و پرونده های مطب یا کلینیک نگاه کنید 
  • به رقبا نگاه کنید 
  • سایت ها و شبکه های اجتماعی را بررسی کنید و یا از تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید 
  • نظر سنجی و مصاحبه را هم مد نظر قرار دهید 
  • از مشاوران و منتورها کمک بگیرید 

برای تعیین پرسونای بیماران چه مواردی را باید مشخص کنیم ؟

اطلاعات عمومی

که مهمترین آن جنسیت و سن می باشد 

جایگاه شغلی یا جایگاه اجتماعی

این افراد معمولا چه جایگاه اجتماعی دارند ، میزان تحصیلات آنها چقدر است؟ و در چه نوع مشاغلی مشغول بکار می باشند؟ چقدر با فضای دیجیتال آشنایی دارند 

زندگی روزمره

آنها اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانند؟ چقدر وقت خالی دارند؟ از کجا خرید می کنند؟ ارتباط آنها با خانواده چطور است؟ چه علاقه مندی هایی دارند؟ کجا رفت و آمد می کنند؟

ارزش ها و اهداف

بهترین بیماران مطب شما چه اولویت هایی در زندگی دارند؟ چه ارزش های را مهمتر می دانند؟ معمولا چه هدف هایی را در زندگی دنبال می کنند؟ آیا به دنبال آرامش هستند و یا افرادی چالش پذیر و خطر پذیر و ماجراجو هستند؟ 

مشکلات و چالش ها

بیمارانی که می خواهید به کلینیک جذب کنید دارای چه نیازهای آشکار یا پنهانی هستند؟ چطور با این مشکلات کنار می آیند؟ برای رفع مشکلات دندانی خود معمولا چکار می کنند؟ کدام نیاز آنها در اولویت قرار دارد؟

روش تصمیم گیری

 از چه کسانی یا منابعی مشورت می گیرند؟ چقدر به اطلاعات فضای مجازی اهمیت می دهند و یا به آن اعتماد می کنند؟ چقدر به نظر دوستان و یا آشنایان اهمیت می دهند؟ خرید های خود را چگونه انجام می دهند؟ شاید باورش سخت باشد ولی هنوز افراد زیادی وجود دارند که ممکن است جزو پرسونای بیمار شما باشند و خرید اینترنتی انجام نمی دهند. 

توضیح پرسونای بیماران با مثال  

اگر می خواهید بیماران ایمپلنت را جذب کنید احتمالا پرسونای بیماران شما چیزی شبیه این خواهد بود:

یک آقای  50 یا 60 ساله که جزو طبقه متوسط جامعه است و بنگاه معاملات ملکی دارد یا بازنشسته می باشد به شبکه های اجتماعی و اینترنت اهمیت چندانی نمی دهد. اهل معاشرت است و به خانواده اهمیت می دهد، برای تصمیم گیری حتما نظر دوستان و اشنایان را می پرسد و خیلی کم با سرچ گوگل آشناست، بخاطر شرایط و بهداشت ضعیف تعدادی از دندان های خود را از دست داده است و در فکر جایگزین کردن آنهاست. 

حال اگر شما بخواهید بیماران ارتودنسی را جذب کنید پرسونا کاملا متفاوت خواهد بود اینبار مخاطبین شما نوجوانان هستند با یک سبک زندگی کاملا متفاوت ولی موضوع این است که والدین آنها هم در تصمیم انتخاب پزشک معالج دخیل هستند.

جمع بندی و نتیجه گیری 

پس از انجام تحقیقات و رسیدن به خصوصیات مشترکی که بهترین و ایده آل ترین بیمارانی که برای یک یا دو خدمت می خواهید جذب کنید دارای آن هستند اکنون  می توانید این خصوصیات را در یک سند تحت عناوینی  که در بالا ذکر کردیم قید کنید و به یک شخصیت خیالی نسبت دهید.

اینطور شما یک پرسونا خواهید داشت که نماینده تعداد زیادی از افراد همتای خود می باشد و اگر شخص دیگری این پرسونا را ببیند می تواند نمونه های دیگری مثل این افراد را پیدا کند .

یادتان باشد شما همیشه می توانید این پرسونا را به روزتر کامل تر و دقیق تر کنید. 

همانطور که گفتیم پرسونای بیماران مبنای بسیاری از فعالیت های بازاریابی، برند سازی و تبلیغاتی مطب و کلینیک شما خواهد بود که احتمالا تا به حال علت این موضوع کاملا برای شما روشن شده است. 

با آرزوی موفقیت شما 

۰
۲
برچسب ها
دیدگاه ها
اولین نفری باشید که نظر می دهد!
جهت ارسال نظر باید ابتدا وارد سایت شوید