اینطور فرض کنید که یک بازاریاب قرار هست بیمارانی را به مطب شما ارجاع دهد اولین سئوال این است که او باید به دنبال چه نوع بیمارانی باشد ؟
یا فرض کنید که می خواهید یک متن تبلیغات دندانپزشکی بنویسید. پرسشی که پیش می آید این است که این متن را برای چه نوع مخاطب هایی می خواهید بنویسید؟ با چه لحنی و چه ادبیاتی این متن را باید بنویسید؟ بر روی چه موضوعاتی باید تاکید کنید؟
پاسخ همه این پرسش ها در یک موضوع نهفته است: پرسونای بیمار
پرسونای بیمار یک توصیف از بیمار ایده آل شماست و توضیح می دهد که بیمار مورد نظر شما چه خصوصیاتی دارد و زندگی روزمره خود را چگونه می گذراند و چطور تصمیم می گیرد.
با چه چالش هایی روبرو است، چه نیازهایی دارد و ارتباط این نیازها با خدماتی که شما ارائه می دهید چیست؟
هر چقدر این توصیف دقیق تر و شفاف تر باشد اقدامات بازاریابی و تبلیغاتی شما هم موثرتر و قدرتمندتر خواهد بود.
اگر ندانیم چه بیمارانی را می خواهیم به مطب یا کلینیک جذب کنیم و یا درمان کنیم اولین اتفاق بد این است که پرسنل پذیرش ما هم نمی توانند رفتار مناسبی در برابر بیمارانی که با مطب تماس می گیرند و یا به کلینیک مراجعه می کنند داشته باشند، آنها با همه بیماران برخورد یکسانی خواهند داشت و نمی توانند در جذب بیماران ایده آل موثر واقع شوند.
دومین موضوعی که پیش خواهد آمد این است که تمام فعالیت های بازاریابی ما دچار سردرگمی و بی هدفی خواهند شد، ما نمی دانیم چه پیامی را باید طراحی کنیم، از چه کانال بازاریابی استفاده کنیم و یا سراغ چه منابع ارجاعی برویم در نتیجه هزینه و انرژی ای را که صرف تبلیغات مطب و کلینیک می کنیم به هدر خواهیم داد.
دقت کنید که پرسونا یک شخصیت خیالی است اما خصوصیاتی که ما برای آن مشخص میکنیم خیالی نیست. این خصوصیات بر اساس تحقیقهای متعدد به کمک پرسشنامه، نظرسنجی و یا مصاحبه به دست می آید. در واقع بدون تحقیق پرسونای شما و ویژگیهای که برای آن تعیین میکنید فقط حدس و گمان است. کار تدوین پرسونا بعد از یک تحقیق جامع و کامل شروع میشود.
سئوالاتی که باید پاسخ بدهید از این قرار هستند :
برای این که بتوانید این سئوالات را پاسخ دهید لیستی از ایده هایی که می توانند به شما کمک کنند را اینجا آورده ایم، شما بر اساس شرایط و الزاماتی که خودتان تشخیص می دهید می توانید از این راهکار ها استفاده کنید.
از چه کسانی یا منابعی مشورت می گیرند؟ چقدر به اطلاعات فضای مجازی اهمیت می دهند و یا به آن اعتماد می کنند؟ چقدر به نظر دوستان و یا آشنایان اهمیت می دهند؟ خرید های خود را چگونه انجام می دهند؟ شاید باورش سخت باشد ولی هنوز افراد زیادی وجود دارند که ممکن است جزو پرسونای بیمار شما باشند و خرید اینترنتی انجام نمی دهند.
اگر می خواهید بیماران ایمپلنت را جذب کنید احتمالا پرسونای بیماران شما چیزی شبیه این خواهد بود:
یک آقای 50 یا 60 ساله که جزو طبقه متوسط جامعه است و بنگاه معاملات ملکی دارد یا بازنشسته می باشد به شبکه های اجتماعی و اینترنت اهمیت چندانی نمی دهد. اهل معاشرت است و به خانواده اهمیت می دهد، برای تصمیم گیری حتما نظر دوستان و اشنایان را می پرسد و خیلی کم با سرچ گوگل آشناست، بخاطر شرایط و بهداشت ضعیف تعدادی از دندان های خود را از دست داده است و در فکر جایگزین کردن آنهاست.
حال اگر شما بخواهید بیماران ارتودنسی را جذب کنید پرسونا کاملا متفاوت خواهد بود اینبار مخاطبین شما نوجوانان هستند با یک سبک زندگی کاملا متفاوت ولی موضوع این است که والدین آنها هم در تصمیم انتخاب پزشک معالج دخیل هستند.
پس از انجام تحقیقات و رسیدن به خصوصیات مشترکی که بهترین و ایده آل ترین بیمارانی که برای یک یا دو خدمت می خواهید جذب کنید دارای آن هستند اکنون می توانید این خصوصیات را در یک سند تحت عناوینی که در بالا ذکر کردیم قید کنید و به یک شخصیت خیالی نسبت دهید.
اینطور شما یک پرسونا خواهید داشت که نماینده تعداد زیادی از افراد همتای خود می باشد و اگر شخص دیگری این پرسونا را ببیند می تواند نمونه های دیگری مثل این افراد را پیدا کند .
یادتان باشد شما همیشه می توانید این پرسونا را به روزتر کامل تر و دقیق تر کنید.
همانطور که گفتیم پرسونای بیماران مبنای بسیاری از فعالیت های بازاریابی، برند سازی و تبلیغاتی مطب و کلینیک شما خواهد بود که احتمالا تا به حال علت این موضوع کاملا برای شما روشن شده است.
با آرزوی موفقیت شما
دیدگاه ها